Dressyrsnack 17

Det gör jag definitivt 😎 gick in i profilen där stod de skåne, så kopplade att de var du då faktiskt 😁🙌 kul! Hoppas allt är bra med er! Hur är knät?

Det går framåt! Kan gå ganska normalt nu på jämna underlag men blir trött i benen av att stå/gå längre perioder så försöker utöka gradvis nu. Men har mockat tio boxar idag i alla fall. 😅Rider i alla gångarter men kan inte rida lätt eller stå i stigbyglarna så tror vi får hålla oss till dressyr ett tag. Pärlan har två extraryttare nu som håller igång henne de flesta dagarna! 🙂
 
Det går framåt! Kan gå ganska normalt nu på jämna underlag men blir trött i benen av att stå/gå längre perioder så försöker utöka gradvis nu. Men har mockat tio boxar idag i alla fall. 😅Rider i alla gångarter men kan inte rida lätt eller stå i stigbyglarna så tror vi får hålla oss till dressyr ett tag. Pärlan har två extraryttare nu som håller igång henne de flesta dagarna! 🙂

Låter som att du är på G iaf! Och de funkar ju fint att rida dressyr ett tag 😁 men jag förstår du är sugen på att skutta lite vid de här laget!

Härligt hon har två extra personer som ser till henne ☺
 
Det har varit MKT på många plan ett bra tag. Nu har jag börjat se till att ta mig tid på kvällen när ingen annan är i stall/ridhus etc och bara ha kvalitetstid med min egen häst.
Vi tränar olika saker och avslutar nu också oftast med några läggningar, godis och gos och få vara lös och "prata" med varann. Mysigt om man bortser från att jag då på ngt vis får sand från fibersand-underlaget ÖVERALLT. 😅
Jag är så glad över honom! Han är så himla rolig. Han har tom blivit bussig. Man kan få göra fel liksom. Och han kämpar på så fint och försöker och försöker. Han är så fin och arbetsvillig.
Han trivs väldigt bra här i både stall och hage.
Det har varit sådär lätt att hitta bra hovslagare sen jag lämnade Sthlm. Men nu har vi en som är kanon och har fixat tillbaks de bra hovar hästen alltid haft förr. Så skönt att inte ha sånt där litet som skaver i huvudet att det kan vara lite bättre.
Vad underbart det är med en sån skoj kompis! :heart
Mysgubbenäpplarsig.PNG
 
På tisdag hämtar jag ett PRE-sto som jag ska ha på utbildning och försäljning 🤩! Hon är 9 år och i princip bara riden i skogen och levt i väldigt skyddad tillvaro så ska bli intressant hur hon tar sig an livet hos mig. Har provridit henne och hon är verkligen väldigt grön så blir spännande att se vad jag kan göra med henne.
 
Min bästa vän :heart just som jag började oroa mig för att något var fel så klämmer hon till med en super undervisningstimme idag i 26 graders värme. Var så klart trött och varm men kämpade på och hade energi nog till att kolla på saker och hoppa lite till sidan. Bl. Tränarens fötter när hon gick från att stå precis bredvid banan till att ta ett steg in på banan och stå på spåret.🤣
Jobbade med skänkelvikningar, mellangalopp och stabil kontakt!
20240903_193853.jpg
 
Jag har nu en häst som har popcorn i hela huvudet och halva kroppen men som inte ridits ordentligt på ... tre månader (han har ju dock gått i en enorm, kuperad hage med kompisar så helt muskelfattig är han inte). Försöker hitta en balans mellan att han faktiskt ska få jobba men samtidigt ta det varligt. Det går .... sådär :rofl: Kompromissen just nu är att trava/galoppera varannan dag och skritta varannan. T är... sådär nöjd med upplägget och fösöker istället typ jobba ihjäl sig...

Jaja. Han har inte ont, och han VILL göra saker.

Men inte göra jobbiga saker. Som...typ... sidvärts. Då är det bättre att piaffera :cautious:

Kompromissen går... fortsatt sådär. Jag hade velat låta honom jobba 'slut' sig men vågar inte iom påfrestningar på leder osv. Försöker stävja frustrationen från bådas våra håll men det är svårt.

Det är också svårt att veta hur 'hårt' jag kan låta honom gå. Han travar och galopperar iofs mer än vad jag egentligen vill, men alternativet är ju en häst som blir fullständigt övertänd och överkänslig.
 
Har inget dressyrigt alls att bidra med… 2 veckor sedan Fager gjorde illa sig idag och han står på box. Som tur var är han världens snällaste och jag kan vara ute och beta honom i grimma och vanligt grimskaft. Han får vara ute och äta gräs i 15 minuter morgon och kväll.

På måndag är det dags att ta stygnen och lägga upp en plan framåt

IMG_4010.jpeg
 
Inte för att vi dressyrar så mkt just nu så bidrar inte heller så mkt på den punkten, men vi är uppe i 45min skritt nu, så snart börjar vi trava tänker jag. Hon mår toppen och vill hellre springa än ta de lugnt så man får hålla igen 😄

Byter bandage på söndag igen och då hoppas jag på att såret är minimalt så jag kan börja använda mindre matrial 😅
 
Jag som ridit hela två tävlingar i år är såååå pepp på att få börja vinterträna igen 😁 och då har vi inte ens satsat på att TÄVLA något ännu utan bara ”miljötränat” 🤪
Men en tävling till är planerad i höst, så vi ska snart börja sätta igång mot den. Sedan ska vi äntligen börja träna för nästa säsong igen.

Det här är ett av mina problem, jag GILLAR verkligen att träna hemma och att utveckla ridningen… problemet är att vi miljötränar och tränar på att tävla för lite… och nu har jag dessutom en häst som skulle behöva träna på att tävla mer och inte mindre.
Så en tävling till, och innan dess ska vi jobba med transportering (han åkte bra till senaste tävlingen, sämre hem då han var mer uppe i varv pga tävlingen) och åka och rida i ridhus ett par gånger. Tävlingen kommer han få köra som ett meeting trots att vi har under timmens resa dit, det är nyttigt att testa uppläggen tänker jag.
 
Har varit upp i sadeln två gånger sen senaste avramlingen. Går bra fast jag känner av sidan lite efteråt. Har bara ridit I hoppsadeln och inte suttit i traven men det ska nog gå på ett par dagar.
Är anmäld till LA3 om två veckor så målet är att kunna rida fullt ut då.
 
Nu har det snart gått ett år sedan jag köpte Ärtan. Min snälla lilla tanthäst född 2009 e. Wynton som varit dressyrhäst hela livet. Hon är fortfarande snäll men visade sig även vara ganska het och känslig och jag ville inte alls vara någon dressyrtant så när jag kände mig säker i sadeln igen började vi träna hoppning vilket gick sådär i början, hon sprang som en galen b-ponny och gick knappt att styra 😆
Nu är vi dock bättre! Sen tog vi oss ut på terrängbanan, Ärtan blev livrädd första gångerna och första träningen skrämde hon sig själv rejält. Men jag är ju lite dum i huvudet så jag fortsatte rida till terrängbanan varje vecka och miljöträna, fortsatte bygga självförtroende i banhoppningen samtidigt som vi såklart även fortsatt träna dressyr där hon briljerar varje gång trots att vi knappt rider dressyr alls hemma mellan träningarna.
Så tog vi upp terrängträningen på riktigt igen och kurvan har gått spikrakt uppåt efter det.
Nu tror jag faktiskt hon vill kalla sig fälttävlanshäst och inte dressyrhäst 😁

https://www.facebook.com/share/r/pGusvE3Tpn8yKb9m/
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp