Dressyrsnack 17

Jag gillar i teorin MsvB:5 men i praktiken tycker jag det är ett låååångt program som aldrig tar slut 😅
Svårt överlag det där med längden på programmen, med en häst som blir lite spänd vill man ha lite tid på sig inne på banan men å andra sidan vill man ju inte att de pga spänning hinner dra på sig mjölksyra heller.

Vi har tävlat (väldigt spända ;) ) LA:3 och MsvB:1 detta år, och de programmen är (numera, msvB1 var ju galet kort förut) både rätt rytmiska och ”korta”. Man hinner med mellan momenten, det finns tid att komma i balans på kortsidorna och typ rörelserna ingår. Även skritten finns det tid att komma till ro i. Samtidigt är det korta program, 2-3 minuter trav, 1 minut skritt och 2-2,5 minut galopp. Ingen häst hinner bli trött av den längden på program oavsett spänningsnivå.

Hoppas ändå att de ritar om lite program i vinter med, jag gillade själv att rida LB:2 men diagonalerna i galoppen är inte så bussiga för orutinerade ekipage… nog kunde de göra något bättre av det programmet?

Jag tycker också LA5 och LA6, som är program på en bra nivå för många ryttare, borde kunna uppdateras så de blir lite kortare och roligare att rida.
Det såg ganska tungt ut för en del ekipage sist jag såg dem.
Jag tycker att ett lätt program på lång bana behövs. Antingen att de gör om LB:2, men då behövs ett LB:4 med överstrykning eller länga hals.
 
Tittar in efter lång frånvaro med funderingar efter dotterns tävling idag. Enligt mig gjorde de ett väldigt bra program. Lite instabil trav i början men jättebra galopp och bra trav efter den. Tappade formen i traven ibland, men LC1 på ponny, det är ju ok ändå? Men nä. 58%. Inget betyg över 6. Korta intetsägande kommentarer på enbart 8 av de 17 bedömningspunkterna. Slutkommentaren var "jämn uppvisning öppen i formen". Inget mer. Ska man döma så för barn? Allt vi får med oss är att inget var bra, för det var allt som förmedlades i protokollet. Och så var inte ritten enligt varken mig eller hästägaren. Kan man på något sätt förmedla det inför fortbildningar för domaren, eller ska vi bara undvika tävlingar hon dömer i fortsättningen?
 
Tittar in efter lång frånvaro med funderingar efter dotterns tävling idag. Enligt mig gjorde de ett väldigt bra program. Lite instabil trav i början men jättebra galopp och bra trav efter den. Tappade formen i traven ibland, men LC1 på ponny, det är ju ok ändå? Men nä. 58%. Inget betyg över 6. Korta intetsägande kommentarer på enbart 8 av de 17 bedömningspunkterna. Slutkommentaren var "jämn uppvisning öppen i formen". Inget mer. Ska man döma så för barn? Allt vi får med oss är att inget var bra, för det var allt som förmedlades i protokollet. Och så var inte ritten enligt varken mig eller hästägaren. Kan man på något sätt förmedla det inför fortbildningar för domaren, eller ska vi bara undvika tävlingar hon dömer i fortsättningen?
Borde nog påpekas.
Man kan ju inte döma så hårt på barn utan att förklara hur man tänker och vad som man kan arbeta med
 
Tittar in efter lång frånvaro med funderingar efter dotterns tävling idag. Enligt mig gjorde de ett väldigt bra program. Lite instabil trav i början men jättebra galopp och bra trav efter den. Tappade formen i traven ibland, men LC1 på ponny, det är ju ok ändå? Men nä. 58%. Inget betyg över 6. Korta intetsägande kommentarer på enbart 8 av de 17 bedömningspunkterna. Slutkommentaren var "jämn uppvisning öppen i formen". Inget mer. Ska man döma så för barn? Allt vi får med oss är att inget var bra, för det var allt som förmedlades i protokollet. Och så var inte ritten enligt varken mig eller hästägaren. Kan man på något sätt förmedla det inför fortbildningar för domaren, eller ska vi bara undvika tävlingar hon dömer i fortsättningen?

Jätte konstigt att inte få ngn mer förklaring till de låga procenten.

Ibland är min tjeja väldigt spänd på tävling vilket syns i procenten, men då tkr jag nästan de försöker över förklara varför. Mkt konstigt när de inte finns ngt att gå på alls 🤔
 
Borde nog påpekas.
Man kan ju inte döma så hårt på barn utan att förklara hur man tänker och vad som man kan arbeta med

Jätte konstigt att inte få ngn mer förklaring till de låga procenten.

Ibland är min tjeja väldigt spänd på tävling vilket syns i procenten, men då tkr jag nästan de försöker över förklara varför. Mkt konstigt när de inte finns ngt att gå på alls 🤔
Eller hur? Jag tyckte att de red bättre än förra tävlingen när de fick 65% så jag blev alldeles paff. Visst, inte 100% i form hela tiden, men det är inget krav i LC vad jag vet. Han var inte spänd, de gjorde allt korrekt. Men visst, det är ju en fjording så han är väl inte flashig nog enligt domaren 🤷‍♀️
 
Eller hur? Jag tyckte att de red bättre än förra tävlingen när de fick 65% så jag blev alldeles paff. Visst, inte 100% i form hela tiden, men det är inget krav i LC vad jag vet. Han var inte spänd, de gjorde allt korrekt. Men visst, det är ju en fjording så han är väl inte flashig nog enligt domaren 🤷‍♀️
Krav och krav. Du kan inte få höga poäng i någon klass om inte hästen är på tygel. Även i LC😊
Mycket mer troligt att det var detta som drog ner än att domaren skulle saknat flashighet.
 
Eller hur? Jag tyckte att de red bättre än förra tävlingen när de fick 65% så jag blev alldeles paff. Visst, inte 100% i form hela tiden, men det är inget krav i LC vad jag vet. Han var inte spänd, de gjorde allt korrekt. Men visst, det är ju en fjording så han är väl inte flashig nog enligt domaren 🤷‍♀️
Jo det är krav på formen även i LC, att det inte skulle vara det är en myt som kommit till av okänd anledning. En stadig öppen form ger bättre poäng än en ostadig form som ibland är rätt. När jag dömer är det definitivt mycket kommentarer 😁.
 
Jo det är krav på formen även i LC, att det inte skulle vara det är en myt som kommit till av okänd anledning. En stadig öppen form ger bättre poäng än en ostadig form som ibland är rätt. När jag dömer är det definitivt mycket kommentarer 😁.
Ja man vill ju ha kommentarer för att förstå bedömningen :) men hon har dömt sen jag själv var i ponnyålder så hon borde ju vara erfaren nog tycker man.
 
Vad var det för volter?
Försöker febrilt minnas hur MsvB:5 såg ut förr i tiden 😅
Eller menade du halvvolterna i förvänd galopp kanske?

Jag red aldrig dem, men jag tyckte linjen med travskolorna såg rolig ut (red det bara på träning så vet inte hur roligt det hade varit i verkligheten)

Visa bifogad fil 152875

Ja precis dom halvvolterna, den delen i programmet där dom låg var inte så rytmiskt
 
Sen ska man nog komma ihåg att man sällan får beröm för något i dressyr protokollen ;)
Oftast är det vad som saknas för högre poäng som kommenteras så jag har 70% ritter (och det är ju i lätt klass väldigt bra) som när man läser bara kommentarerna låter som rätt dåligt genomföra program 😁

Så pepp från en luttrad tant, man får beröm av tränarna men domarna skriver mesg vad de vill se en göra bättre/vad som var dåligt. Det betyder inte att man är dålig, gissar att det på Dalera kan vara en 8 på en piaff med kommentaren ”något många steg” typ… man hinner inte få med allt som var bra och utan problem, så det blir det viktigaste att förbättra som kommenteras.
 
Jag tycker att ett lätt program på lång bana behövs. Antingen att de gör om LB:2, men då behövs ett LB:4 med överstrykning eller länga hals.
Definitivt behövs LB program på lång bana!
Gärna något LC program med tycker jag!

Men de där avbrotten och fattningarna på diagonalen med hästar som inte riktigt är stadiga på tygeln och raka ännu och ryttare som studsar ganska mycket i sadeln när traven börjar med lite schwung efter galoppen… det är onödigt klurigt!
Såg i para dressyren en väg där man red 10-metersvolter från diagonalen, det var väl en rätt kul rörelse att få in i lätt klass?

Och i mitt tänkta LC program skulle man gärna få fatta galopp på böjt spår, t ex börja en volt från E och innan B fatta galopp, galoppera ett helt varv och innan du kommer tillbaka till E bryta av.
Såklart med möjlighet att rida lätt eller sitta ned eller en kombination av det med.

Hmmm… var ansöker man om att bli första dressyrprograms uppfinnare tro? 😅
 
Sen ska man nog komma ihåg att man sällan får beröm för något i dressyr protokollen ;)
Oftast är det vad som saknas för högre poäng som kommenteras så jag har 70% ritter (och det är ju i lätt klass väldigt bra) som när man läser bara kommentarerna låter som rätt dåligt genomföra program 😁

Så pepp från en luttrad tant, man får beröm av tränarna men domarna skriver mesg vad de vill se en göra bättre/vad som var dåligt. Det betyder inte att man är dålig, gissar att det på Dalera kan vara en 8 på en piaff med kommentaren ”något många steg” typ… man hinner inte få med allt som var bra och utan problem, så det blir det viktigaste att förbättra som kommenteras.

Ja som vuxen kan man ju förhoppningsvis titta på poängen och själv vara lite nöjd utan att det behövs några smickrande kommentarer (eller förstå varför poängen inte heller var så bra). Men nog borde man som domare kunna ta sig några sekunder - åtminstone som slutkommentar - för att lägga in en positiv och lite mer personlig rad till ett barn? Dvs något peppande för att vilja träna vidare och komma tillbaka. "jämn uppvisning" var antagligen positivt menat, men om det tolkas som att det jämna består av att formen är för öppen så är det ju inte så motiverande.

Det är många år sedan jag dömde träningstävlingar men något slutord i dur tyckte jag alltid gick att få in även där poängen inte blev så hög, typ "noggranna ridvägar", "stilla fina händer" eller "prydligt ekipage med fint samspel". I vart fall till just barn. Och kanske i synnerhet till barn som inte hade de lättaste eller flashigaste ponnyerna som jag ville passa på att peppa och uppmuntra lite extra med att lyfta deras styrkor.
 
Ja som vuxen kan man ju förhoppningsvis titta på poängen och själv vara lite nöjd utan att det behövs några smickrande kommentarer (eller förstå varför poängen inte heller var så bra). Men nog borde man som domare kunna ta sig några sekunder - åtminstone som slutkommentar - för att lägga in en positiv och lite mer personlig rad till ett barn? Dvs något peppande för att vilja träna vidare och komma tillbaka. "jämn uppvisning" var antagligen positivt menat, men om det tolkas som att det jämna består av att formen är för öppen så är det ju inte så motiverande.

Det är många år sedan jag dömde träningstävlingar men något slutord i dur tyckte jag alltid gick att få in även där poängen inte blev så hög, typ "noggranna ridvägar", "stilla fina händer" eller "prydligt ekipage med fint samspel". I vart fall till just barn. Och kanske i synnerhet till barn som inte hade de lättaste eller flashigaste ponnyerna som jag ville passa på att peppa och uppmuntra lite extra med att lyfta deras styrkor.
Precis så tänker jag! Dottern har på typ alla andra protokoll fått "mjuk ridning" som kommentar, utöver annat. Iaf fullständiga meningar. Det hon fick ut av idag är en påbörjad lista med domare hon vill undvika 🤷‍♀️ (ja, hon är dramatisk, hon är 13 år 😅)
 
Bytte lite bandage idag efter en uteritt i solen, de var kanon. Hon stod super snällt medan jag pillade på benet 👌

Snart snart helt läkt. Vågar inte ha det utan bandage än mest för att de är typ 25 grader varmt och massa flugor. För såret sitter ihop fin fint och skulle säkert klara sig utan bandage egentligen 🤔

Hon har gått varje dag och ridits nu, så imorgon får hon en vilo dag och sen tänkte vi börja trava lite ☺ mkt skritt och blandar in hårt underlag varje pass också för förhoppningsvis bästa uppbyggnad igen. Men peppar peppar allt känns kanon!

Hon har smyg travat några gånger som att säga, snälla kan vi jobba nu????! Och då känns hon helt ren. När bandaget är helt av ska jag kolla lite noggrannare i longering och så också tänker jag. Vågar inte hoppas på att jag är ute ur mörkret än 😂
 
Precis så tänker jag! Dottern har på typ alla andra protokoll fått "mjuk ridning" som kommentar, utöver annat. Iaf fullständiga meningar. Det hon fick ut av idag är en påbörjad lista med domare hon vill undvika 🤷‍♀️ (ja, hon är dramatisk, hon är 13 år 😅)

Ja inget konstigt alls. Jag hade oxå en sådan lista när jag tävlade förr om åren. Var det lag eller nått var jag ju tvungen såklart men inget konstigt alls att undvika vissa domare. Handlar inte så mkt om kritik utan mer ett ologiskt dömande som man inte kan se någon röd linje i. En del är för djävla tråkiga rent utav sagt. Okey min lista var inte jättelångt men det var typ 3 jag undvek.

En utav dom passade jag på att sitta som skrivare för. Jag sa rakt ut till henne att nu sitter jag här för jag fattar fasen inte hur du dömer. Hon red som en kratta oxå och kom typ alltid sist 😅
 
Ja inget konstigt alls. Jag hade oxå en sådan lista när jag tävlade förr om åren. Var det lag eller nått var jag ju tvungen såklart men inget konstigt alls att undvika vissa domare. Handlar inte så mkt om kritik utan mer ett ologiskt dömande som man inte kan se någon röd linje i. En del är för djävla tråkiga rent utav sagt. Okey min lista var inte jättelångt men det var typ 3 jag undvek.

En utav dom passade jag på att sitta som skrivare för. Jag sa rakt ut till henne att nu sitter jag här för jag fattar fasen inte hur du dömer. Hon red som en kratta oxå och kom typ alltid sist 😅
Även jag som är domare har en sån lista. Och en lista med domare som jag tycker är ologiska som jag typ rider ”programridning” för på tävling. Det ska vara kul att tävla, så kan man välja så ska man göra det.
 
Återbesök idag för att ta stygnen och såret ser fint ut! Lite svallkött som ska behandlas kommande veckan, men ohalt, inte svullen och fin på röntgen!

Så nu har han fått börja gå i sjukhage och får promenera. Ser det fortsatt bra ut får vi börja skritta till helgen :)
 
Körde dag två på vår höstdressyr igår. Börja med att vår öd som sa att han va duktig på Spotify körde igång sommaren i city remix på repeat så båda de två msva ryttarna fick rida till samma hysteriska låt innan vi fatta att den va på repeat 😂🙈 skrivare nr två larma för att tonerna börja ta slut.

Red själv en intermediare A, fick inte till det så bra. Bara en domare som såg att det va piaff vi försökte med, de andra två ana inte en tendens 😂🙈 tvåorna som är hans paradgrej tycker ja lekte vi bort med ettor å tvåor blandat och sen sista diagonalen med ettor upptäckte han två damer som stod i buskarna å fotade till den lokala bykalendern, hade missat att informera dem vart de kunde stå. Så det blev inget domarna blev impade av på den linjen å avbrott i hörnet istället för på medelinjen.

Aja, 56% något så en sänkning från förra gången från 57. Men va gör det? Min häst är bäst ändå. Varmt var det, trodde ja skulle avlida när ja ridit klart.

Sen gick sambon bort med Bollen och jag fortsatte med tävlingen. Missade att fota gp prisutdelningen men tur gjorde andra det. Var ivf på plats och dela ut pris. Såklart la skrivaren av på de två sista protokollen å reservskrivaren hade precis åkt hem för vi trodde vi skulle klara oss. Tur ryttarna är snälla och förstående och kunde fota av protokollen. Ja man kan scanna protoll men det vet ja inte hur man gör å ingen annan kom på tanken 😂

Nu får Bollen en lugn vecka sen kör vi igång igen och tränar på. Målet är intermediare 2 nästa år så vi har lite att fila på. Är så nöjd med mina hästar i helgen 💕
 
Jo det är krav på formen även i LC, att det inte skulle vara det är en myt som kommit till av okänd anledning. En stadig öppen form ger bättre poäng än en ostadig form som ibland är rätt. När jag dömer är det definitivt mycket kommentarer 😁.
Jag vill bli dömd på tävling av dig! 😁 kommentarer är ju de man vill ha. Sen rider ja connemara så då kanske man hamnar på plus (de behöver vi) 🙈
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp