Dressyrsnack 17

Visade faktiskt dina bilder för ägaren som någon slags tröst, de kunde varit värre 😂🙈
Prognosen är god. Hästen är så tråkig och äter tyvärr bandage, så vi testar haklapp nu, bara den håller.

Haha ja men precis! Har tyvärr inga tips till bandageätare, hon har varit på sitt lite men faktiskt inte så farligt 🙌

Esmalia var helt lyrisk som fick gå ut till sina kompisar idag! De flesta var väldigt glada att se henne så det var skönt. Väldigt mycket spring till en början men de lugnade sig ändå ganska fort och såg henne stå och sova i solen med de andra en stund på EM.

Imorgon ska jag byta bandage och se om all extra rörelse gjort någon skada på såret. Det kanske de har men jag tror de kommer gå bra efter de här. Hon kommer ju inte springa som en vilde varje dag. Och hon ser totalt ohalt ut så jag har sådan tur 😍🙌
 
Nu har jag fått haaaalm😍! Jag är uppvuxen med att hästar ska stå på halm men när jag flyttade upp hit upptäckte jag hur skånskt det var. Hör är halm hårdvaluta men i år har gården fått i massor av absolut gyllene halm! (En annan sak jag fortfarande fascineras av häruppe är att folk kör sina hästar på högra sidan i släpet, aldrig sett det i Skåne😅).

Visa bifogad fil 152610
Min häst åkte alltid på höger sida. I Skåne. 😅
 
Det är en mycket vanlig orsak till olyckor med hästsläp. Hjulet kommer utanför vägkanten och om tyngden finns på högersidan välter eller kanar det mycket lättare. Är du skåning från början @Fiorano ?

Hänger inte det typ kvar från tiden med enkelaxlat släp? Helt ärligt har jag aldrig märkt någon skillnad om hästen stått på vänster eller höger sida. Men det kan ju bero på vad man har för dragbil oxå iof. Jag har alltid haft stora bilar som fått dra 3500 ton dom sista 30 åren.
 
Nu har jag fått haaaalm😍! Jag är uppvuxen med att hästar ska stå på halm men när jag flyttade upp hit upptäckte jag hur skånskt det var. Hör är halm hårdvaluta men i år har gården fått i massor av absolut gyllene halm! (En annan sak jag fortfarande fascineras av häruppe är att folk kör sina hästar på högra sidan i släpet, aldrig sett det i Skåne😅).

Visa bifogad fil 152610
Dalarna o vi lastar på vänster sida 😂
Haflingern flyttade till Skellefteå och hon lastade också på vänster sida 🤣
 
Haha ja men precis! Har tyvärr inga tips till bandageätare, hon har varit på sitt lite men faktiskt inte så farligt 🙌

Esmalia var helt lyrisk som fick gå ut till sina kompisar idag! De flesta var väldigt glada att se henne så det var skönt. Väldigt mycket spring till en början men de lugnade sig ändå ganska fort och såg henne stå och sova i solen med de andra en stund på EM.

Imorgon ska jag byta bandage och se om all extra rörelse gjort någon skada på såret. Det kanske de har men jag tror de kommer gå bra efter de här. Hon kommer ju inte springa som en vilde varje dag. Och hon ser totalt ohalt ut så jag har sådan tur 😍🙌

Alltså det var inte förrän nu när du skrev ut hästens namn som det klickade för mig vem du är 😅
 
F red för ME igår och nu har jag verkligen hopp om att vi reder ut de här bytena ordentligt, kanske främst för att han sa att ”det där går att korrigera” efter att han sett bytena åt svåra hållet. 😆

Han sällade sig också till en lång rad kändisar som är övertygad om att min lillebruna kommer gå GP, ingen press eller så va? Behöver typ bara Carl Hester till mitt bingo 😂.

Men träningen då! ME tyckte att en del av hindren låg i att Fumo skulle behöva samla sin energi bakbenen mer inunder sig och förbättra avstampet. Han försvarar gärna med att antingen gå som trumpinnar eller långsamt och gungigt, både i trav och galopp. I galopp lämnar han gärna bakbenen lite bakom sig och vinklar inte hasen tillräckligt. Så jobbet bestod i att ”stretcha bandet” och få honom att själv bära upp sin hals och framdel, även F hamnar ofta i att man ”hjälper” för mycket med tygeln och bär hästen lite.

När de börjar få bättre galopp gjorde de lite byten och gör varje byte blev det bättre, de fick jobba öppna, tagen bakdel, tillbaka till spåret med framdelen, talrikts och byt. Innertygeln (nya) fick inte låsa utan upp på nya yttertygeln ordentligt.

F kände igen jobbet från det de jobbade på i Tyskland så nu har vi ett system och nån att ta hjälp av i Sverige också, jag har hoppet uppe!
 
Apropå vilken sida man lastar på; mina får välja. 😊
Av mina 3 tävlingshästar åker en på vänstersidan och två på högersidan. Men det är också lite mer plats till höger och de som väljer att åka där är större.
Unghästarna går oftast in på vänstersidan först när jag byter bete (kör in släpet i hagen och fäller ner lämmen).

Aldrig märkt någon skillnad när jag kör beroende på vilken sida de åker.
 
Apropå vilken sida man lastar på; mina får välja. 😊
Av mina 3 tävlingshästar åker en på vänstersidan och två på högersidan. Men det är också lite mer plats till höger och de som väljer att åka där är större.
Unghästarna går oftast in på vänstersidan först när jag byter bete (kör in släpet i hagen och fäller ner lämmen).

Aldrig märkt någon skillnad när jag kör beroende på vilken sida de åker.
Jag vet en häst som bara åker på höger sida, vänster funkar inte.
Undra vad skillnaden är för dem.
 
Det är ju lugnare på höger sida iom att det är utåt vägkanten. Vänster sida möter ju trafiken hela tiden så kan ju vara därför hästarna väljer höger sidan.
Jag kör utan mellanvägg och min står oftast på tvären.
Ja sant. Det sitter en hingstvägg där i också så dämpar säkert lite också.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp