Dressyrsnack 17

Oavsett hur positivt eller inte det framstår så är det ju också en helt meningslös kommentar. Betyget visar vilken nivå domaren anser att det ligger på. Kommentaren bör ju förtydliga eller motivera betyget, annars är det rätt poänglöst att ens skriva något? :confused:

Ja jag hade ju varit mer förstående till kommentaren "bra längning" Det reflekterar betyget 8 för mig iaf. Men man kan inte få allt 😁
 
Hahaha ja jag håller med! Fick en 8a på mellantraven i Msv An i våras, stod Ganska bra längning 😂

Men det är väl verkligen inget att skratta åt? Domaren kanske mkt väl tyckte att mellantraven va Ganska bra, men att det fanns andra förtjänster som lyfte upp ditt poäng, övergångarna eller formen eller fronten eller vad det nu kunde va. Det måste vara skitsvårt att vara domare där ryttare önskar mm precision i kommentarerna, där skrivarna ibland har svårt att hänga med/ skriver fel /hör fel etc
 
Ja jag hade ju varit mer förstående till kommentaren "bra längning" Det reflekterar betyget 8 för mig iaf. Men man kan inte få allt 😁
Vad är det att skratta åt? längningen kanske började g bra men växte till det bättre o för att spara tid om inte annat för skrivaren började domaren med kommentaren innan rörelsen va klar och ändrade poängen i huvudet och till skrivaren men hann inte med att ändra kommentaren , eller kanske rättaresagt, skrivare skulle inte hunnit med att hålla på o ändra när ekipaget och domaren sannolikt redan va på nästa bedömningspunkt. Finns ju massor med snälla alternativ utan att dumförklara domaren.
 
Jag önskar också att vi fick det men vi får tyvärr inte på något sätt undervisa. Jag brukar smyga in det lite mellan raderna: typ forma mer för högre poäng. Eller önskar rundare bågar (i serpentiner)… Men det där är lite upp till domaren att hitta hur man gör för att vara kort och kärnfull. Att lyfta förtjänster och notera brister. I många lätta program så har man så mycket man vill kommentera så det blir lite väl kortfattat. Tyvärr! För det är då det skulle behövas.
Vad tror du händer om du skulle uttrycka dig undervisningsmässigt? Just det- ingenting. Finns många domare som uttrycker sig så ffa i lägre klasser, undervisningsmässigt på ett smidigt och smart sätt.
 
Vad är det att skratta åt? längningen kanske började g bra men växte till det bättre o för att spara tid om inte annat för skrivaren började domaren med kommentaren innan rörelsen va klar och ändrade poängen i huvudet och till skrivaren men hann inte med att ändra kommentaren , eller kanske rättaresagt, skrivare skulle inte hunnit med att hålla på o ändra när ekipaget och domaren sannolikt redan va på nästa bedömningspunkt. Finns ju massor med snälla alternativ utan att dumförklara domaren.

Jag tycker mig inte ha dumförklarat någon dommare, jag uttryckte mig om åsikten kring att slänga in sådana korta kommentarer. De finns flera gånger man fått kommentaren bättre mot slutet eller ngt annat som beskriver mer. De kanske inte hann med som du säger. Inte vet jag, jag tänker bara spontant att de går fortare då att skriva bra längning och de ger ett positivare intryck. Det är bara min åsikt ☺
 
Har sett 3-åringar som är visade för runt 70' också. En bekant köpte en visad 3-åring för 60 i våras. SWB är billiga nu.
vart hittar du dem?😂 Alla visade unghästar jag hittar med någotsånär poäng kostar minst 150.000, iallafall de dressyrstammade.
Hade gärna lagt runt 80-100, sen inte jätteviktigt om den är 1, 2, 3 eller 4.
 
Jag med :rofl:
Har spanat in en fin ettåring - eller ja, mamma skickade ett meddelande "har du sett den här?". Får sitta på händerna.
Såg en som jag skulle velat kika på. Ettårigt sto, blir typ 160. Men den står i skåne. Alla hästar verkar bo i Skåne och jag har över 60 mil dit. 🤯 visst kan jag åka, men då var jag inte tillräckligt sugen längre. Ska ju egentligen inte köpa någon 😂

Var till veterinären med Nova idag och tog tänderna. Hon hade en ettåring hon tyckte jag kunde ta😄 svårt att motstå när han heter Leif😍
 
vart hittar du dem?😂 Alla visade unghästar jag hittar med någotsånär poäng kostar minst 150.000, iallafall de dressyrstammade.
Hade gärna lagt runt 80-100, sen inte jätteviktigt om den är 1, 2, 3 eller 4.
Är nog mest hoppstammade som är billiga iofs. Men kollade lite nu och runt 100' för en dressyrstammad yngling är verkligen inte omöjligt. Dessutom tänker jag att alla priser är förhandlingsbara😅. Vet en väldigt söt tvååring e Kremlin MD som ligger runt 70-80 tror jag😁.
 
Är nog mest hoppstammade som är billiga iofs. Men kollade lite nu och runt 100' för en dressyrstammad yngling är verkligen inte omöjligt. Dessutom tänker jag att alla priser är förhandlingsbara😅. Vet en väldigt söt tvååring e Kremlin MD som ligger runt 70-80 tror jag😁.
Ja så tänker jag att det kanske kvittar med stammen ändå, ridbarhet och huvud är viktigt. Kommer ändå inte rida Grand prix och jag kommer kanske kunna ta ett föl nån gång var 5e år typ. Men det är ju också så svårt att veta innan de är ridna. Vill helst ha ett sto, dels för att kunna betäcka men också praktiskt - vi har två ston redan men en valack också. Men börjar han klättra så ryker han nog.
 
Hinner inte uppdatera i takt med ridpassen knappt!

Vi har börjat galoppera lite smått, gör fortfarande inget som helst avancerat utan bara längs fyrkanten eller i skogen. Idag har jag dessutom dubblat asfalt skrittningen så vi steppar upp på den punkten också. ☺

Snart ryker bandaget och då hoppas jag hon känns bättre i kroppen. Hon är verkligen inte halt men känns sned, självfallet. Dock känns de bättre efter galopp, så kan också vara en stelhet. På torsdag kommer också kiropraktorn och går igenom hela henne så efter de kanske jag slappnar av lite 😅
 
IMG_20240917_103235.jpg


Sjukt att såret är nästan helt läkt nu, de har lix minskat massor och jag som trodde ärrvävnaden skulle bli ganska rejäl har fått förhoppning om att de blir mkt smalare och mindre än tänkt 😅

Samt känns de fullt möjligt att fortsätta träna och tävla som förr igen. Förhoppningsvis, men de känns inte omöjligt 😁
 
Visa bifogad fil 153434

Sjukt att såret är nästan helt läkt nu, de har lix minskat massor och jag som trodde ärrvävnaden skulle bli ganska rejäl har fått förhoppning om att de blir mkt smalare och mindre än tänkt 😅

Samt känns de fullt möjligt att fortsätta träna och tävla som förr igen. Förhoppningsvis, men de känns inte omöjligt 😁
Är verkligen fantastiskt hur väl det har läkt!! Stramar säkert lite i det så inte helt konstigt att höst känns lite skev.
 
Jag är nog knappt dressyrryttare längre. Tanken var att rida KM på fredag men känner mig inte så pepp. Dio blir stressad i programmet och då tappar vi den fina avslappning vi annars har. Känner att jag kanske hellre jobbar vidare med avslappningen i programdelar under vintern. Men men, får kanske feeling och rider ändå. Har tagit tag i lite hoppning också för att kunna ta ett skutt på WE-banan utan att det känns som livet med insats. Zacke fick hoppa en massa läskiga hinder igår och var så duktig!

Maja gick på töm igår och hon är verkligen en smart häst och lär sig fort. Lite attityd också och blir lätt I rumpan när hon tycker jag driver för mycket 😅.
Screenshot_20240917_134343_Gallery.jpg
 
Jag blir så ambitiös i mitt huvud men måste försöka hålla mig på jorden för både foderhäst och mig. Han har varit skadad i omgångar (olyckor, inte slitage), sen ägare skadad, och egenligen aldrig varit fullt igång. Dock otroligt välskolad, klassisk dressyr (Anna Wallén) och Science of Motion.

Och jag har ju varit utbränd deluxe, försökt rodda livet som vuxen autist i skilsmässa med barn, min nya partner emigrerade hit från Kanada och omställning och visumstress och...

Så mitt mål just nu är att måndag, onsdag, och fredag ska vi göra byarundan på 3km oavsett väder. Och om vi känner för det pass på banan på söndagar. Lördagar ska hållas lediga och heliga så jag inte kraschar, pga startar nytt heltidsjobb mitt i allt också 😅.

Men jag, klickeraktivist och långtida skogsmulle, drömmer faktiskt om att prova på tävlingsbanan igen som vuxen. Till våren kanske vi kan vara med på videotävling :). Och iom nya jobbet tänkte jag spara ihop till ett enklare släp, för vi har 4 ridhus inom 20min avstånd.

Men tills dess, första målet är att få till en rutin så det blir ordentligt med sadeltid varje vecka 😅.

(Min lille mustang som är för liten för mig är utlånad på foder hos en kompis)
Låter super kul ju! (med hästen, inte det andra :heart)
 
Funderar på om jag ska orka tävla på lördag 🤔 Tävling på väldigt nära håll så är ju smidigt. Hmm, får känna under veckan
Varför skulle du inte åka menar du? Motivationen?
Är det en B5? Tänker det kanske är kul att se om ni kan förbättra er sen första gången? 🙂
Eller är han ff lite för sömnig?
 
Låter super kul ju! (med hästen, inte det andra :heart)

Ja det är jättekul 😍! Allt är så enkelt liksom, och han förstår alla mina signaler.

Är inne på andra veckan av nya rutinen nu, och jag är så sjukt öm i alla muskler hahaha.

Det är bara 30-45min runt byn beroende på tempo (kan vara extremt mycket att titta på, tänk typ engelsk landsbygd) men det blir en hel del ridning på grund av tittandet, och dessutom försöker jag anstränga mig för att sitta rätt och använda rätt muskler. Och jag har ju själv inte ridit såhär regelbundet sen typ... Öh... Innan jag fick barn? 10 år sen?

Det känns jätteskönt i bäcken och höfter trots ömma muskler, som att det är något i muskelkostymen som äntligen hamnar på rätt plats igen.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp