Dressyrsnack 17

Idag är första passet sedan jag började rida henne igen som jag inte kunde känna någon som helst skillnad i de olika varven. Helt perfekt 👌

Red lite mer igår och fokuserade bara på lösgjordheten så de kanske var därför. Eller så börjar hon vänja sig vid ärret osv. I vilket fall är jag överlycklig och kommer börja med mer tempoväxlingar och lite samling.

Kommer inte satsa på massa tävlingar nu, men kanske ger mig ut på ngn Msv b1 för att stämma av. Sen kanske de finns ngn Msv A i December, om de inte passar då så får vi ta de nästa år. De känns rimligt iaf efter de här ☺
 
Nej, gillar inte MD alls. Har två pass, de går ju knappt bara över höftbenen. Det andra får jag kolla upp!
Deras modeller skiljer sig åt ganska mkt i hur höga de är. Function är väldigt höga, på mig går de nästan hela vägen till underkanten på min sport-BH. Bara någon/några cm glipa.
 
Tog tillbaka anmälan till tävlingen i oktober med Dio för jag är så osugen. Det blir att jobba byten hela vintern istället. Filmade lite igår eftersom jag inte har speglar och vi kan byta rent åt båda håll. Men det kräver väldigt exakt ridning osv. Vi tappar för mycket avspänning också och han trycker bara upp nacken. Så en vinter kanske ge mer avspänning och renare byten!
 
Maja fyller ut rumpan🤩
FunPic_20240925_193154117.jpg
 
Jag har brutit ihop och kommit igen. Jag får och kan ju trots allt rida på min häst även om tävlingssäsongen fick ett väldigt abrupt slut. Har ändrat mindset till vinterträning och är taggad igen! Får verkligen hoppas att vi hittar nåt som hjälper hans headshaking så att vi kan få det under kontroll snart. Älskade häst :heart
 
Åkte och tränade med Ärtan i måndags. Hon var ganska matt, inte så konstigt iom att de fortfarande går ute dygnet runt, hon har satt mycket päls och det var 18 grader varmt 😅
Lånade för ovanlighetens skull ett dressyrspö och petade på henne lite på rumpan i galoppen. Först blev hon skitarg, sparkade i väggen och kutade som en dåre längs långsidan. Observera petade, absolut inget piskande. Dramatisk much!
Men sen lugnade hon ner sig, kom igång jättebra och gjorde bästa passet någonsin. Kom upp med nacken utan att bli spänd, blev kortare och rundare i kroppen och var en dröm att sitta på i traven 😍
Hittade tillbaka till sitt egna, vanliga driv och kändes väldigt tillfreds.

Hon var varken flåsig eller trött när vi var klara. Mer att hon behövde komma över tröskeln av det här är tungt och jobbigt. Ungefär som jag känner mig varje måndag när jag jobbar dagtid 🙄
Nu har vi ridit ut ett par dagar och imorgon ska vi hoppa 😁
Har även klippt henne, så mycket päls 😆

Fröken luddalot 😁
1000029598.jpg
 
Åkte och tränade med Ärtan i måndags. Hon var ganska matt, inte så konstigt iom att de fortfarande går ute dygnet runt, hon har satt mycket päls och det var 18 grader varmt 😅
Lånade för ovanlighetens skull ett dressyrspö och petade på henne lite på rumpan i galoppen. Först blev hon skitarg, sparkade i väggen och kutade som en dåre längs långsidan. Observera petade, absolut inget piskande. Dramatisk much!
Men sen lugnade hon ner sig, kom igång jättebra och gjorde bästa passet någonsin. Kom upp med nacken utan att bli spänd, blev kortare och rundare i kroppen och var en dröm att sitta på i traven 😍
Hittade tillbaka till sitt egna, vanliga driv och kändes väldigt tillfreds.

Hon var varken flåsig eller trött när vi var klara. Mer att hon behövde komma över tröskeln av det här är tungt och jobbigt. Ungefär som jag känner mig varje måndag när jag jobbar dagtid 🙄
Nu har vi ridit ut ett par dagar och imorgon ska vi hoppa 😁
Har även klippt henne, så mycket päls 😆

Fröken luddalot 😁
Visa bifogad fil 153954
Alltså, det där med spöt känner jag igen, men varierande på vilket humör Ambres är på. Ibland när jag tömkör kan jag slå pisken i marken bakom honom och han rör inte ett öra. Nästa gång kan jag inte ens vinkla påsken framåt innan han springer iväg och anser att jag misshandlar honom :banghead: Det är ju så enkelt att jobba med såna hästar 🙈
 
Alltså, det där med spöt känner jag igen, men varierande på vilket humör Ambres är på. Ibland när jag tömkör kan jag slå pisken i marken bakom honom och han rör inte ett öra. Nästa gång kan jag inte ens vinkla påsken framåt innan han springer iväg och anser att jag misshandlar honom :banghead: Det är ju så enkelt att jobba med såna hästar 🙈

Han verkar vara drama queen rätt ofta :D :love:
 
Alltså, det där med spöt känner jag igen, men varierande på vilket humör Ambres är på. Ibland när jag tömkör kan jag slå pisken i marken bakom honom och han rör inte ett öra. Nästa gång kan jag inte ens vinkla påsken framåt innan han springer iväg och anser att jag misshandlar honom :banghead: Det är ju så enkelt att jobba med såna hästar 🙈

Hahaha, underbart!

Jag brukar inte rida med spö iom att hon är så framåt naturligt. Nu nuddade jag henne knappt och blev lite förvånad över den reaktionen 😆
Nu har jag ett spö Ärtan 😄
Rör du så dör du jävla kärring 😡
Men sen tog hon det bra och jag kunde peta lite på inner bak i skänkelvikningarna och fick en precis lagom reaktion med ökad aktivitet och fint flyt!
 
Jag har äntligen blivit frisk efter nästan 3 veckor med feber. Man kan väl säga att jag känner mig rätt slutkörd, tar verkligen på kroppen att ha feber så länge! Har försökt komma igång med lite mer meningsfullt arbete för Nelly, jobbat henne för hand två gånger. Trots att jag bara går bredvid henne i normal gånghastighet eller till och med lite långsammare så är det så jobbigt att jag regelbundet måste stanna och vila någon minut 😅
Är lite stressad över att hennes igångsättning efter behandling av bakknän och ländrygg blev helt pausad. Annars hade jag kanske tagit ytterligare lite tid då hon bara får chilla och typ rastas på lina. Vill inte sitta upp på henne heller innan vi har någon slags lösgjordhet och bärighet tillbaka, så får kämpa på några pass för hand och kanske lite tömkörning innan jag rider första gången..
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
233
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp