Dressyrsnack 17

Apropå tankar/mål för vintern så har jag precis opererat två fingrar (tumme/ringfinger) så jag har lejt in en ung fd landslagsryttare för att hålla igång hästen. De tränade i torsdags och jag var så imponerad av dem! 😍
Ryttarens styrka är helt klart samling och det är uppenbarligen inte MIN styrka 😅så hästen såg fantastisk ut och bara flöt på!
Men jag längtar ju såklart upp på hästen men funderar på om jag kan muta den andra ryttaren att fortsätta hjälpa oss... 😆
Annars är målet att stärka vidare och bli säkrare i alla rörelser och börja nosa på MSVA/PSG. Samt se om hon håller...
Vi har två tävlingar inbokade innan jul men vi får väl se om de blir av. Det beror lite på min motivation och hand.
 
Mina dressyrmål är inte så spännande. Fortsätta träna och utvecklas tillsammans.
Var iväg och tränade i onsdags och hon var jättefin som vanligt.
Som det är nu rider jag bara dressyr en dag i veckan, varannan vecka själv och varannan för tränare. Resten av tiden rider vi ut, på terrängbanan eller hoppar.
Finns ingen anledning att sitta och nöta på ridbanan med henne, hon kan sina grejer och vi tar ett litet kliv framåt varje träning ändå 😄
Kommer få rida i ridhuset tillräckligt mycket i vinter när underlaget ute är 💩
Nu vill vi njuta av att rida ut i solen.
Kanske åker på någon pay and ride och testar fälttävlansprogrammet.

Vädret just nu, kan det vara bättre 😍
1000029144.jpg
 
För att förtydliga så med peppande menar jag inte högre poäng utan lite utförligare kommentarer som förklarar betyget. Så att barnet lär sig och vet vad som behöver ändras på. Jag som vuxen förstår enbart en förkortning som kommenterar, ett barn gör inte det och ser bara betyget. Som jag upplevde protokollet från den här domaren så var det bara grinigt 🤷‍♀️
Jag önskar också att vi fick det men vi får tyvärr inte på något sätt undervisa. Jag brukar smyga in det lite mellan raderna: typ forma mer för högre poäng. Eller önskar rundare bågar (i serpentiner)… Men det där är lite upp till domaren att hitta hur man gör för att vara kort och kärnfull. Att lyfta förtjänster och notera brister. I många lätta program så har man så mycket man vill kommentera så det blir lite väl kortfattat. Tyvärr! För det är då det skulle behövas.
 
Jag önskar också att vi fick det men vi får tyvärr inte på något sätt undervisa. Jag brukar smyga in det lite mellan raderna: typ forma mer för högre poäng. Eller önskar rundare bågar (i serpentiner)… Men det där är lite upp till domaren att hitta hur man gör för att vara kort och kärnfull. Att lyfta förtjänster och notera brister. I många lätta program så har man så mycket man vill kommentera så det blir lite väl kortfattat. Tyvärr! För det är då det skulle behövas.
Ja just lyfta förtjänster och notera brister var en bra förklaring av vad jag önskar :) vi funderar på om vi ska åka till Håbo när du dömer eller om vi ska testa LB i Heby istället. LB passar egentligen ponnyn bättre. Samtidigt så är han otroligt påverkad av pälsbytet just nu så vi får se vad vi hittar på.
 
Ja just lyfta förtjänster och notera brister var en bra förklaring av vad jag önskar :) vi funderar på om vi ska åka till Håbo när du dömer eller om vi ska testa LB i Heby istället. LB passar egentligen ponnyn bättre. Samtidigt så är han otroligt påverkad av pälsbytet just nu så vi får se vad vi hittar på.

Ja, jag är trött på när det alltid skrivs ganska bra volt =8 ganska hit och ganska dit.

Det får det att låta pissdåligt även om det är bra.
 
Är lite lite sugen på en fölunge eller ettåring😁 fast jag borde låta bli och spara pengar istället… också så rädd att få något trasigt…

Vi ska iallafall få låna en sadel av en kompis som hade en modell för klotrunda.
Idag har vi skrittat lösa 😍 hon är snäll, helt nöjd med mig uppepå men törs inte trava barbacka ifall jag hamnar ur balans och studsar till på henne.
Tänker ha som mål att trava lös i oktober. Sen nöjer vi oss för denhär perioden, kanske lite tömkörning, löshoppning och promenader om vädret är bra i november. Sen långvila. ☺️

3BC90EFD-14D7-4B19-BB79-E89EC38DCEAE.jpeg
 
Jag håller förresten med om kommentarer och poäng, jag fattar också att ”jättebra ökning” måste kombineras med betyg 9 men ibland önskar man att kommentarerna på betygen 5-7 kunde få vara lite mer ”instagrammiga” så domarna kunde få skriva ”bra satsat, väl ridet!” på en mellantrav som kanske bara har betyg 6 men där ryttaren gjorde en bra insats.

Men viktigt att vuxna och tränare är med och förklarar för unga ryttare hur det är, det står inte ”jättebra” eller ”suuuuper” (som många tränare säger) i Jessicas eller Werths protokoll heller,
 
Är lite lite sugen på en fölunge eller ettåring😁 fast jag borde låta bli och spara pengar istället… också så rädd att få något trasigt…

Vi ska iallafall få låna en sadel av en kompis som hade en modell för klotrunda.
Idag har vi skrittat lösa 😍 hon är snäll, helt nöjd med mig uppepå men törs inte trava barbacka ifall jag hamnar ur balans och studsar till på henne.
Tänker ha som mål att trava lös i oktober. Sen nöjer vi oss för denhär perioden, kanske lite tömkörning, löshoppning och promenader om vädret är bra i november. Sen långvila. ☺️

Visa bifogad fil 153342
Vad för häst vill du egentligen köpa? Det är ordentligt fyndläge på unga SWB nu om en kollar på hästnet. Välstammade hästar ute för 65-70'.
 
Vad för häst vill du egentligen köpa? Det är ordentligt fyndläge på unga SWB nu om en kollar på hästnet. Välstammade hästar ute för 65-70'.
Det är dem jag spanar lite på. Flera ettåringar som ser fina ut. Fölen är dyrare, men de droppar kanske också i pris om nån månad.
Hade kunnat avvakta, men är ju rädd att marknaden vänder igen. 😁
Det känns ändå som att man får mycket för pengarna om man väljer köpa en ettåring…
 
Jag som har en unghäst och en vuxen säger köp :) Köpte Boriz som 1-åring för ett sjukt bra pris och tiden gick fort, nu är han 3 och jag rider honom själv sen någon vecka tillbaks. Det är så kul :) Även fast han igår hade glömt allt vi lärt oss och bänglade runt och gick in i väggen 1000 ggr hahaha
Men resan är så kul och har man möjlighet att ha på en bra lösdrift som inte är för dyr och inkl att de kollar hästarna varje dag så tar det inte så mycket tid. Får se om jag tycker samma när han stallas in i vår...... Dock så delar jag honom med min bästa kompis och det är ju jätteroligt, dels att ha något tillsammans och dels att dela kostnaden.
 
Hahaha ja jag håller med! Fick en 8a på mellantraven i Msv An i våras, stod Ganska bra längning 😂

Oavsett hur positivt eller inte det framstår så är det ju också en helt meningslös kommentar. Betyget visar vilken nivå domaren anser att det ligger på. Kommentaren bör ju förtydliga eller motivera betyget, annars är det rätt poänglöst att ens skriva något? :confused:
 
Jag önskar också att vi fick det men vi får tyvärr inte på något sätt undervisa. Jag brukar smyga in det lite mellan raderna: typ forma mer för högre poäng. Eller önskar rundare bågar (i serpentiner)… Men det där är lite upp till domaren att hitta hur man gör för att vara kort och kärnfull. Att lyfta förtjänster och notera brister. I många lätta program så har man så mycket man vill kommentera så det blir lite väl kortfattat. Tyvärr! För det är då det skulle behövas.

För mig är undervisning= berätta hur något behöver ändras, hur man når dit. Att berätta vad som behöver ser annorlunda ut är i min värld ingen undervisning? :confused:
Exempelvis "driv mer här" skulle gå in som undervisning, "önskar mer energi" är det inte.

Sen kanske det här blir förväxlat i ridvärlden, eftersom så många tränare faktiskt inte undervisar speciellt mycket i hur man gör saker, utan bara berättar vad som behöver synas. :meh:
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
610
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp