Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Jag hade gått vidare med gastroskopi för att kunna utesluta magsår.
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Min förre gjorde så, problem i SI led men också KS häst, jag har ingen aning om vad som va vad där med henne dock. Hon blev mycket bättre med träning, hästen blev dock till slut tagit bort pga trauma då hon halkade och landade på ryggen. Hon gjorde dock mycket kors galop i början på lina, men slutade med det allt eftersom.
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Jag har haft liknande problem och vi letade fel på hästen i flera år innan vi kom fram till att det var ett sadelproblem. Sedan tog det x antal år att hitta en sadel som dög och jag tror min häst är hatad av dom flesta sadelmakare och sadelutprovare i trakten där vi bor. Till slut så hittade vi för ca 3 år sedan en sadel som fungerade, hade den som hyrsadel i drygt ett år pga pandemin och köpte sedan en ny i samma modell. Den har nu fungerat i 1,5 år men nu när stoppningen har blivit platt så har problemen dragit igång igen. Hade den inlämnad till en sadelmakare som bytte all stoppning men sadeln blev fortfarande inte mjuk nog enligt min häst så nu ska vi byta all stoppning igen till orginalstoppningen som hästen uppenbarligen gillade.. Så kontentan är att även om sadeln ser ut att ligga bra så kanske inte hästen håller med.

Så mitt tips är att prova så många sadlar som du kan komma över. Har du möjlighet att åka till ett ställe som saluför massa olika märken och modeller så du verkligen kan testa och känna skillnaden på hästen. Man måste vara lyhörd för varenda förändring i bjudning, villighet i galoppen osv för ibland kan det vara ganska diffusa signaler. Om du sedan har möjlighet att ha sadeln på prov ett tag så är det ju ultimat.
 
Fast det är målet för min del! Ridningen ska sitta så pass bra att jag bara ska surfa runt som en prinsessa genom programmet. Det fungerar faktiskt när hästen blir tillräckligt välriden. Så var det att tävla Barb upp till MsvC. Det var så otroligt enkelt för alla rörelser och vägar satt som berget.

Så för mig är det alltid målet i all min träning av hästarna att programridningen ska vara enkel. Hästen på plats under mig och lydig. I allmänhet tror jag att folk rider alldeles för lite program för avstämningen att ridningen sitter.
Ja det är väl kanske så! Vi är inte där ännu utan det krävs fortfarande lite ridning även på banan. Jag är väldigt dålig på att rida program/vägar hemma så ridningen blir ju annorlunda på tävling.

Det är alltså inte katastrof på något sätt 🙈 vi är ofta placerade i LB/LA klasser men jag tappar lite inverkan och blir passiv ibland.
 
Ser ju fint ut på bilden! Men alltså, med den publiken på första parkett hade min förra häst inte gått inom 250 meters avstånd till banan. Och hade han mot förmodan råkat komma in där, så hade framåtbjudning varit det allra sista jag behövt bekymra mig för. :eek: :laugh:

De var dessutom hungriga, så de ropade en del efter mat… Än värre är det i början av sommaren, då är de ofta så ystra att de tokspringer förbi ridbanan. Men hästarna vänjer sig förvånansvärt fort. Ariel är iofs så nära bombsäker som det går, så länge det inte finns stenar i närheten. ;)
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Kom på en sak till, kolla upp pssm. Jag misstänker starkt att min har det och att det är en stor orsak till varför han är så pipig. Jag har inte brytt mig om att testa för han svarar bra på den foderstat etc som man brukar rek till pssm hästar. Han är även väldigt frusen som oxå brukar vara ett bekymmer med pssm hästar. Finns två huvudvarianter pssm1 och pssm2. Pssm2 är vanligare på halvblod och är även den varianten som jag tror min har.
 
Tack för tips och förslag!
Ska kolla vad veterinär säger imorgon.
Provade med padd idag och då var hon ännu sämre så känns som om det ändå kan vara sadeln.
 
Har du provat rida barbacka? Eller ja, fått upp nån annan som gjort det😁
Vågar fan inte 😂 Jag tänker inte göra det och med tanke på hur skrämd hon blev under inridningen så är jag glad att hon ens gick att rida på till slut så vågar inte låta någon annan göra det heller.
Livrädd att hon ska bli rädd för ryttaren igen. Inte värt det.
 
Vågar fan inte 😂 Jag tänker inte göra det och med tanke på hur skrämd hon blev under inridningen så är jag glad att hon ens gick att rida på till slut så vågar inte låta någon annan göra det heller.
Livrädd att hon ska bli rädd för ryttaren igen. Inte värt det.
Kan trösta dig med att det inte fungerade på min känslighetsminister (som en annan kallade sin häst😆). Provade barbackapadd eftersom det var det närmaste barbacka jag vågade på honom. Men det hjälpte inte, han gillade inte det heller. Så bara för att dom protesterar även barbacka så betyder inte det att det inte är ett sadelproblem sas, barbacka ger ju ganska ordentligt tryck från våra sittben.
Några få hästar verkar tyvärr vara så här känsliga att även om sadeln ser ut att ligga bra så tycker hästarna helt enkelt inte om dom. Det enda sättet är att prova så många modeller på sadlar som det bara går och försöka hitta ledtrådar vad det är din häst gillar och ogillar. Min tex verkar bara gilla en sorts stoppning I kombination med en sorts bom. Som tur var så hittade vi till slut kombon som han gillade. Men det var mer tur än skicklighet.
 
Tack för tips och förslag!
Ska kolla vad veterinär säger imorgon.
Provade med padd idag och då var hon ännu sämre så känns som om det ändå kan vara sadeln.
Min stallkompis hade liknande problem med sin häst och han undersöktes från topp till tå av veterinär, men dom hittade inget som var fel. Hon fick lämna tillbaka hästen till säljaren och sedan såldes den till ett nytt ställe. Den nya ägaren upptäckte att hästen ville ha en liten kort sadel istället för en "stor" dressyrsadel, då försvann problemen och allt slutade lyckligt. :)
 
Min stallkompis hade liknande problem med sin häst och han undersöktes från topp till tå av veterinär, men dom hittade inget som var fel. Hon fick lämna tillbaka hästen till säljaren och sedan såldes den till ett nytt ställe. Den nya ägaren upptäckte att hästen ville ha en liten kort sadel istället för en "stor" dressyrsadel, då försvann problemen och allt slutade lyckligt. :)
Låter ändå hoppfullt!
Jag red i en Bates Innova på henne från mars 2020-oktober 2021 har aldrig haft minst tillstymmelse till dessa problem då. Hon blev inriden i en Devacoux i oktober 2019.
Bytte till en Prestige D1 i oktober 2021 sen har det smygit sig på. Syrran har ridit i Batesen 2 ggr i veckan och jag i Prestigen 2-3 ggr i veckan sen dess.
Jag har aldrig haft sadelproblem på mina hästar och vill helst hålla mig ifrån sadeldjungeln men det verkar ju inte bättre än att jag får djupdyka in i den.
Sadelutprovaren kommer med alla sadlar han har när han kommer ut till mig. Han är utomlands nu men kommer hem på torsdag.
 
Låter ändå hoppfullt!
Jag red i en Bates Innova på henne från mars 2020-oktober 2021 har aldrig haft minst tillstymmelse till dessa problem då. Hon blev inriden i en Devacoux i oktober 2019.
Bytte till en Prestige D1 i oktober 2021 sen har det smygit sig på. Syrran har ridit i Batesen 2 ggr i veckan och jag i Prestigen 2-3 ggr i veckan sen dess.
Jag har aldrig haft sadelproblem på mina hästar och vill helst hålla mig ifrån sadeldjungeln men det verkar ju inte bättre än att jag får djupdyka in i den.
Sadelutprovaren kommer med alla sadlar han har när han kommer ut till mig. Han är utomlands nu men kommer hem på torsdag.
Hoppas att det är så enkelt så att det bara är sadeln (eller så enkelt det kan bli i sadeldjungeln :) ). Vår ponny är hyperkänslig, det minsta sadeln glider så blir hon skitförbannad. Har du testat olika gjordar också?
 
@WBanna Har inte provat någon ny gjord faktiskt. Lägger det på listan till sadelutprovaren också!
Hon har varit känslig om man sadlar för långt fram, då travar hon som en halt zebra hahahaha
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Har man UL:at ryggen? Om röntgen är ren och hästen visar obehag hade jag nog velat UL:a med bra UL.

Bra att kolla sadel med, och mage om vet tror på det. Även om det kärvar någon annanstans i kroppen/sadeln etc så kan det ju bli så att magen påverkas av den stressen. Många bäckar små liksom..

Har varit med om ett gäng hästar som uppfört sig liknande när de ändrat om sig i ryggen och sadeln inte är 100 längre. Vissa är känsligare.

Håller tummarna för er! :heart
 
Dio och jag har tävlat igen. Nu börjar han bli så ridbar och fin att det räcker gott med en klass per dag och det är så skönt! Vi red LB2 två dagar och första dagen red jag för dåligt🙈. Men ändå kan vi åka runt på nästan 63% trots ett stopp med bajspaus 💩. På söndagen skärpte jag mig och red mycket bättre och vi red ihop 66.3% vilket är bästa % I LB2🤩. Vi var bara två starter och vi vann😁.

Nu har vi en tävling kvar på säsongen och jag valde att rida LA3x2 där. De kör pilotprojektet med lättridning i LB2 där vilket jag verkligen tycker är toppen! Men jag vill verkligen inte rida det där förskräckliga programmet mer🙄. Så vi avslutar säsongen i LA istället!
FB_IMG_1665319543536.jpg
 
Låter ändå hoppfullt!
Jag red i en Bates Innova på henne från mars 2020-oktober 2021 har aldrig haft minst tillstymmelse till dessa problem då. Hon blev inriden i en Devacoux i oktober 2019.
Bytte till en Prestige D1 i oktober 2021 sen har det smygit sig på. Syrran har ridit i Batesen 2 ggr i veckan och jag i Prestigen 2-3 ggr i veckan sen dess.
Jag har aldrig haft sadelproblem på mina hästar och vill helst hålla mig ifrån sadeldjungeln men det verkar ju inte bättre än att jag får djupdyka in i den.
Sadelutprovaren kommer med alla sadlar han har när han kommer ut till mig. Han är utomlands nu men kommer hem på torsdag.
Min fick ny sadel för 1,5 år sedan som har fungerat perfekt. Började tjura sista månaden så lämnade sadeln för omstoppning till en erkänt duktig sadelmakare. Fick tillbaka sadeln och hästen var värre än innan omstoppningen. Fick reklamera till sadelmakaren som då är trött på min häst så fick åka till en annan och stoppade med en annan sorts ull. Provade och red nu ikväll och hästen var rejält skeptisk till en början och skulle inte ens galoppera så fick vara envis och till slut så släppte det och då ville han inte sluta galoppera. Så samma sadel men med en annan sorts ull kan göra skillnad på himmel och helvete på min häst..🙉🙈
 
Låter ändå hoppfullt!
Jag red i en Bates Innova på henne från mars 2020-oktober 2021 har aldrig haft minst tillstymmelse till dessa problem då. Hon blev inriden i en Devacoux i oktober 2019.
Bytte till en Prestige D1 i oktober 2021 sen har det smygit sig på. Syrran har ridit i Batesen 2 ggr i veckan och jag i Prestigen 2-3 ggr i veckan sen dess.
Jag har aldrig haft sadelproblem på mina hästar och vill helst hålla mig ifrån sadeldjungeln men det verkar ju inte bättre än att jag får djupdyka in i den.
Sadelutprovaren kommer med alla sadlar han har när han kommer ut till mig. Han är utomlands nu men kommer hem på torsdag.
Har du en häst som bara kickar uppsuttet och bara upplevs besvärad med ryttare på ryggen så skulle jag misstänka sadeln. Särskilt om du inte får till avspändheten i geloppen.

Hästar kan ändra sig fort, de kan bredda sig muskulaturmässigt och ändra rygglinjen på bara några månader.

Det som kan hända med D1 är att även om man breddat bomvidden efter hästen så ändras inte vinkeln i midjan, dvs kan trycka på ryggmuskulaturen. Den har dessutom rätt liten bäryta för plastbommen mot ryggen så det kan i vissa fall bli som punkttryck.

Absolut prova en annan sadel - ofta kan man märka skillnad direkt hur de rör sig. Ibland har inflammationer i ryggen hunnit skapas och då går hästen och spänner emot reaktivt oavsett.

Hur funkar hästen i sin Bates? Jmf m D1 är bommarma rätt olika.
 
Folk som inte "kan" rida utan spö har ingen ärlig framåtbjudning och hästen mellan hand och skänkel. Att utrycka sig att hästen typ är skit är bara så himla trist attityd.👎 Hästarna gör allt vi ber dom om och försöker vara till lags. Det minsta man kan vara som ryttare är att vara tacksam för att man får sitta på deras rygg.
 
Jaha, nästa fundering här.
Förra vintern klippte jag aldrig hästen. Hon var så korthårig och det blev kallt rätt fort på hösten.
Hon är fortfarande inte särskilt pälsig men det är så Varmt nu att hon blir helt dyngsur vid ordentlig träning!
Så sett till NU skulle jag behöva klippa... Men jag som är en fegis vill inte ha en (för) pigg häst och dessutom har vi två tävlingar kvar på säsongen.
Men samtidigt vill jag ju att hon orkar.

Första vintern klipptes hon men då var hon inte i full kondition samt hade satt massa fluff.

När klipper ni? Vad är det som avgör när/om ni klipper?

Bör jag klippa?
Före eller efter tävlingarna? 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
430
Senast: Corax
·
Svar
1 082
· Visningar
107 219
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 775
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp