Dressyrsnack 17

Jag har haft ett så underligt år och knappt tränat alls 😅
Först var jag skadad oktober till juli (😝) och så tog vi oss trots skadan iväg på en tävling där hästen blev jätterädd och inte alls var bra förberedd på miljön. Samtidigt blev min skada markant bättre och jag kunde plötsligt rida och greja som jag ville, så då tog miljöträningen fart och vi har åkt iväg och tränat just det. Sen lyckades vi på något vis under nästa träning (vårt första meeting och första lite större utomhus tävling) kvala i MsvB:1.

Nu är jag mest förvirrad om huruvida jag ska trimma på bättre, eller se även nästa tävling som miljöträning. Tror ju vi ska försöka göra BÅDA delar denna gången, både förbättra ridningen (som jag inte alls hunnit jobba bra med på hela året) och miljöträna och lära oss hur vi kan få hästen att fungera bäst på tävling. Men efter nästa tävling ska jag hem och bara träna igen. Bytena (fokuset just nu) skulle jag så gärna vilja ha helt befästa och det finns mer teknik och styrka att leta efter för övrigt med.
 
Första målet ät klubbmästerskap på lördag. Ska ride en La2.
Sedan är planen att hinna med en La4 I oktober och om vädret är bra så gärna 1-2 tävlingar till i år.
Hösten/vintern beror lite på vädret då jag inte har ridhus. Ska kolla ifall jag får låna ridhuset från förra året igen och borde i så fall kunna skritta dit nu. Måste kolla upp vägen genom skogen i dagsljus först bara! Men där ska jobbas med skolor, galopp-skritt övergångar och bakdelsvändningar med fokus på att kunna behålla den kontakt vi börjar få till igenom alla övningarna. Samt förbättra mellantrav och mellangalopp!
 
🙋‍♀️ Min dressyrhäst!! Vad är det för fel på den rasen dressyr? Mina hopp och ft hästar som går i samma hage har aldrig en skråma. Denna kommer in med skrapsår på knän och fram på kotan och ben som en elefant. Det är flera ggr nu! Hur lyckas hästjäveln?
Jag har frågat alla om de ser att de bråkar, men lugnare grabbflock har tydligen aldrig funnits. Ingen annan häst har en skråma, min kommer in med nya sår varje dag. Han har fått husarrest och sover inne nu när det är lite sämre väder, antar att detta är hans sätt att straffa mig för det.
 
Jag ska komma igång och rida igen :nailbiting:

Min har ju 'stått' pga flytt och tidsbrist osv. Målet är att komma igång och orka hålla igång med nytt jobb, nya arbetstider och utan ridhus... :cautious:
 
Första målet är att inte ha ont. Rida går bra men efteråt så gör det ont.
Tänker ändå försöka starta nästa helg även om förberedelserna inte är optimala.
Långsiktigt är att hon ska gå msv nästa år.
Vet inte exakt var du har ont men när jag började rida efter att blivit av med nackkragen hjälpte det otroligt mycket att behandla med rött ljus. Det var löjlig skillnad om jag inte gjorde det smärtmässigt och rörligheten.
 
Vad har ni för övningar eller träningsmål till hösten?

Får man hoppa in här med sin förhoppningsvis blivande dressyr(allround)häst? 😅
I så fall är det stora målet att läka ihop och få fart på min egen rehab, så jag och treåriga ponnyn kan delta i vår rasförenings onlinedressyr med @Fiorano som domare, senast 1 december. Hon är dock bara insutten och jag får inte rida alls på några månader till, så tanken är att tömköra föreningens eget program och få tips om saker att träna vidare på parallellt med inridningen (där jag såklart ordnat med annan pilot). Har sett så mycket fram emot att få göra det här, så jag hoppas att försenad rehab inte ska stå i vägen nu
 
Vet inte exakt var du har ont men när jag började rida efter att blivit av med nackkragen hjälpte det otroligt mycket att behandla med rött ljus. Det var löjlig skillnad om jag inte gjorde det smärtmässigt och rörligheten.
Är väl nåt revben som fått en smäll. Får ont från skulderbladet fram runt bröstet. Gick på tabletterna i morse igen.
 
Vårt mål är att verkligen komma igång med träningen. Jag vill träna på plats varannan vecka också, för utom att fortsätta med onlineträningen. Så länge underlaget är ok att köra så vill jag gärna få in vanan att åka. Och gärna kunna göra det själv. Tävlingsmässigt har vi nått våra 62 % i MsvB så jag behöver inte kvala i MsvB:1 nästa år. Drömmen är att bytena ska bli rena i högre grad, men det får ta den tid det tar.
 
Eller hur? Jag tyckte att de red bättre än förra tävlingen när de fick 65% så jag blev alldeles paff. Visst, inte 100% i form hela tiden, men det är inget krav i LC vad jag vet. Han var inte spänd, de gjorde allt korrekt. Men visst, det är ju en fjording så han är väl inte flashig nog enligt domaren 🤷‍♀️
Jo, det är krav på formen även i LC. Flashighet däremot är det nog ingen som kräver. 😊
 
För att förtydliga så med peppande menar jag inte högre poäng utan lite utförligare kommentarer som förklarar betyget. Så att barnet lär sig och vet vad som behöver ändras på. Jag som vuxen förstår enbart en förkortning som kommenterar, ett barn gör inte det och ser bara betyget. Som jag upplevde protokollet från den här domaren så var det bara grinigt 🤷‍♀️
 
E's sår är minimalt nu och jag har minskat materialet till omläggningen rejält idag. Jag tycker personligen att det är mindre svullet, men de är kanske inbillning 😅

Longerade idag och jag kan inte se någon hälta, däremot svag och försiktig/tveksam i övergångar. Egentligen inte konstigt då hon stått och vilat de skadade bakbenet mkt och stått still i 4v.

Vi travar fortfarande bara 5min per pass, så vi skyndar långsamt. Vila från ryttare idag och även på måndag igen ☺ håller tummarna för att de fortsätter såhär och bara fortsätter bli bättre 🙌
 
har styrt runt lite med Nova idag 🤣 vi kan styra hjälpligt i skritt. Rider med barbackapadden och micklem som jag satt tyglar i nosgrimman. På måndag tandkoll sen ska hon få börja ha lite bett.
På tisdag ska stygnen tas på fyraåringen. Veterinären kommer ut för koll, och hoppas ridning inte är alltför avlägset 🙏🏻

Tjock men fin 😍 blivit så mörk nu när hon fäller.
ser ut som en riktig liten häst på förskolan.

IMG_9618.jpeg
 
Dressyrmässigt har jag inga mål med Zacke för nästa år. Det är helt WE-relaterat och att vi ska sätta vårt SM-kval I dressyrdelen med 62%. Det borde gå tycker jag även om byten och piruetterna är lite åt det godtyckliga hållet.

Dio vill jag rida stadiga MsvB1 med och förhoppningsvis nå kvalgränsen så småningom. Det är SVÅRT att komma upp i 64% med en häst som har dålig skritt och inte är så himla rörlig. Men så småningom bör han vara lydig och lösgjord nog att vi lyckas! Under vintern så ska vi jobba vidare med bytena och skolorna. Tänker börja rida lite mer på en hand också även om det dröjer nåt år innan han är klar för svår klass I WEn. Egentligen är jag nog mest nöjd med att han är så himla rolig att rida och bara han fortsätter kännas så här positiv till allt är det allt jag önskar!

Får se hur länge Maja är kvar men annars är väl tanken att hon ska ut på tävlingsbanan för att förhoppningsvis vara lättare att sälja och bli värd mer. Är hittills djupt imponerad över hennes otroligt fina psyke!
 
Med risk för att bevisa hur korkar jag är (och jag kan till och med fått denna instruktion förut men glömt eller inte fattat det) har jag hittat ett såååå lätt sätt att göra det enkelt för min häst i samlingen i galoppen 😅

Jag säger ett tyst ”ptro” (ingen domare kan höra det, men hästar hör bra) om jag vill ha en övergång till lägre gångart och säger inget om jag vill ha mer samling. Vips kan vi stå på stället och galoppera, utan att sedan få en massa stress över när jag vill göra en övergång och att han kämpar ihjäl sig för att samla sig.
Så himla enkelt, men gjorde livet väldigt mycket enklare för hästen.

Och ja snart kommer någon och berättar hur man ska lyckas ha travtakt (eller skritt takt) i sätet och rulla apelsiner över låren och låta ekorrarna springa längs tygeln och då förstår hästarna precis vad som menas ;) men jag är en enkel person som drar i tyglarna både då jag samlar och då jag byter gångart 😎

Ska fylla på här med film också 👍

Fortsatt jättenöjd med att ha fattat att ett litet ”ptro” när jag vill byta gångart gör det så mycket lättare för min arbetsvilliga och lydiga häst att förstå när han ska samla och när vi byter gångart 👏

Det är kanske inte mycket till samling, han är gigantiskt stor och vi har bara precis börjat komprimera galoppsprången ordentligt men kolla hur jag bara kan sitta och bromsa och försöka hålla mig centrerad och rak och låta honom hitta balans och teknik i samlingen (eftersom jag inte samtidigt driver eller överöser honom med signaler). Och när jag är nöjd lättar jag bara av och rider fram, och på ett litet ptro saktar han sen av helt utan att tro eller missa att jag denna gång bara ville byta gångart.
Så himla lätt att rida 😁
(och fråga inte varför jag inte fattat det förut för det vet jag inte ;) )

 
Här händer det typ ingenting. Var på åb förra måndagen för att kolla bakknän och länd. Skulle egentligen komma igång med regelbunden ridning efter det men dagen efter åb blev jag sjuk och nu har jag legat med feber i nästan 2 veckor.. Har orkat komma igång med lite longering nu sista veckan, men inget meningsfullt arbete..

Hoppas kunna börja jobba henne för hand och i töm nu framåt, och snart sitta upp också. Måste maila veterinären och fråga om vi ska skjuta fram nästa åb eller inte, planen var ju att Nelly skulle ridas var tredje dag under dessa veckor. Inte ha hagvila🙈

IMG_1281.png
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
610
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp