Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp
Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!