Dressyrsnack 17

Första klippningen för året och det var Maja som behövde bli av med päls. Mina egna är hittills otroligt korthåriga och fina även om de fäller en del. Hoppas verkligen att slippa klippa så många gånger för jag h a t a r det verkligen numera. Barb klippte jag var tredje vecka från augusti till december. Hon var som en brunbjörn.
20240923_204533.jpg
 
Så spännande! Men man blir ju nyfiken på hur mycket pengar det handlar om, och vilka ambitioner du har? Planerar du resa med hästen och tävla mycket? Sikta på höga klasser?

Känns som ett SWB med fin stam kan kosta allt från 60.000-250.000 kr... 😅

100 tror jag, om jag såg rätt annons. Minns dock inte om det var inkl eller exkl moms.

Ja 100’ inkl moms. Det blir inte så mycket över till uppfödaren om alla kostnader bakas in i priset och är rimligt, men för mig är det mycket pengar.
Jag vill köpa en SWB med goda förutsättningar, för träning och tävling. Helst ett sto med bra stam, för att vid tillfälle kunna betäcka.
 
Ja 100’ inkl moms. Det blir inte så mycket över till uppfödaren om alla kostnader bakas in i priset och är rimligt, men för mig är det mycket pengar.
Jag vill köpa en SWB med goda förutsättningar, för träning och tävling. Helst ett sto med bra stam, för att vid tillfälle kunna betäcka.
Ska det vara just ett föl?
 
Nej de måste inte vara ett föl, en tre/fyraåring hade varit perfekt. Har blivit att jag kikat på föl/ettåringar pga priset.

Egentligen borde jag inte köpa någon alls 🙈
Finns ett superfint sto här uppe som är född 2022, e Fortnite. Hade tagit den på studs om jag haft tid och pengar

Kostar dock mer än 100’
 
...och jag säger neeeej på Van Vivaldi😂. De är vackra och ofta rörliga men de verkar vara otroligt känsliga och reaktiva. Åtminstone samtliga jag sett har varit väldigt "mycket" på ett onödigt sätt.
 
...och jag säger neeeej på Van Vivaldi😂. De är vackra och ofta rörliga men de verkar vara otroligt känsliga och reaktiva. Åtminstone samtliga jag sett har varit väldigt "mycket" på ett onödigt sätt.
Och jag håller med fast av en annan anledning. Jag besiktade två st unghästar e. VV när jag letade häst och båda hade stora röntgenfynd (spondylos och artros i ett knä).
En kompis unghäst blev fyra - förträngning i halskotpelare och KS på flera ställen.
En annan har artros i länden och funkar sådät.
Slump? Ja säkert, men jag skulle aldrig välja en VV-häst.
 
Ner på jorden igen efter helgen. Vi ska till veterinären idag. Hästen har visat små subtila symtom på headshaking eller liknande nån gång då och då hela sommaren. Har registrerat det och satt på flughuva osv. Nu har det urartat till något extremt, alltså på nivån att det är synd om honom. Han gör inget när man rider men hela tiden i boxen och hagen... :(
 
Ja 100’ inkl moms. Det blir inte så mycket över till uppfödaren om alla kostnader bakas in i priset och är rimligt, men för mig är det mycket pengar.
Jag vill köpa en SWB med goda förutsättningar, för träning och tävling. Helst ett sto med bra stam, för att vid tillfälle kunna betäcka.

Ja det är nog rimligt om hästen har bra stam och fina förutsättningar! Blir spännande att höra om du går vidare!
 
Och jag håller med fast av en annan anledning. Jag besiktade två st unghästar e. VV när jag letade häst och båda hade stora röntgenfynd (spondylos och artros i ett knä).
En kompis unghäst blev fyra - förträngning i halskotpelare och KS på flera ställen.
En annan har artros i länden och funkar sådät.
Slump? Ja säkert, men jag skulle aldrig välja en VV-häst.

Jag har ridit en VV åt ägaren (som fö stämmer på @Fiorano s beskrivning 😅 ) och i samband med helröntgen av den förstod jag att ffa förändringar i halsen verkar enligt veterinärernas kliniska erfarenhet vara vanligt.
Jag älskar dock verkligen just den här avkomman och hon har helt fantastisk ridbarhet med rätt management/ryttare.



@Ketrawzc jag har förresten ett halvsyskon (ej VV :laugh:) född i år till ovanståede fantastiska häst här hemma just nu åt ägaren (jag har själv lånat magen på deras mamma i år) som ska säljas. Den är jättejättejättefin :angel:
 
Ja 100’ inkl moms. Det blir inte så mycket över till uppfödaren om alla kostnader bakas in i priset och är rimligt, men för mig är det mycket pengar.
Jag vill köpa en SWB med goda förutsättningar, för träning och tävling. Helst ett sto med bra stam, för att vid tillfälle kunna betäcka.
Det finns ett ohyggligt vackert stoföl e: Fifty-fifty Floricello på hästnet. Bred bläs och fyra höga strumpor, en dröm 😍
 
Och jag håller med fast av en annan anledning. Jag besiktade två st unghästar e. VV när jag letade häst och båda hade stora röntgenfynd (spondylos och artros i ett knä).
En kompis unghäst blev fyra - förträngning i halskotpelare och KS på flera ställen.
En annan har artros i länden och funkar sådät.
Slump? Ja säkert, men jag skulle aldrig välja en VV-häst.
En väns VV har de precis konstaterat rätt ordentligt med förändringar i si-leden samt nåt diffust i ett bakknä. Så tyvärr verkar de kanske inte vara de sundaste hästarna. VV själv fick fång i vintras...
 
Om Doris visar på bra ridbarhet och är sund i kroppen vill jag betäcka henne med Escolar, Escaneno eller Valdiviani så småningom 😎
Jag vill -just nu- ha en Viva Gold (bara för att hon som har stoet har en så himla fin efter honom) och kan då också sträcka mig till BH Viva Vegas...
 
En väns VV har de precis konstaterat rätt ordentligt med förändringar i si-leden samt nåt diffust i ett bakknä. Så tyvärr verkar de kanske inte vara de sundaste hästarna. VV själv fick fång i vintras...
såg det på insta. Blev så himla ledsen på hennes vägnar, som hon verkar ha kämpat med sina hästar och tar hand om dom på sånt bra sätt med :(
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
233
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp