Dressyrsnack 17

Fast ett skällsord är mer i affekt, tycker jag. Min häst heter gris väldigt ofta, men det är för att hon är grisig i boxen. Ena hunden heter latmask regelbundet. Ibland tycker man ju att en häst eller hund kunde ha ställt upp lite mer och inte tagit den enkla vägen ut. Sen tycker man lika mycket om den för det.
Jag kan absolut inte se att ponnyn på filmerna gör sig förtjänt av att kallas gris. Pärla, som sagt, känns mera passande.
 
Jag kan absolut inte se att ponnyn på filmerna gör sig förtjänt av att kallas gris. Pärla, som sagt, känns mera passande.

Gris är ju inte ens ett skällsord 😅
Jag kallar min katt för liten gris när han har ätit med hela ansiktet 😆
Kan även kalla min häst för bitch när hon vill sparka varenda häst som kommer i närheten 🤣
Vilken liten bitch du är ibland Ärtski pärtski 😁
Inte i affekt, inte med hård röst och alla som känner mig vet att jag älskar mina djur och har en väldigt bra relation med dem.
 
Red dressyr igår, nu har de tagit in alla hinder så banan känns verkligen enorm 😅
Men hon var fin! Märks att det blivit lite kallare, väldigt pigg och går upp lite mer i varv än önskvärt.
Men kunde trava lugnt och fint efter galoppen och jag lyckades även plocka upp formen utan att hon blev spänd.
Var mjuk som kola när vi travade av, stretcha ordentligt med lång, välvd hals och ryggen uppe 😍

Imorgon ska vi hoppa terräng 🥳
 
"Ponnyn är en liten gris, men vi älskar honom ändå!" är ju mera generell benämning än ett skällsord för en enstaka händelse. Då man ser alla filmer på den fina ponnyn som glatt och piggt lyder och gör så bra h*n kan, så är det "gris" man väljer att kalla den:(. För att den gör ett stopp och ungen råkar falla av. I mina ögon ser ponnyn ut som "en liten pärla".
Du ser ETT stopp.vad säger att det var det enda? Du bara antar det, eller hur? Jävligt dumt att gissa saker man inte vet något om.
 
Gris är ju inte ens ett skällsord 😅
Jag kallar min katt för liten gris när han har ätit med hela ansiktet 😆
Kan även kalla min häst för bitch när hon vill sparka varenda häst som kommer i närheten 🤣
Vilken liten bitch du är ibland Ärtski pärtski 😁
Inte i affekt, inte med hård röst och alla som känner mig vet att jag älskar mina djur och har en väldigt bra relation med dem.
Fast nog är det skillnad på att använda den typen av ord med snäll röst och att använda samma ord för att beskriva att man tycker hästen varit dum?

Jag har noll problem med att man kallar sin egen häst diverse ord, sålänge det görs med kärlek. Men jag har ganska svårt för när folk ”skyller ifrån sig” och menar på att misslyckanden är hästens fel, eller antyder att hästen liksom är oschysst.

Dvs det handlar egentligen inte om vilket ord man använt utan vad man säger och vad man antyder.
 
Du ser ETT stopp.vad säger att det var det enda? Du bara antar det, eller hur? Jävligt dumt att gissa saker man inte vet något om.
Väljer man att skriva som du gjorde så får man nog bara gilla läget i att folk kommer reagera. Tror ingen hade reagerat om du uttryckt att hästen var svår tex. Det du skrev, och har skrivit senare, tolkar iaf jag som att du tycker hästen är dum och att felet ligger hos hästen.
 
Fast nog är det skillnad på att använda den typen av ord med snäll röst och att använda samma ord för att beskriva att man tycker hästen varit dum?

Jag har noll problem med att man kallar sin egen häst diverse ord, sålänge det görs med kärlek. Men jag har ganska svårt för när folk ”skyller ifrån sig” och menar på att misslyckanden är hästens fel, eller antyder att hästen liksom är oschysst.

Dvs det handlar egentligen inte om vilket ord man använt utan vad man säger och vad man antyder.

Jag tror bara vi läser in det väldigt olika.
Jag upplevde inte att de skyllde på ponnyn, att den var dum osv.
 
Det var ingen ryttarmiss. Och han var en liten gris. Men vi älskar honom ändå. Sluta lägg er i vad andra har för smeknamn på sina djur, det är bara löjligt att du blir illa berörd. Du känner inte oss eller hästen. Det är enbart ni här som reagerar på ordet, ingen annan.
Jo det va en ryttarmiss , barnet är obalanserad i både skänkel säte o överkliv, klart de ska träna jättebra med låga hinder då men nog är ponnyn en klippa som ändå hoppar. Det blir liksom ännu mer fel på många sätt om du lägger fram det som om det inte är en ryttarmiss när ryttaren måste lära sig att hon gör fel och det verkar du också behöva lära dig.
 
...fast i det här fallet var det ju precis det - att ponnyn är dum för att den vägrade på ett hinder och råkade tappa kusken.

Ryttaren 😁
Som sagt, jag läser det inte med det allvaret.
Ponnyn bjuder och gör en typisk "fulnit", barnet kunde ha ridit bättre, det kan man alltid men ponnyn kunde likaväl ha hoppat det lilla hindret.
Bara ta nya tag och nästa gång är man mer synkade och ponnyn är en glad gris som hoppar igen 😄
 
Har ni lyssnat på Niklas Hakings senaste podd med Kyra som gäst?


Riktigt intressant tyckte jag, ska inte spoila men rekommenderar att lyssna på den för det var en del roliga och intressanta saker tyckte jag
Jag är fortfarande lite fast i denna podd 😅

Hörde ni hur Björsell ville ha ett sätt att mäta Knytkalasets effekt/utveckling?
Och hur Kyra pratade om medelprocent (och lite om variation i resultatet) och hur hon tänkte kring det?

Som jag hörde det, fritt ur minnet, så var det jag tog med mig:
- att ha koll på sin medelprocent för att kunna vara nöjd om man nådde sin medelprocent på mästerskapet (slog man PB skulle man vara överlycklig).
Sunt tyckte jag, som tycker att ekipage ibland kan bli onödigt besvikna över att inte slå just PB.
- att om man red stabilt på 65% varje gång kanske man skulle chansa lite en gång. Men var man en som det ofta sprack för på banan kanske man skulle göra lite mer ”safea” rundor tills det satt flera gånger i rad.
 
Jag måste iaf ha den klumpigaste hästen i världshistorien!! Pga sadelproblem, igen med inflammation i ryggen tyvärr så har hästen vilat från ridning i drygt en månad. Har tömkört långa rundor i skogen istället. Åb idag för att bedömma hur behandlingen har tagit. Under rehab så sprang han ett par gånger i hagen och lyckades ena gången skrapa sig ordentligt i karleden vf. Detta var dock under kontroll och läkte bra, ingen annan svullnad eller dyligt som jag kunde hitta när det hände.
Hos vet idag så började vi med att springa på gången och sedan gå till longervolten och allt såg bra ut. Vet tyckte att nu får du för 17 få ordning på sadeln så du kan ut och tävla.. Döm sedan om vår förvåning när hästen protesterade stort vid böjprov på hf vilket han aldrig brukar göra. Första stegen ut var dessutom på tre ben.. Alla vi som var med såg ut som fågelholkar, vad 17 hände liksom?!?! Vet bara vi måste böja igen för vad hände egentligen men nästa böjning blev med samma resultat.. Long story short så visar det sig att hästen lyckats slå av en liten benbit framtill på kotan!?!? Vi var alltså in och kollade honom för 3 veckor sedan och då var det inget i någon av frambenen.. Så förmodligen hände det när han skrapade upp vänster karled. Hästarna står i en 3 hektar hage där övre delen sas består av lite gles träd samt några nedfallna stockar och en del sten. Ibland när han har bråttom så brukar han köra dessa stockar och stenar som terränghinder och hoppa över dom, dom är alltså inte speciellt höga men han har då förmodligen dragit i en sten el dylikt och slagit av ett litet fragment. Alltså hur lyckas man?? Han har gått i den här hagen i 3,5 år så han känner den väl, men lyckas eller misslyckas ändå..
Blir så less, så hösten kommer då ägnas åt rehab igen.. Min vet säger att hon ska skriva en bok om min häst...🙈

Jag har två alternativ, antingen op eller avvakta och se hur det utvecklar sig. Själva op är tämligen okomplicerad men uppvaket är ju alltid en risk. Kirurgen tycker att vi ska vänta några veckor iaf. Jag lutar nog åt att op iaf då det annars finns risk att den börjar röra på sig och med dom riskerna det innebär med pålagringar etc och då kanske konvalescensen blir ännu längre.
Den behöver ju dock inte ställa till bekymmer iom att hästen var så obekymrad innan böjprovet. Hmm tycker det är jätte svårt faktiskt! Råd?🙏
 
Titta vem som fått sadel då 😍 hon är så himla nöjd😍

Fyraåringen kändes jättefin idag också! Bättre bjudning, behöver bara tänka framåt så går hon, jag bara sitter där. Galoppen ser lite seg ut på film, men den är stor och långsam också.. På fredag ska vi träna! Hoppas hon känns lika fin då. Imorn testar vi igen ut bakom fyrhjulingen, lite trav är målet, och kanske lite galopp om hon känns avspänd… 😊 men hittills bästa känslan har varit i skogen, först bakom haflingern men sist bakom fyrhjulingen kändes nästan motsvarande. Får dedär sista suget jag ibland saknar på banan. Vi har jättefina stubbåkrar men alltså vette sjutton om jag törs ut där 😅 hade behövt någon odödlig som kunde testa först 😎


IMG_9836.jpeg
 
Jag måste iaf ha den klumpigaste hästen i världshistorien!! Pga sadelproblem, igen med inflammation i ryggen tyvärr så har hästen vilat från ridning i drygt en månad. Har tömkört långa rundor i skogen istället. Åb idag för att bedömma hur behandlingen har tagit. Under rehab så sprang han ett par gånger i hagen och lyckades ena gången skrapa sig ordentligt i karleden vf. Detta var dock under kontroll och läkte bra, ingen annan svullnad eller dyligt som jag kunde hitta när det hände.
Hos vet idag så började vi med att springa på gången och sedan gå till longervolten och allt såg bra ut. Vet tyckte att nu får du för 17 få ordning på sadeln så du kan ut och tävla.. Döm sedan om vår förvåning när hästen protesterade stort vid böjprov på hf vilket han aldrig brukar göra. Första stegen ut var dessutom på tre ben.. Alla vi som var med såg ut som fågelholkar, vad 17 hände liksom?!?! Vet bara vi måste böja igen för vad hände egentligen men nästa böjning blev med samma resultat.. Long story short så visar det sig att hästen lyckats slå av en liten benbit framtill på kotan!?!? Vi var alltså in och kollade honom för 3 veckor sedan och då var det inget i någon av frambenen.. Så förmodligen hände det när han skrapade upp vänster karled. Hästarna står i en 3 hektar hage där övre delen sas består av lite gles träd samt några nedfallna stockar och en del sten. Ibland när han har bråttom så brukar han köra dessa stockar och stenar som terränghinder och hoppa över dom, dom är alltså inte speciellt höga men han har då förmodligen dragit i en sten el dylikt och slagit av ett litet fragment. Alltså hur lyckas man?? Han har gått i den här hagen i 3,5 år så han känner den väl, men lyckas eller misslyckas ändå..
Blir så less, så hösten kommer då ägnas åt rehab igen.. Min vet säger att hon ska skriva en bok om min häst...🙈

Jag har två alternativ, antingen op eller avvakta och se hur det utvecklar sig. Själva op är tämligen okomplicerad men uppvaket är ju alltid en risk. Kirurgen tycker att vi ska vänta några veckor iaf. Jag lutar nog åt att op iaf då det annars finns risk att den börjar röra på sig och med dom riskerna det innebär med pålagringar etc och då kanske konvalescensen blir ännu längre.
Den behöver ju dock inte ställa till bekymmer iom att hästen var så obekymrad innan böjprovet. Hmm tycker det är jätte svårt faktiskt! Råd?🙏
Men åh, ni har verkligen otur!
Har inga råd kring op eller inte men hoppas verkligen det blir så okomplicerat det kan bli, oavsett hur du väljer att göra❤️
 
Inget egentligt råd @super men beklagar, det är så jobbigt när de inte mår bra ❤️‍🩹

Jag hade för 20 år sedan ett fullblod som vid röntgen (av annan orsak) visade sig ha en bit av skenbenet avslaget och förflyttat runt en decimeter (!)
Vet ju inte när skadan uppstod, hon var 15 år då hon röntgades och jag hade ägt henne tre år och inte märkt någon skada under den tiden så kan ha skett tidigare?

På henne spelade det tydligen ingen roll, och benbiten fick vara kvar eftersom den inte besvärade henne alls. Förstår att det är svårare för er att veta om den lösa biten kommer orsaka problem men tänker att det kanske är fall som med mitt fullblod som gör att kirurgen vill avvakta? Och så vill jag skicka med en historia där att inte operera fungerade.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
565
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
231
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp