Jag gillar i teorin MsvB:5 men i praktiken tycker jag det är ett låååångt program som aldrig tar slut
Svårt överlag det där med längden på programmen, med en häst som blir lite spänd vill man ha lite tid på sig inne på banan men å andra sidan vill man ju inte att de pga spänning hinner dra på sig mjölksyra heller.
Vi har tävlat (väldigt spända
) LA:3 och MsvB:1 detta år, och de programmen är (numera, msvB1 var ju galet kort förut) både rätt rytmiska och ”korta”. Man hinner med mellan momenten, det finns tid att komma i balans på kortsidorna och typ rörelserna ingår. Även skritten finns det tid att komma till ro i. Samtidigt är det korta program, 2-3 minuter trav, 1 minut skritt och 2-2,5 minut galopp. Ingen häst hinner bli trött av den längden på program oavsett spänningsnivå.
Hoppas ändå att de ritar om lite program i vinter med, jag gillade själv att rida LB:2 men diagonalerna i galoppen är inte så bussiga för orutinerade ekipage… nog kunde de göra något bättre av det programmet?
Jag tycker också LA5 och LA6, som är program på en bra nivå för många ryttare, borde kunna uppdateras så de blir lite kortare och roligare att rida.
Det såg ganska tungt ut för en del ekipage sist jag såg dem.