Dressyrsnack 17

Idag debuterade vi MSVB:5 och det var lite blandat, låg på 67% under hela travdelen och hade 6-7 på flera byten men det blev flera dyyyra missar så slutpoängen blev inget att minnas -60,638% 😅 så jag väljer att ta med mig de bra bitarna -och så lägger vi de stora missarna till erfarenhetskontot 🤷🏼‍♀️ jag är lite besviken på procenten men alltså Fille var superduktig ändå och behöver få rutin för att våga ta för sig och orka hela vägen. Han blir fortfarande lite försiktig och det visar sig främst i galoppen som blir för svag (hemma har jag den säkerheten som han inte har ute än). Men han är ju bara 7 liksom… Snäll och skötsam är han dock som alltid😁

Till nästa gång!

https://www.instagram.com/reel/C_n3kd5CfCz/?igsh=amg0OGdreWRmbnFz
 
Idag debuterade vi MSVB:5 och det var lite blandat, låg på 67% under hela travdelen och hade 6-7 på flera byten men det blev flera dyyyra missar så slutpoängen blev inget att minnas -60,638% 😅 så jag väljer att ta med mig de bra bitarna -och så lägger vi de stora missarna till erfarenhetskontot 🤷🏼‍♀️ jag är lite besviken på procenten men alltså Fille var superduktig ändå och behöver få rutin för att våga ta för sig och orka hela vägen. Han blir fortfarande lite försiktig och det visar sig främst i galoppen som blir för svag (hemma har jag den säkerheten som han inte har ute än). Men han är ju bara 7 liksom… Snäll och skötsam är han dock som alltid😁

Till nästa gång!

https://www.instagram.com/reel/C_n3kd5CfCz/?igsh=amg0OGdreWRmbnFz
Alltså 60% I debuten är väl inget att skämmas över? Jag red samma program på 53% I somras🙈😂.
 
Idag debuterade vi MSVB:5 och det var lite blandat, låg på 67% under hela travdelen och hade 6-7 på flera byten men det blev flera dyyyra missar så slutpoängen blev inget att minnas -60,638% 😅 så jag väljer att ta med mig de bra bitarna -och så lägger vi de stora missarna till erfarenhetskontot 🤷🏼‍♀️ jag är lite besviken på procenten men alltså Fille var superduktig ändå och behöver få rutin för att våga ta för sig och orka hela vägen. Han blir fortfarande lite försiktig och det visar sig främst i galoppen som blir för svag (hemma har jag den säkerheten som han inte har ute än). Men han är ju bara 7 liksom… Snäll och skötsam är han dock som alltid😁

Till nästa gång!

https://www.instagram.com/reel/C_n3kd5CfCz/?igsh=amg0OGdreWRmbnFz

Ni va jättefina! Hoppas du kunde läsa protokollet 😉
 
Hur har ni andra det i värmen? Vi hade 28 grader igår och 26 grader idag. Min kropp strejkar för det är så vansinnigt fuktig och äcklig luft. Jag brukar älska september med krispig luft men detta har verkligen varit allt utom krispigt😅.

Zacke har haft en väldigt lugn månad och gått upp 50kg på kuppen 🙄. Så. Jäkla. Fet. Dio har också fått ett par lugna veckor och jag tror det gjort båda gubbarna rätt gott faktiskt. Nu hoppas jag på fräschare luft och på en härlig höst! Zacke ska bara tuffa igång och hållas fräsch i kroppen. Med Dio är jobbet i en så himla rolig fas för nu kan jag Rida honom istället för att bara parera och hålla honom lugn. Nu är han på alla sätt den drömhäst som jag hela tiden känt funnits där🩷.

...och Dio fortsätter att vara innehäst😅. Han är så rolig för han står gärna precis där och tittar ut genom fönstret😂
20240907_144249.jpg
 
Idag startade jag Hollan på hemmatävlingen i en msvb1. Har gjort en start på henne förut i msvb1 förra året och skrapade ihop 53% typ. Så målet var att va lite bättre den här gången 😉

Hon har lite svårt för högerbytena och egentligen hade jag inte tänkt byta till höger på framridningen men gjorde det och där satt det. Så tömde byta rent till höger kontot där kan man säga 😂

Var väldigt nöjd med henne, hon är ju en arbetsam häst som vill vara till lags men är inte direkt en ballerina men hon kämpar på 💪🏻 lite takinslag i skritten och höger bytet blev inte rent och därefter gick tåget lite. Men 61,8% är jag supernöjd med! Får träna på och se om vi kan starta någon mer gång i höst om det finns något lämpligt.

Imorgon ska Bollen springa en intermediare A och idag fick han vila. Så blir det när man är tävlingsledare och har en del pyssel och skrivaren la av så man får pyssla med det istället för att bara kunna komma hem i tid.
 
Nu har det snart gått ett år sedan jag köpte Ärtan. Min snälla lilla tanthäst född 2009 e. Wynton som varit dressyrhäst hela livet. Hon är fortfarande snäll men visade sig även vara ganska het och känslig och jag ville inte alls vara någon dressyrtant så när jag kände mig säker i sadeln igen började vi träna hoppning vilket gick sådär i början, hon sprang som en galen b-ponny och gick knappt att styra 😆
Nu är vi dock bättre! Sen tog vi oss ut på terrängbanan, Ärtan blev livrädd första gångerna och första träningen skrämde hon sig själv rejält. Men jag är ju lite dum i huvudet så jag fortsatte rida till terrängbanan varje vecka och miljöträna, fortsatte bygga självförtroende i banhoppningen samtidigt som vi såklart även fortsatt träna dressyr där hon briljerar varje gång trots att vi knappt rider dressyr alls hemma mellan träningarna.
Så tog vi upp terrängträningen på riktigt igen och kurvan har gått spikrakt uppåt efter det.
Nu tror jag faktiskt hon vill kalla sig fälttävlanshäst och inte dressyrhäst 😁

https://www.facebook.com/share/r/pGusvE3Tpn8yKb9m/

Men gud så söt! Hon ser ut som en liten ponny:love:
 
Hur har ni andra det i värmen? Vi hade 28 grader igår och 26 grader idag. Min kropp strejkar för det är så vansinnigt fuktig och äcklig luft. Jag brukar älska september med krispig luft men detta har verkligen varit allt utom krispigt😅.

Zacke har haft en väldigt lugn månad och gått upp 50kg på kuppen 🙄. Så. Jäkla. Fet. Dio har också fått ett par lugna veckor och jag tror det gjort båda gubbarna rätt gott faktiskt. Nu hoppas jag på fräschare luft och på en härlig höst! Zacke ska bara tuffa igång och hållas fräsch i kroppen. Med Dio är jobbet i en så himla rolig fas för nu kan jag Rida honom istället för att bara parera och hålla honom lugn. Nu är han på alla sätt den drömhäst som jag hela tiden känt funnits där🩷.

...och Dio fortsätter att vara innehäst😅. Han är så rolig för han står gärna precis där och tittar ut genom fönstret😂 Visa bifogad fil 152855

Men vad är detta för grotta han hittat 😅 Det är nog svalt därinne kan jag tro.
 
Idag debuterade vi MSVB:5 och det var lite blandat, låg på 67% under hela travdelen och hade 6-7 på flera byten men det blev flera dyyyra missar så slutpoängen blev inget att minnas -60,638% 😅 så jag väljer att ta med mig de bra bitarna -och så lägger vi de stora missarna till erfarenhetskontot 🤷🏼‍♀️ jag är lite besviken på procenten men alltså Fille var superduktig ändå och behöver få rutin för att våga ta för sig och orka hela vägen. Han blir fortfarande lite försiktig och det visar sig främst i galoppen som blir för svag (hemma har jag den säkerheten som han inte har ute än). Men han är ju bara 7 liksom… Snäll och skötsam är han dock som alltid😁

Till nästa gång!

https://www.instagram.com/reel/C_n3kd5CfCz/?igsh=amg0OGdreWRmbnFz

Kul att se ändå. Blir ju tydligare såklart i det här programmet att han inte riktigt orkar. Tycker du ska vara nöjd. Men detta är ju en bra indikation på att du kan steppa upp träningen nu! Så till våren kommer det nog bli jättebra!
 
Kul att se ändå. Blir ju tydligare såklart i det här programmet att han inte riktigt orkar. Tycker du ska vara nöjd. Men detta är ju en bra indikation på att du kan steppa upp träningen nu! Så till våren kommer det nog bli jättebra!
Jag är nöjd med hästen 😁 det blir kanske en till start i år -men annars bara fortsatt träning. Jag gillar programmet och hemma när inte den sista energin bränns på ”uuuuuhh-vi-är-inte-hemma-👻” så orkar han, så bara att träna så man orkar igenom lite spänning också 😅
 
Jag är nöjd med hästen 😁 det blir kanske en till start i år -men annars bara fortsatt träning. Jag gillar programmet och hemma när inte den sista energin bränns på ”uuuuuhh-vi-är-inte-hemma-👻” så orkar han, så bara att träna så man orkar igenom lite spänning också 😅

Ja det är nog bättre än när dom där hemska volterna fanns, så sjukt orytmiskt. Tur att dom gjorde om det programmet.
 
Jag är nöjd med hästen 😁 det blir kanske en till start i år -men annars bara fortsatt träning. Jag gillar programmet och hemma när inte den sista energin bränns på ”uuuuuhh-vi-är-inte-hemma-👻” så orkar han, så bara att träna så man orkar igenom lite spänning också 😅

Han kanske hade behövt lite livesång idag 😂

Skämt och sido, du har verkligen en fin häst 💕
 
Vi har också tävlat idag. En MsvB:2 på Åseby. Verkligen ett trevligt ställe med fantastiska funktionärer men jävlar vad det luktade illa i ridhuset. Typ Grispiss. Tappade så klart tråden när jag kom in i ridhuset (hej ADHD!) i "lukten". Och jag är för svag i bålen för att göra honom rättvisa. Men det blev ändå 62 % trots orena byten. Men bara på en vecka har han börjat göra dem på hjälpen. Det var lite ojämnt med det förra veckan. Så stort tack @JohannaB för den fantastiska studien du länkade till i den andra tråden. Många gånger är bytena rena. Men tyvärr inte alltid ännu.

Har bestämt att jag ska rida en MsvB:2 även nästa vecka, men sen får vi se. Jag är ju en solskensryttare, så jag gillar inte att köra släp i blåst och rida i regn. På det sättet har den här höstens väder varit bra för mig.

Det troligen värsta med Mirre är att han ofta surat och inte velat gå in i släpet när vi tävlat klart. Sällan efter träning, och väldigt sällan hemma. Men på tävlingsplats har han inte varit schysst. Förra veckan stod vi en timme innan han gav upp. Men då var det för att en kompis kom med ett kedjegrimskaft och det var tydligen effektivt. Så när vi skulle hem idag gav jag honom två chanser att gå in utan kedjan, sen tog jag på den. Och då var det inga problem i världen. väl inne i släpet fick han så klart massa godis och dessutom favorithö (uppblött).

Så, nu kan jag inte bestämma mig om det bästa var att vi faktiskt klarade 62 % och då ska vara kvalade till Nationella klasser (även om jag inte kommer starta det). ELLER att han faktiskt kunde äta i släpet utan att få foderstrupsförstoppning.

... tror på det sistnämnda. Det är viktigast.
 
Ja det är nog bättre än när dom där hemska volterna fanns, så sjukt orytmiskt. Tur att dom gjorde om det programmet.
Vad var det för volter?
Försöker febrilt minnas hur MsvB:5 såg ut förr i tiden 😅
Eller menade du halvvolterna i förvänd galopp kanske?

Jag red aldrig dem, men jag tyckte linjen med travskolorna såg rolig ut (red det bara på träning så vet inte hur roligt det hade varit i verkligheten)

IMG_1781.jpeg
 
Jag gillar i teorin MsvB:5 men i praktiken tycker jag det är ett låååångt program som aldrig tar slut 😅
Svårt överlag det där med längden på programmen, med en häst som blir lite spänd vill man ha lite tid på sig inne på banan men å andra sidan vill man ju inte att de pga spänning hinner dra på sig mjölksyra heller.

Vi har tävlat (väldigt spända ;) ) LA:3 och MsvB:1 detta år, och de programmen är (numera, msvB1 var ju galet kort förut) både rätt rytmiska och ”korta”. Man hinner med mellan momenten, det finns tid att komma i balans på kortsidorna och typ rörelserna ingår. Även skritten finns det tid att komma till ro i. Samtidigt är det korta program, 2-3 minuter trav, 1 minut skritt och 2-2,5 minut galopp. Ingen häst hinner bli trött av den längden på program oavsett spänningsnivå.

Hoppas ändå att de ritar om lite program i vinter med, jag gillade själv att rida LB:2 men diagonalerna i galoppen är inte så bussiga för orutinerade ekipage… nog kunde de göra något bättre av det programmet?

Jag tycker också LA5 och LA6, som är program på en bra nivå för många ryttare, borde kunna uppdateras så de blir lite kortare och roligare att rida.
Det såg ganska tungt ut för en del ekipage sist jag såg dem.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
601
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
377
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp