Dressyrsnack 17

Du är lite känslig tycker jag. Tycker det är tydligt att det är skrivet ned kärlek 😄
Jag kan kalla mina djur för lite allt möjligt. Mina kollegor i mitt team kallar mig för bitch, Kato, prussiluksan och allt möjligt men då länge det sägs med kärlek är det helt okej.

Och det var inget dåligt läge 😆
Tack :heart
 
Du är lite känslig tycker jag. Tycker det är tydligt att det är skrivet ned kärlek 😄
Jag kan kalla mina djur för lite allt möjligt. Mina kollegor i mitt team kallar mig för bitch, Kato, prussiluksan och allt möjligt men då länge det sägs med kärlek är det helt okej.

Och det var inget dåligt läge 😆
Själv har jag otroligt svårt för den sortens diskurs. Alla jag känner som haft det sättet att prata om sina kollegor, familj, vänner och sagt att det varit av "kärlek" så har det funnits en rätt obehaglig underton. Ffa ogillar jag det runt barn för det finns ingen anledning att lära sig att kalla sin häst för nedsättande ord "av kärlek". Det blir en otroligt skev bild av hur vi uttrycker oss om hästarna som vi säger att vi älskar. Och ja, jag säger ifrån om jag hör mina elever prata så om sin häst. Det får dom inte göra. Hur vi använder våra ord har faktiskt väldigt stor betydelse.

Sorry för ot men ja, ämnet berör mig rätt illa.
 
Själv har jag otroligt svårt för den sortens diskurs. Alla jag känner som haft det sättet att prata om sina kollegor, familj, vänner och sagt att det varit av "kärlek" så har det funnits en rätt obehaglig underton. Ffa ogillar jag det runt barn för det finns ingen anledning att lära sig att kalla sin häst för nedsättande ord "av kärlek". Det blir en otroligt skev bild av hur vi uttrycker oss om hästarna som vi säger att vi älskar. Och ja, jag säger ifrån om jag hör mina elever prata så om sin häst. Det får dom inte göra. Hur vi använder våra ord har faktiskt väldigt stor betydelse.

Sorry för ot men ja, ämnet berör mig rätt illa.

Nu är det inga barn på mitt jobb så det ät lugnt 😁
Jag kallar dock min kusin för jävla unge rätt ofta 😅
Helt utan obehaglig underton.
Det handlar om jargong, du är inte bekväm med det, för mig är det vardag och inga konstigheter alls.
Alla är vi olika.
Att kalla son häst för gris tycker jag inte är direkt nedsättande heller, skillnad om man hade kallat den jävla idiot tex.
Jag kallar min för töntig get när hon är rädd för fåren, med mjuk och peppig röst 😄
 
Tanten är helt klart sitt vanliga jag och tycker skritt är en överskattad gångart till 100%. Så idag tog jag tag i det och gjorde en miljon övergångar. Det blev bättre efter de 👌 och de vet jag ju.

Vi har också trixat fram ett nygammalt träns jag haft i ngn låda undangömt, så det används nu för fullt. Alltid trevligt när man hittar gamla användbara grejor.

På onsdag kommer sadelutprovaren och stoppar om sadeln. Tjoho för plånboken 🙃

Och såret är näst intill helt läkt 🙌

IMG_20240930_110807.jpg
 
Det är diagonalsluta.
Låter som du fått en kanonchans att prova så mkt skoj!
När jag först fick prova saker som låg långt över vad egna hästar och hästar jag normalt red fixade gav det ändå en större förståelse för enklare dressyr med. Så du kan säkert plocka med dig massor av upplevelsen att applicera på annan nivå med.
Låter jättekul oavsett!
Ja, det är helt fantastiskt verkligen, får nypa mig själv lite i armen varje gång jag åker dit för att förstå att det är på riktigt! Och jag lär mig absolut hur mycket som helst som är applicerbart även i mitt "vanliga" hästliv, om inte annat får jag massor av input på min egen sits & inverkan som jag kommer att bära med mig länge. Har skrivit typ två sidor anteckningar hittills med allt jag fått till mig under lektionerna 😅
 
Själv har jag otroligt svårt för den sortens diskurs. Alla jag känner som haft det sättet att prata om sina kollegor, familj, vänner och sagt att det varit av "kärlek" så har det funnits en rätt obehaglig underton. Ffa ogillar jag det runt barn för det finns ingen anledning att lära sig att kalla sin häst för nedsättande ord "av kärlek". Det blir en otroligt skev bild av hur vi uttrycker oss om hästarna som vi säger att vi älskar. Och ja, jag säger ifrån om jag hör mina elever prata så om sin häst. Det får dom inte göra. Hur vi använder våra ord har faktiskt väldigt stor betydelse.

Sorry för ot men ja, ämnet berör mig rätt illa.
Bra talat! Det är en annan sak om man har en jargong med en annan människa med samma jargong.
Att kalla en duktig och glad häst som snällt ställer upp för gris för att den vägrar på ett hinder pga ryttarens miss, är inte snyggt. Jag blir också illa berörd.
 
Bra talat! Det är en annan sak om man har en jargong med en annan människa med samma jargong.
Att kalla en duktig och glad häst som snällt ställer upp för gris för att den vägrar på ett hinder pga ryttarens miss, är inte snyggt. Jag blir också illa berörd.
Det var ingen ryttarmiss. Och han var en liten gris. Men vi älskar honom ändå. Sluta lägg er i vad andra har för smeknamn på sina djur, det är bara löjligt att du blir illa berörd. Du känner inte oss eller hästen. Det är enbart ni här som reagerar på ordet, ingen annan.
 
Det var ingen ryttarmiss. Och han var en liten gris. Men vi älskar honom ändå. Sluta lägg er i vad andra har för smeknamn på sina djur, det är bara löjligt att du blir illa berörd. Du känner inte oss eller hästen. Det är enbart ni här som reagerar på ordet, ingen annan.
Men det är kanske lite det som är problemet ibland. Nu är det inte just detta bara man reagerar på, men tyvärr stött på lite av en jargon runt just yngre tjejer på ponny/häst som tycker allt är hästens fel hela tiden när dom hoppar. Jag menar absolut inte din dotter är sån, men när man upplevd sån beteende så får man lite "avsmak" i munnen när man stöter på något som påminner om det.

jag anser att när en häst vägrar på ett hinder så finns där en anledning, dom känner sig osäkra eller annat. Hästar gör inte saker för att "jävlas", och jag har väldigt ofta stött på just detta tankesättet bland hästfolk, att det "alltid är hästen som är dum" därav man reagerar då man vill få bort detta extremt föråldrade tankesätt bland hästfolk överlag, så det kan nog kännas som "en liten grej" folk reagerar på, men det handlar ju om helheten med hur vi är med/mot våra hästar. Det är vad folk reagerar på, jag själv inklusive. Sen är ingen perfekt, alla kan göra misstag. Men tycker ändå det är en bra konversation att ha. I grunden handlar det nog inte enbart om smeknamnet, men vår syn på våra hästar med.
 
Det var ingen ryttarmiss. Och han var en liten gris. Men vi älskar honom ändå. Sluta lägg er i vad andra har för smeknamn på sina djur, det är bara löjligt att du blir illa berörd. Du känner inte oss eller hästen. Det är enbart ni här som reagerar på ordet, ingen annan.
Bara löjligt? Vi håller på med djur som är så oändligt snälla och bär runt på oss, gör onaturliga rörelser och hoppar hinder. Och så har man mage att kalla dem skällsord när de inte räddar en situation (för jo det är en ryttarmiss - dottern verkar önska att han ska gå av stort och börjar resa sig upp i förväg. En miss vi alla har gjort så inget illa mot henne, hon är duktig). Dessutom framför barn som ska lära sig en sund hästhållning och självreflektion. Har aldrig hört världseliten säga sådär och hade de gjort det hade folk, med all rätt, varit upprörda.
 
Så du menar att han vägrade för att jävlas...?
Nej jag vet inte varför. Hade jag vetat det hade vi löst problemet. Men han låg bra och hon red bra så inget var fel, men han vägrade ändå. Så är det. Och det är det sista jag tänker kommentera i det här.
 
Dessutom framför barn som ska lära sig en sund hästhållning och självreflektion. Har aldrig hört världseliten säga sådär och hade de gjort det hade folk, med all rätt, varit upprörda.
Det är också min känsla, att om Henrik von Eckermann efter vurpan i OS-finalen hade sagt ”King Edward är en gris. Han svängde åt fel håll.” så hade det känts väldigt skevt.

Varken King Edward eller ponnyn vet dock vad vi kallar dem, det är mellan oss människor sådana här uttryck ger en bild av vad man anser om hästen och det kan skava.
Så visst får man kalla hästen idioten, djävulen, grisen, fetknoppen, fulingen eller blondinen. Men man får vara medveten om att det finns människor som kommer uppfatta det som en attityd eller ett förhållningssätt mot djuret som man inte vill ge intryck av. Särskilt på stora öppna forum på internet eller till media.
 
https://www.instagram.com/p/DAgow1_OU7Z/?igsh=MTBsa3liYXFjdHZ1eg==
Massa filmer från helgen. Jag är så sjukt stolt över min unge! :love: Ponnyn är en liten gris, men vi älskar honom ändå!

Nu ska de helt enkelt bli experter på LB1 eftersom det är vad juniorerna rider på SM för fjordhästar :up:
Alltså jag orkar inte..🤣🤣
Blir folk kränkta och förorättade för att ni kallar er ponny för en "liten gris"
Oh lord..cry me a f**king river..🙄
Jag gillar grisar o tycker det är gulligt.🩷

Senast i lördags bad jag mitt gamla sto sluta vara "en sådan ko" när vi skulle lasta henne och hennes fölis.
Ungen hade gått in med mig o stod snällt medan min man desperat försökte få in Hedwig som inte var så sugen utan först bara stod där, sen gick in, backade ut, vägrade gå in, gick in, backade ut..etc.
Fråga mig inte hur men vi lyckades byta häst så min man stod med fölis medan jag talade tydligt med Hedwig o sa att "sluta vara en sådan ko o bara gå in!"
"Jaja.."sa hon då o gick in o jag kunde stänga utan problem.
Fölis var en stjärna som stod kvar hela tiden.😍
Mamma Hedwig har åkt släp 100-tals gånger och är väldigt lättlastad.
Men min stackars man är inte så van så då passade hon på..
"Näää..tror inte jag har någon lust."🙈🤣
 
Senast ändrad:
Alltså jag orkar inte..🤣🤣
Blir folk kränkta och förorättade för att ni kallar er ponny för en "liten gris"
Oh lord..cry me a f**king river..🙄
Jag gillar grisar o tycker det är gulligt.🩷

Senast i lördags bad jag mitt gamla sto sluta vara "en sådan ko" när vi skulle lasta henne och hennes fölis.
Ungen hade gått in med mig o stod snällt medan min man desperat försökte få in Hedwig som inte var så sugen utan först bara stod där, sen gick in, backade ut, vägrade gå in, gick in, backade ut..etc.
Fråga mig inte hur men vi lyckades byta häst så min man stod med fölis medan jag talade tydligt med Hedwig o sa att "sluta vara en sådan ko o bara gå in!"
"Jaja.."sa hon då o gick in o jag kunde stänga utan problem.
Fölis var en stjärna som stod kvar hela tiden.😍
Mamma Hedwig har åkt släp 100-tals gånger och är väldigt lättlastad.
Men min stackars man är inte så van så då passade hon på..
"Näää..tror inte jag har någon lust."🙈🤣
Det är väl ingen som blir kränkt eller förorättad? Det handlar om semantik, hur vi använder våra ord och vilka värden ord har.

Tycker @JohannaB har en väldigt poäng med jämförelsen hur HvE hanterade sitt fall på OS. Hur hade reaktionen varit om han i det läget kallade hästen för gris? Jens Fredriksson hyllas ständigt för att han säger "det är aldrig hästens fel" men när någon här påtalar det är en kränkt?
 
På dressyrämnet så red jag Maja själv på vår lilla utebana i söndags. Hon har varit lite busig med L som ridit ut henne och var väääldigt busig på töm dagen innan. Kan erkänna att jag verkligen ifrågasatte mig själv om huruvida det verkligen var en bra idé för mig att ta emot hästar för utbildning 🙄. Men men, viljan finns och jag vet att jag är relativt sadelfast ändå. Så i söndags satte jag handtag på sadeln, halsrem runt halsen, longerade några varv och satt upp. Så duktig liten häst! Mycket bättre framåtbjudning redan och vi kunde tom galoppera en långsida. Hon kändes dessutom trygg att sitta på trots att vi var ute på lilla banan med mycket att titta på runt oss.
20240929_180213.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kan hålla med om att det ibland är så att ord formar känslor, men det är verkligen inte alltid så. När jag tränar häst eller hund tar jag på mig det mesta som mitt fel. Ibland får mina tränare tala om att "du gjorde rätt, hästen/hunden valde att inte lyssna".

Samtidigt kallar jag dem mellan moment och utanför träning alla möjliga mer eller mindre smickrande namn när deras utförandet lämnar annat att önska. Även om det var för att de missförstod. Då kan de få heta "mattes söta lilla idiot" till exempel. Och ibland väjer faktiskt djur att göra fel. De är inga änglar som alltid gör sitt bästa utan de är djur som har instinkter och en av dessa är att spara energi. Kan man hitta genvägar och jobba mindre hårt, så gör man. Winter heter latmask var och varannan dag. Barka är nog mest fåntratt.

Sen håller jag helt med om att jag vill inte höra barn som kallar hästarna skällsord när de sitter på dem, för det är i affekt.
 
Jag kan hålla med om att det ibland är så att ord formar känslor, men det är verkligen inte alltid så. När jag tränar häst eller hund tar jag på mig det mesta som mitt fel. Ibland får mina tränare tala om att "du gjorde rätt, hästen/hunden valde att inte lyssna".

Samtidigt kallar jag dem mellan moment och utanför träning alla möjliga mer eller mindre smickrande namn när deras utförandet lämnar annat att önska. Även om det var för att de missförstod. Då kan de få heta "mattes söta lilla idiot" till exempel. Och ibland väjer faktiskt djur att göra fel. De är inga änglar som alltid gör sitt bästa utan de är djur som har instinkter och en av dessa är att spara energi. Kan man hitta genvägar och jobba mindre hårt, så gör man. Winter heter latmask var och varannan dag. Barka är nog mest fåntratt.

Sen håller jag helt med om att jag vill inte höra barn som kallar hästarna skällsord när de sitter på dem, för det är i affekt.
"Ponnyn är en liten gris, men vi älskar honom ändå!" är ju mera generell benämning än ett skällsord för en enstaka händelse. Då man ser alla filmer på den fina ponnyn som glatt och piggt lyder och gör så bra h*n kan, så är det "gris" man väljer att kalla den:(. För att den gör ett stopp och ungen råkar falla av. I mina ögon ser ponnyn ut som "en liten pärla".
 
Senast ändrad:
"Ponnyn är en liten gris, men vi älskar honom ändå!" är ju mera generell benämning än ett skällsord för en enstaka händelse. Då man ser alla filmer på den fina ponnyn som glatt och piggt lyder och gör så bra h*n kan, så är det "gris" man väljer att kalla den:(. För att den gör ett stopp och ungen råkar falla av. I mina ögon ser ponnyn ut som "en liten pärla".

Fast ett skällsord är mer i affekt, tycker jag. Min häst heter gris väldigt ofta, men det är för att hon är grisig i boxen. Ena hunden heter latmask regelbundet. Ibland tycker man ju att en häst eller hund kunde ha ställt upp lite mer och inte tagit den enkla vägen ut. Sen tycker man lika mycket om den för det.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
729
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
565
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
231
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp