Dressyrsnack 17

Det känns ju faktiskt som det där är hästen du faktiskt vill ha? Hon verkar verkligen otroligt klok och trevlig! Vad är det för stam på henne?
Hennes ägare är gravid, det är därför bara jag rider. Nova står i samma lösdrift hemma på deras gård så de är bara våra hästar. Vi har varit kompisar i många år.
Ägaren säger att denhär fyraåringen är så dyr att ingen vill köpa henne🤣 hon är alltså inte tillsalu, men hon vill att jag ska köpa lillebror född -23 med samma mamma men det kommer inte bli så.

Men det är denhär hästen som gör att jag tvekar att köpa en till egen just nu. Jag kommer kunna rida henne mycket när ägaren sitter fast med bebis, och hon räknar nog med att jag ska göra det också. Och jag gör det gärna😍 men det är svårt hinna med två (eller tre med Nova) i ridbar ålder. Därav föltankar. Evt ska denna betäckas nästa år men då kan jag utbilda Nova lite mer framåt hösten. När det är igångsättning efter föl är ägaren lite mer flexibel med sina barn och mitt föl ska snart bli ridhäst….

Men ja, hon är en toppenhäst! Född hemma på gården. Vill ha en lika fast storlek mindre 🤣 och som inte äter på täcken, bandage och allt🙈
 
Blev "lite" shopping idag.
Hästen nöjd, jag nöjd, var t.o.m. korta kåpor på den.
1000007942.jpg
 
Ännu en fantastisk lektion på fine Zolista. Idag fick jag prova på diagonalslutor (svårt!), piruett i skritt och galoppombyten i varje. Fick också känna på hans ökade trav på riktigt och då jäääklar i min lilla låda blev det åka av 😂 Vet inte hur jag nånsin ska kunna vänja mig vid att rida "vanliga" hästar efter det här 😅 Mycket att ta in dock, och som min vän sa så blir det lite av en "crash course" eftersom jag inte är här permanent, så det är inte så konstigt att det blir lite kortslutning i hjärnan ibland. Jag har bland annat fått lov att glömma allt jag trodde mig veta om min innerskänkel, om galoppfattningar och om hur en ökning går till när jag rider på den här hästen. Kroppskontrollen får sig en rejäl omgång dessa dagar! Vid ett tillfälle gjorde jag helt enkelt bara halt och pustade fram ett "I'm sorry WHAT?!" 😂

Vi var så välmatchade förra gången, av en ren slump, att jag tog på mig samma linne idag. Som tur är hade Zolista valt samma outfit han också :D
 

Bifogade filer

  • 1000057179.jpg
    1000057179.jpg
    158,3 KB · Visningar: 131
Ännu en fantastisk lektion på fine Zolista. Idag fick jag prova på diagonalslutor (svårt!), piruett i skritt och galoppombyten i varje. Fick också känna på hans ökade trav på riktigt och då jäääklar i min lilla låda blev det åka av 😂 Vet inte hur jag nånsin ska kunna vänja mig vid att rida "vanliga" hästar efter det här 😅 Mycket att ta in dock, och som min vän sa så blir det lite av en "crash course" eftersom jag inte är här permanent, så det är inte så konstigt att det blir lite kortslutning i hjärnan ibland. Jag har bland annat fått lov att glömma allt jag trodde mig veta om min innerskänkel, om galoppfattningar och om hur en ökning går till när jag rider på den här hästen. Kroppskontrollen får sig en rejäl omgång dessa dagar! Vid ett tillfälle gjorde jag helt enkelt bara halt och pustade fram ett "I'm sorry WHAT?!" 😂

Vi var så välmatchade förra gången, av en ren slump, att jag tog på mig samma linne idag. Som tur är hade Zolista valt samma outfit han också :D
Insåg just att jag inte är helt hundra på att diagonalslutor är rätt - "half pass" på engelska? Var lite svårt att googla fram det rätta ordet!
 
Insåg just att jag inte är helt hundra på att diagonalslutor är rätt - "half pass" på engelska? Var lite svårt att googla fram det rätta ordet!
Det är diagonalsluta.
Låter som du fått en kanonchans att prova så mkt skoj!
När jag först fick prova saker som låg långt över vad egna hästar och hästar jag normalt red fixade gav det ändå en större förståelse för enklare dressyr med. Så du kan säkert plocka med dig massor av upplevelsen att applicera på annan nivå med.
Låter jättekul oavsett!
 
https://www.instagram.com/p/DAgow1_OU7Z/?igsh=MTBsa3liYXFjdHZ1eg==
Massa filmer från helgen. Jag är så sjukt stolt över min unge! :love: Ponnyn är en liten gris, men vi älskar honom ändå!

Nu ska de helt enkelt bli experter på LB1 eftersom det är vad juniorerna rider på SM för fjordhästar :up:
Jättefin!

Dottern är jätteduktig!

Sorry för att jag är känslig 🫣 men varför skriver du att ”ponnyn är en gris”?
Jag tycker han ser väldigt bussig ut och ställer upp fint?
 
Vi har haft en vecka med lite sämre fysisk känsla, troligen pälsbyte och kallare temperaturer, men ikväll var han jättefin och mjuk igen ❤️
Så skönt, meningen är att vi ska tävla nästa helg men jag vet hur jag är om det inte känns bra så risken är väl att jag inte hade åkt 😅
Nu är planen att ha koll på musklerna, täcka lite varmare än jag tror behövs och så har han börjat få grovfoder (gått på bara bete tills nu, varit rätt tjock men han gör snabbt ned i vikt nu så det var nog dags att börja tillskottsfodra och kraftfoder får han INTE ;) för att mattes lårbenshals ska känna sig säker 😇)

Ser faktiskt fram emot tävlingen!
Hoppas han känns bra och att vi kan få TÄVLA denna gång, Det har mest blivit miljöträning hittills i år men nu tävlar vi inomhus och han kan nog ha lättare slappna av där? Hoppas jag 🤞
 
Jättefin!

Dottern är jätteduktig!

Sorry för att jag är känslig 🫣 men varför skriver du att ”ponnyn är en gris”?
Jag tycker han ser väldigt bussig ut och ställer upp fint?
Nu ville ju inte ts diskutera mer egentligen. Men jag måste ändå säga att jag kan kalla mina hästar mindre smickrande namn med glimten i ögat så jag vill ändå göra ett inpass här.

Grisar är både söta, roliga och verkar levnadsglada om du frågar mig. Men kanske också bestämda och tveksamma? (har inte umgåtts tillräckligt med grisar för att vara säker på deras exakta egenskaper).

Sedan hade jag väl för tydlighet är att sätta " innan och efter även om jag antagligen inte valt just det ordet. Troligare är att ponnym fått kallas "åsna", "bäver" eller "get".

Likaså kan jag skämtsamt säga att min ponny är billig om han hittat på något. Och det skulle väldigt mycket till att jag skulle sälja (jag kan inte se någon anledning till att det nånsin ska ske).
Det finns även ponnys som kärleksfullt kallas för tex "grisen" som smeknamn.

Så ja, jag tycker du är känslig och ser så negativt på ordvalet utifrån att någon annan använder ett annat språk än du?
Hur situationen såg ut spelar mindre roll i sammanhanget eftersom det är språket jag upplever att du anmärker på.
 
Hennes ägare är gravid, det är därför bara jag rider. Nova står i samma lösdrift hemma på deras gård så de är bara våra hästar. Vi har varit kompisar i många år.
Ägaren säger att denhär fyraåringen är så dyr att ingen vill köpa henne🤣 hon är alltså inte tillsalu, men hon vill att jag ska köpa lillebror född -23 med samma mamma men det kommer inte bli så.

Men det är denhär hästen som gör att jag tvekar att köpa en till egen just nu. Jag kommer kunna rida henne mycket när ägaren sitter fast med bebis, och hon räknar nog med att jag ska göra det också. Och jag gör det gärna😍 men det är svårt hinna med två (eller tre med Nova) i ridbar ålder. Därav föltankar. Evt ska denna betäckas nästa år men då kan jag utbilda Nova lite mer framåt hösten. När det är igångsättning efter föl är ägaren lite mer flexibel med sina barn och mitt föl ska snart bli ridhäst….

Men ja, hon är en toppenhäst! Född hemma på gården. Vill ha en lika fast storlek mindre 🤣 och som inte äter på täcken, bandage och allt🙈
Igår berättade min höbonde att de ska sälja sin 3 åring. Fin stam, 159 cm just nu. Tänkte på dig…
 
Jättefin!

Dottern är jätteduktig!

Sorry för att jag är känslig 🫣 men varför skriver du att ”ponnyn är en gris”?
Jag tycker han ser väldigt bussig ut och ställer upp fint?

Du är lite känslig tycker jag. Tycker det är tydligt att det är skrivet ned kärlek 😄
Jag kan kalla mina djur för lite allt möjligt. Mina kollegor i mitt team kallar mig för bitch, Kato, prussiluksan och allt möjligt men då länge det sägs med kärlek är det helt okej.

Och det var inget dåligt läge 😆
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
565
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
231
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp