Jag måste iaf ha den klumpigaste hästen i världshistorien!! Pga sadelproblem, igen med inflammation i ryggen tyvärr så har hästen vilat från ridning i drygt en månad. Har tömkört långa rundor i skogen istället. Åb idag för att bedömma hur behandlingen har tagit. Under rehab så sprang han ett par gånger i hagen och lyckades ena gången skrapa sig ordentligt i karleden vf. Detta var dock under kontroll och läkte bra, ingen annan svullnad eller dyligt som jag kunde hitta när det hände.
Hos vet idag så började vi med att springa på gången och sedan gå till longervolten och allt såg bra ut. Vet tyckte att nu får du för 17 få ordning på sadeln så du kan ut och tävla.. Döm sedan om vår förvåning när hästen protesterade stort vid böjprov på hf vilket han aldrig brukar göra. Första stegen ut var dessutom på tre ben.. Alla vi som var med såg ut som fågelholkar, vad 17 hände liksom?!?! Vet bara vi måste böja igen för vad hände egentligen men nästa böjning blev med samma resultat.. Long story short så visar det sig att hästen lyckats slå av en liten benbit framtill på kotan!?!? Vi var alltså in och kollade honom för 3 veckor sedan och då var det inget i någon av frambenen.. Så förmodligen hände det när han skrapade upp vänster karled. Hästarna står i en 3 hektar hage där övre delen sas består av lite gles träd samt några nedfallna stockar och en del sten. Ibland när han har bråttom så brukar han köra dessa stockar och stenar som terränghinder och hoppa över dom, dom är alltså inte speciellt höga men han har då förmodligen dragit i en sten el dylikt och slagit av ett litet fragment. Alltså hur lyckas man?? Han har gått i den här hagen i 3,5 år så han känner den väl, men lyckas eller misslyckas ändå..
Blir så less, så hösten kommer då ägnas åt rehab igen.. Min vet säger att hon ska skriva en bok om min häst...
Jag har två alternativ, antingen op eller avvakta och se hur det utvecklar sig. Själva op är tämligen okomplicerad men uppvaket är ju alltid en risk. Kirurgen tycker att vi ska vänta några veckor iaf. Jag lutar nog åt att op iaf då det annars finns risk att den börjar röra på sig och med dom riskerna det innebär med pålagringar etc och då kanske konvalescensen blir ännu längre.
Den behöver ju dock inte ställa till bekymmer iom att hästen var så obekymrad innan böjprovet. Hmm tycker det är jätte svårt faktiskt! Råd?