Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu handlade just det om det övriga som Freazer valde att dra in, trots att de även sa att det är en annan diskussion.



Jag tycker det är jättekonstigt att säga att minsta klagomål på hästen innebär att man har en trist syn på hästen? Om man gör det regelbundet, ja då är det inte snyggt. Men att man aldrig kan uttrycka frustration (speciellt när hästen inte är i närheten!) över att hästen kunde ha varit lite bussigare eller vad det nu gäller förstår jag mig inte på. Det handlar ju inte om att ilsket hoppa av hästen och kasta tyglarna till någon annan. För då ser man den som ett redskap.
Jag har svårt att förstå konceptet ”hästen kunde ha varit lite bussigare”. Hela tankesättet känns främmande.

Jag tycker det är viktigt hur man pratar om hästen helt enkelt.
 
Nu handlade just det om det övriga som Freazer valde att dra in, trots att de även sa att det är en annan diskussion.



Jag tycker det är jättekonstigt att säga att minsta klagomål på hästen innebär att man har en trist syn på hästen? Om man gör det regelbundet, ja då är det inte snyggt. Men att man aldrig kan uttrycka frustration (speciellt när hästen inte är i närheten!) över att hästen kunde ha varit lite bussigare eller vad det nu gäller förstår jag mig inte på. Det handlar ju inte om att ilsket hoppa av hästen och kasta tyglarna till någon annan. För då ser man den som ett redskap.

Men Varför ska hästen vara ”bussigare”? Hur ska den ens veta att den ”borde” det? Är det inte grundläggande att veta att hästar inte tänker så som vi gör?

Det är vi ryttare som har en skyldighet gentemot våra hästar. Det är vi som ska se till att de har den utbildning och framförallt den motivation den behöver för att ha förutsättning att utföra det vi ber den om.
Det är vi som ska ha respekt för att även hästen inte alltid har ”bra” dagar, och att det då är upp till oss att anpassa de krav vi ställer utifrån hästens dagsform.

Självklart kan man känna frustration över både det ena och det andra, det är inget konstigt. Det konstiga blir att framställa det som att det är hästens skyldighet att ställa upp, att vara bussig - att tillskriva den ett ansvar att inte frustrera oss - snarare än att det är upp till oss att hantera våra känslor kring en situation som inte faller ut som vi på förhand föreställt oss.
 
Det är väl helt sant, men ibland får man ju ingen ärlig framåtbjudning utan får jobba med det man har.


Fast vad man säger på ett forum spelar väl ingen roll för hästen? Nu brukar jag absolut skylla på mig själv 99.5 gånger av 100 för jag vet mina tillkortakommanden, men ibland får man ju känslan att hästen kunde varit lite bussigare.
Fast nu går hästen ifråga ju ridskola, vilket jag ärligt- handen på hjärtat inte kan tycka är "världens roligaste jobb" för hästar och på det har haft flera antalet tråd på forumet med olika problem då hästen har haft ont. Då är det väl inte så väldigt konstigt att hästen saknar bjudning och ganska tycker ridningen inte är världens roligaste sak. Hur bussig skall hästen behöva vara? tycker ju redan den är hur bussig som helst som ställer upp på ridning trots diverse problem i bagaget. Om hästen saknar bjudning, så förstår jag det. Kanske det bussigare mot hästen hade varit att sänka förväntningar ytterligare och istället vara tacksam för allt den ställer upp med?
 
Men Varför ska hästen vara ”bussigare”? Hur ska den ens veta att den ”borde” det? Är det inte grundläggande att veta att hästar inte tänker så som vi gör?

Det är vi ryttare som har en skyldighet gentemot våra hästar. Det är vi som ska se till att de har den utbildning och framförallt den motivation den behöver för att ha förutsättning att utföra det vi ber den om.
Det är vi som ska ha respekt för att även hästen inte alltid har ”bra” dagar, och att det då är upp till oss att anpassa de krav vi ställer utifrån hästens dagsform.

Självklart kan man känna frustration över både det ena och det andra, det är inget konstigt. Det konstiga blir att framställa det som att det är hästens skyldighet att ställa upp, att vara bussig - att tillskriva den ett ansvar att inte frustrera oss - snarare än att det är upp till oss att hantera våra känslor kring en situation som inte faller ut som vi på förhand föreställt oss.
Jag håller med i allt. Hästen gör ju vad den är skolad till.

En häst som är basic utbildad kan inte krävas ta något ansvar för sin roll i ridpassen, lite som barn i grundskolan. De kommer inte sitta och räkna matte om man inte ser till att de gör det.
Men en häst som går svårklass tex kan man lite mer känna att den bör klara av att tuffa på lite med bjudning om ryttaren missar. Men det är ju att likställa med universitetsstudenter typ. De kan själva ta ett större ansvar för sin skolgång.
Om hästen inte är skolad att svara fram för skänkeln utan egentligen för spöet så är det ju ryttaren som inte skolat hästen korrekt/inte underhåller grundskolningen korrekt. Hästen är inte obussig.
Sen kan det ju bero på en massa olika saker, tex omedvetenhet om att man skänklar när det inte behövs, att man inte ser till att skänkelhjälpen går igenom, att man är inkonsekvent, att man har instabil skänkel som duttar hela tiden etc. Och vissa hästar är så klart svårare än andra att hitta korrekt bjudning på.
Men om man själv inte ser till att hästen svarar korrekt på skänkeln utan spö kan man ju inte lasta hästen för detta.

När jag rider nya elevers hästar för första gången så sätter jag rätt fort ramarna för hur mycket kontakt jag vill ha och och hur mycket respons jag vill ha på hjälperna. Hästen kan ju inte gissa sig fram till det om det jag vill är annorlunda mot hur det varit.
Och lite så är det ju nu. Ryttaren vill annat än det varit. Då får man utbilda hästen så den förstår vilken respons man vill ha.
Går den på ridskola kan det kanske bli knepigt om det är folk där som är otydliga mot hästen och den av det lärt sig trubba av. Men då får man väl fundera kring om det är för svårt för den som vill kvicka upp hästen för hjälperna och om det är bussigt mot hästen att ha de kraven i det läget.
 
Fast nu går hästen ifråga ju ridskola, vilket jag ärligt- handen på hjärtat inte kan tycka är "världens roligaste jobb" för hästar och på det har haft flera antalet tråd på forumet med olika problem då hästen har haft ont. Då är det väl inte så väldigt konstigt att hästen saknar bjudning och ganska tycker ridningen inte är världens roligaste sak. Hur bussig skall hästen behöva vara? tycker ju redan den är hur bussig som helst som ställer upp på ridning trots diverse problem i bagaget. Om hästen saknar bjudning, så förstår jag det. Kanske det bussigare mot hästen hade varit att sänka förväntningar ytterligare och istället vara tacksam för allt den ställer upp med?

Fast det var inte det som var diskussionen. Jag svarade för att jag inte höll med om att det aldrig är ok att vara lite missnöjd med hästen och jag höll med @Habina om att det är mindre roligt när man lägger undan spöet och hästen bara dör.

Sen tycker hon uppenbarligen att det är kul att jobba när hon väl kommer igång, men hon är bekväm av sig och gör det oftast inte på eget bevåg. Men så är det ingen modern dressyrhäst med hög ridbarhet heller utan man får inte så mycket gratis. Och det beskyller jag så klart inte henne för.
 
Jag har svårt att förstå konceptet ”hästen kunde ha varit lite bussigare”. Hela tankesättet känns främmande.

Jag tycker det är viktigt hur man pratar om hästen helt enkelt.
Jag gillar verkligen inte konceptet att skylla på hästen. Men. Hästar har onekligen olika personligheter och olika inställning till arbete. När jag bestämde mig för att sälja Barb var det mycket för att jag ville ha en häst med ännu mer gåvilja. Och då är Barb supervälriden och väldigt fin på hjälperna. Men jag drömde om en häst som bjöd till ännu mer av sig själv. I Dio har jag det, han bara VILL göra rätt och kämpar som tusan. Jag absolut älskar den känslan🤩. Zacke har inte alls den arbetsmoralen och med honom har jag många gånger önskat att han faktiskt bjöd till mer själv.
 
Jag måste bara skriva att jag är så fruktansvärt glad i min häst idag!! 🥰
Vi har haft lite strul senaste månaden med sadeln som inte blev bra, enligt hästen, efter en omstoppning.
Fick göra ytterligare en helomstoppning i måndags och provade den när vi kom hem. Hästen var jätte skeptisk till en början och jag fick vara väldigt övertygande för att han överhuvudtaget skulle ta galoppen. Han hade ju bestämt att sadeln inte har ok och jag kunde kliva av..
Men till slut fick jag honom att galoppera och efter några fattningar så lossnade det och han började bjuda så då avbröt jag på en gång eftersom han har varit så missnöjd med sadeln sista gångerna. Så när han väl visade liiite bjudning på lång tygel utan krav så avbröt jag för att det verkligen skulle kännas positivt.

Idag så red vi ut själva i skogen, han har varit knepig och parkerat samt kört rodeo förr så har varit lite försiktig med att rida ut själv men sista året så har vi ridit en del kortare rundor själva.

Sedan vi stötte på patrull med sadeln så har vi dock bara tömkört i skogen. Idag red vi lite längre än vi brukar och hittade en jätte mysig galoppslinga där man kunde rida runt så red något varv i trav och sedan åt båda hållen i galopp. Mysen tyckte det var störtkul och bjöd som aldrig förr så det gällde att styra för han ville gärna gena lite runt träden.

Alltså han kändes bättre än någonsin, sadelmakaren sa att hen skulle stoppa så han fick lite mer plats med ryggen och det märktes verkligen för han kändes extremt luftig bak. Var super pigg hela tiden och bromsen satt väl inte hundra men det var så kul att känna att han bara ville mer hela tiden. Så sent som förra veckan ville han inte trava ett steg ens. Så är så fruktansvärt lättad att vi fick ordning på det och så fruktansvärt tacksam gentemot sadelmakaren som verkligen gjorde allt för att min känslighetsminister skulle bli nöjd.:banana::bow:
 
Jag gillar verkligen inte konceptet att skylla på hästen. Men. Hästar har onekligen olika personligheter och olika inställning till arbete. När jag bestämde mig för att sälja Barb var det mycket för att jag ville ha en häst med ännu mer gåvilja. Och då är Barb supervälriden och väldigt fin på hjälperna. Men jag drömde om en häst som bjöd till ännu mer av sig själv. I Dio har jag det, han bara VILL göra rätt och kämpar som tusan. Jag absolut älskar den känslan🤩. Zacke har inte alls den arbetsmoralen och med honom har jag många gånger önskat att han faktiskt bjöd till mer själv.
Ja så är det ju såklart. Jag har också önskemål kring min hästs temperament, men skulle ju liksom aldrig uttrycka att jag är besviken på henne för att hon inte har ett annat temperament. 😊
 
Jag har sett många hästar med magsår med problemen du beskriver. Speciellt vid sår i den röda delen (körteldelen). Den ligger placerad omkring skänkelläget på höger sida av hästen. Hoppas ni hittar problemet. 🙂 /veterinär
Finns det något bra receptfritt att ge hästen om man misstänker magsår eller är det veterinär och receptbelagd medicin som gäller?
 
Finns det något bra receptfritt att ge hästen om man misstänker magsår eller är det veterinär och receptbelagd medicin som gäller?
Det finns ett preparat som det är visat att vi lång tids behandling (60-90) dagar kan läka sår I den vita (körtellösa) delen av magen. Men medicin vill läka samma sår på ca 30 dagar. Inga preparat som har bevisad effekt på sår I körteldelen. Preparat kan I vissa fall förebygga och lindra men väldigt sällan läka ett riktigt magsår. Har man misstanke om magsår vill jag alltid rekommendera en gastroskopi så man får svar. Behandlingen på sår i de olika delarna är inte heller helt likadan.
Det är inte fel att provbehandla och inget farligt. MEN, man har egentligen ingen aning om vad man behandlar, var det sitter, när det är läkt osv. Magsårsmedicin är väldigt bra på att snabbt ta bort symtom, det betyder bara inte att såren är läkta så om man slutar för tidigt med medicin vill symtomen komma tillbaka igen efter ett par veckor eller månader.
 
Det finns ett preparat som det är visat att vi lång tids behandling (60-90) dagar kan läka sår I den vita (körtellösa) delen av magen. Men medicin vill läka samma sår på ca 30 dagar. Inga preparat som har bevisad effekt på sår I körteldelen. Preparat kan I vissa fall förebygga och lindra men väldigt sällan läka ett riktigt magsår. Har man misstanke om magsår vill jag alltid rekommendera en gastroskopi så man får svar. Behandlingen på sår i de olika delarna är inte heller helt likadan.
Det är inte fel att provbehandla och inget farligt. MEN, man har egentligen ingen aning om vad man behandlar, var det sitter, när det är läkt osv. Magsårsmedicin är väldigt bra på att snabbt ta bort symtom, det betyder bara inte att såren är läkta så om man slutar för tidigt med medicin vill symtomen komma tillbaka igen efter ett par veckor eller månader.
Tack snälla för ett så bra och förklarande svar!
 
åååh jag ramlade in på tdb av en slump idag och råkade kolla lite tävlingar 🙄
Känns långt bort men till våren är det ju dags igen efter 1,5 års uppehåll😍 längtar faktiskt 😁 målet under sommaren är att debutera msv c och göra rättså bra LA klasser utan större missar under våren 😃

Oktober förra året 😍
vi vann LB:3 och var tvåa i vår LA:3 debut trots pilotmiss i galoppen 🙄

9FA63EA1-08D3-4618-99CC-1682CFEDD9A0.jpeg
 
Jag hade tänkt satsa på att komma iväg på tävlingar för miljöträningens skull under vintern, men så har min tränare bokat in Ubbe en gång i månaden iaf nov-dec (och jag tror det blir något sådant även resten av vintern) så jag har bestämt att det får bli fullt fokus på träning istället. Man är ju inte gjord av pengar liksom🤑💸💸💸

Nelly behöver miljöträningen, men det blir iaf träning på annan plats än hemmaplan👍
F26ECACF-BA08-4953-AF79-3E561831DAF0.jpeg


Hur ser era vinterplaner ut?
 
Jag ska ju debutera i en LC1 på hemmaplan om en vecka. Får se hur vi reder ut det när det blir dressyrstaket, domare och folk på läktaren.

Sen kommer nog fokus ligga på att stärka upp galoppen, våga hoppa lite mer och träna mot LB. Vintervila i någon vecka kanske. Inga fler tävlingar i vinter, utan siktar på att prova igen till våren om det känns bra. Måste komma iväg och rida på annan plats än hemma innan jag vill anmäla till någon tävling på bortaplan.
 
Jag hade tänkt satsa på att komma iväg på tävlingar för miljöträningens skull under vintern, men så har min tränare bokat in Ubbe en gång i månaden iaf nov-dec (och jag tror det blir något sådant även resten av vintern) så jag har bestämt att det får bli fullt fokus på träning istället. Man är ju inte gjord av pengar liksom🤑💸💸💸

Nelly behöver miljöträningen, men det blir iaf träning på annan plats än hemmaplan👍
Visa bifogad fil 103114

Hur ser era vinterplaner ut?
Tycker det är klokt att lägga pengarna på träning om man måste välja! 🙂

Här ska vi traggla på med att befästa bytena ordentligt och träna för de högre MSVB-klasserna.
Så får vi se vart vi kommer ut till våren. 😊

Igår tränade jag för min andra tränare som kommer en gång/månad.
Jag har nackspärr så det var lite svårt att få till det. Dessutom har hästen varit lite ojämn i bjudningen på sistone och jag undrar om det har med pälsen att göra.
Men hon känns ändå fin även om det där lilla extra saknas just nu.
 
Tycker det är klokt att lägga pengarna på träning om man måste välja! 🙂

Här ska vi traggla på med att befästa bytena ordentligt och träna för de högre MSVB-klasserna.
Så får vi se vart vi kommer ut till våren. 😊

Igår tränade jag för min andra tränare som kommer en gång/månad.
Jag har nackspärr så det var lite svårt att få till det. Dessutom har hästen varit lite ojämn i bjudningen på sistone och jag undrar om det har med pälsen att göra.
Men hon känns ändå fin även om det där lilla extra saknas just nu.
Ja de här extra träningarna är rätt dyra så då känns det klokt att hålla igen på andra håll😁
Känns lyxigt att kunna lägga mycket pengar på träning, jag ser det lite som en present till mig själv. Projekt bli en bättre ryttare!👌
 
Är lite pepp att sätta byten på Dio under vintern. Vi har börjat så smått så vi fortsätter med det. Överlag annars så ska han bara fortsätta bygga styrka och självförtroende. Han gjorde ett så himla trevligt pass häromkvällen. Jag var jättetrött och ändå är det så enkelt att rida lite skänkelvikningar och den förvända sitter superstadigt💖.

Zacke ska komma igång ordentligt igen, hittills har han fått trava en liten aning och skrittar en timme. Nu är det över en månad sen sista behandlingen, återbesök om tre veckor och då ska han åtminstone gå lätt i alla gångarter. Hoppas han håller ihop kroppen under vintern och så bygger vi styrka och försöker få stadigare byten.
 
Hur ser era vinterplaner ut?

Jag ska rida två tävlingar till (digitalt) innan det blir vintervila. Jag kommer rida så mycket jag har lust med, men tyvärr klarar mina luftrör inte av för kall luft, så lite beror det på hur vintern blir.

Mellan tävlingarna har jag en tydlig plan, så jag kan se vad som ger bäst resultat. Ska bli spännande med utvärdering sen (fördel digital tävling med samma domare, enda faktorerna som ändras är underlag och hur man tränat).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
430
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 136
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 774
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp