Dressyrsnack 17

Woo, vi trotsade regnet och mörkret, och hästgubben var enormt pigg och pepp på byarundan (vilat sen i fredags pga jag varit fotfolk på clinic och börjat nytt jobb).

Jag la in små sträckor av skrittjobb i diagonalsluta, och sen mot slutet fick vi till en jättefin fattning från samlad skritt till samlad trav. Vi orkade bara hålla det i fyra steg, men istället för att rinna iväg i för snabb trav eller stanna obalanserat fick vi till en fin avsaktning också.

Vi var båda SÅ nöjda med oss själva efter det 😁.

Men det får gärna sluta regna...
 
Frida Hallgren, som var aktiv här för läääängesen, hennes häst fick rejäl headshaking och blev specialbehandlad av nån brittisk veterinär. Hon finns på Instagram och svarar säkert på PM!
@Jordgubben från Skåne Pens hette behandlingen. Hennes häst får även extra magnesium och i det fallet märker de stor skillnad om hästen får eller inte får magnesium (skrev med henne om detta i somras för en väns räkning där hästen visat headshaking...).
 
Har longerat fyraåringen idag, hon såg faktiskt förvånansvärt fin ut efter 3v med boxvila. Släppte ut henne igår fm, skötte sig hyfsat. På kvällen hade det tydligen varit fullständig rodeo på alla tre🫣
Idag på lina, typ 3 halvhjärtade bocksprång 🤣 hade nog vågat sitta upp.
Benet har hållt ihop och det blir nog ridning på torsdag, imorn alldeles för dåligt väder. Eller måste man rida i regn när man inte har ridhus längre 🙈
 
@Jordgubben från Skåne Pens hette behandlingen. Hennes häst får även extra magnesium och i det fallet märker de stor skillnad om hästen får eller inte får magnesium (skrev med henne om detta i somras för en väns räkning där hästen visat headshaking...).
Har också pratat med henne, han har fått dubbel dos magnesium i snart 2 månader, PENS utförs endast på Strömsholm vad jag vet och jag bor i sydvästraste Skåne. Hennes var dock aldrig drabbad vid motion tyvärr.

Men tack för alla tips 😊
 
Har också pratat med henne, han har fått dubbel dos magnesium i snart 2 månader, PENS utförs endast på Strömsholm vad jag vet och jag bor i sydvästraste Skåne. Hennes var dock aldrig drabbad vid motion tyvärr.

Men tack för alla tips 😊
Anna Hassö har en häst med headshaking som hon hittat en välfungerande behandling för. Kolla med henne, också enklast via instagram tror jag.
 
Jag har insett ett problem hos mig själv, och varför jag inte vill rida så mycket dressyr själv. När jag sitter ner i traven så rör sig all min lösa hud efter viktnedgång (ca 60 kg totalt) och det ger som tusen nålar över hela magen! Sjukt obehagligt. Det blir inte så i galopp. Vad fan ska man göra åt det? :(
 
Jag har insett ett problem hos mig själv, och varför jag inte vill rida så mycket dressyr själv. När jag sitter ner i traven så rör sig all min lösa hud efter viktnedgång (ca 60 kg totalt) och det ger som tusen nålar över hela magen! Sjukt obehagligt. Det blir inte så i galopp. Vad fan ska man göra åt det? :(
Nej vad obehagligt :crazy:
Kan det funka med ett stödjande linne/topp under vanliga tröjan? Typ shapewear som kan hjälpa till att hindra rörelsen i huden?
 
Jag har insett ett problem hos mig själv, och varför jag inte vill rida så mycket dressyr själv. När jag sitter ner i traven så rör sig all min lösa hud efter viktnedgång (ca 60 kg totalt) och det ger som tusen nålar över hela magen! Sjukt obehagligt. Det blir inte så i galopp. Vad fan ska man göra åt det? :(
Någon typ av spanx?
 
Jag har insett ett problem hos mig själv, och varför jag inte vill rida så mycket dressyr själv. När jag sitter ner i traven så rör sig all min lösa hud efter viktnedgång (ca 60 kg totalt) och det ger som tusen nålar över hela magen! Sjukt obehagligt. Det blir inte så i galopp. Vad fan ska man göra åt det? :(
Men det fungerar att rida lätt? Folk kan ju rida lätt i piaff och rent generellt tror jag många hästar skulle trivas bättre med mera lättridning 😃
 
Jag har insett ett problem hos mig själv, och varför jag inte vill rida så mycket dressyr själv. När jag sitter ner i traven så rör sig all min lösa hud efter viktnedgång (ca 60 kg totalt) och det ger som tusen nålar över hela magen! Sjukt obehagligt. Det blir inte så i galopp. Vad fan ska man göra åt det? :(
Kompressionskläder typ rashguards kanske kan funka?
 
Nej vad obehagligt :crazy:
Kan det funka med ett stödjande linne/topp under vanliga tröjan? Typ shapewear som kan hjälpa till att hindra rörelsen i huden?

Någon typ av spanx?

tänker samma! har sett kvinnor med liknande när dom tränar. Dom finns som linne med. Finns billigare varianter som typ heyshape, som jag har sett på sociala medier :)

Kompressionskläder typ rashguards kanske kan funka?
Jag får helt klart kolla efter något sånt. Har zaczess leggings som går upp till revbenen på mig och det lilla trycket i sig känns bra, så det är någ något ytterligare sånt jag får testa. Eller fortsätta med att mest rida ut :angel: mycket "enklare" att bara coacha dottern ju :D
 
Men det fungerar att rida lätt? Folk kan ju rida lätt i piaff och rent generellt tror jag många hästar skulle trivas bättre med mera lättridning 😃
Lättridning går bra, men jag har mycket svårare att komma till ridning och jobba honom korrekt då. Han är så jäkla svår i allt ibland så det känns bara svårare att slänga in lättridning i det 😅
 
Jag får helt klart kolla efter något sånt. Har zaczess leggings som går upp till revbenen på mig och det lilla trycket i sig känns bra, så det är någ något ytterligare sånt jag får testa. Eller fortsätta med att mest rida ut :angel: mycket "enklare" att bara coacha dottern ju :D
Har du testat riktiga kompressionsridbyxor? Jag har också ett par ZacZess och dom är jättemycket slappare än t ex Maya Delorez som sitter som ett väldigt skönt slimmande korvskinn. :D Tycker även att Gazparas ridbyxor är supersköna och slimmande.
 
Har du testat riktiga kompressionsridbyxor? Jag har också ett par ZacZess och dom är jättemycket slappare än t ex Maya Delorez som sitter som ett väldigt skönt slimmande korvskinn. :D Tycker även att Gazparas ridbyxor är supersköna och slimmande.
Nej, gillar inte MD alls. Har två pass, de går ju knappt bara över höftbenen. Det andra får jag kolla upp!
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
233
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp