Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, nästa fundering här.
Förra vintern klippte jag aldrig hästen. Hon var så korthårig och det blev kallt rätt fort på hösten.
Hon är fortfarande inte särskilt pälsig men det är så Varmt nu att hon blir helt dyngsur vid ordentlig träning!
Så sett till NU skulle jag behöva klippa... Men jag som är en fegis vill inte ha en (för) pigg häst och dessutom har vi två tävlingar kvar på säsongen.
Men samtidigt vill jag ju att hon orkar.

Första vintern klipptes hon men då var hon inte i full kondition samt hade satt massa fluff.

När klipper ni? Vad är det som avgör när/om ni klipper?

Bör jag klippa?
Före eller efter tävlingarna? 🤔

Blir hästen så blöt att jag tycker det är ett problem att få den att torka så klipper jag.

Sen är jag väldigt "icke-tävlingsmänniska" i det att jag försöker att undvika helklippning. Jag klipper inte för att det är snyggt, utan för funktion. Dvs, klippte 5åringen för första gången i helgen och han fick en halvklippning. Effektiv, enkel och lite pill (så det går fort). Har med andra hästar kört tex spårklippning och filtklippning.

Går tävlingarna ute eller inne? Blir din häst "piggare" av klippning? (eller är det bara skönt att bli av med allt fluff?)
 
Folk som inte "kan" rida utan spö har ingen ärlig framåtbjudning och hästen mellan hand och skänkel.

Det är väl helt sant, men ibland får man ju ingen ärlig framåtbjudning utan får jobba med det man har.

Att utrycka sig att hästen typ är skit är bara så himla trist attityd.👎

Fast vad man säger på ett forum spelar väl ingen roll för hästen? Nu brukar jag absolut skylla på mig själv 99.5 gånger av 100 för jag vet mina tillkortakommanden, men ibland får man ju känslan att hästen kunde varit lite bussigare.

Hästarna gör allt vi ber dom om och försöker vara till lags.

I grunden vill väl alla djur spara energi och om de hittar sätt att göra det på så gör de det? Om du inte rider med enbart med belöningar som träningsmetod så handlar ju ridning mycket mer om kravställning än hundträning där man balanserar krav och motivation.

Det minsta man kan vara som ryttare är att vara tacksam för att man får sitta på deras rygg.

Det håller jag med om till 100%. Men det är inte i motsättning till att ibland tycka att det är jobbigt att hästen "säger" "aha, inget spö idag, då behöver jag inte lyssna".
 
Dio och jag har tävlat igen. Nu börjar han bli så ridbar och fin att det räcker gott med en klass per dag och det är så skönt! Vi red LB2 två dagar och första dagen red jag för dåligt🙈. Men ändå kan vi åka runt på nästan 63% trots ett stopp med bajspaus 💩. På söndagen skärpte jag mig och red mycket bättre och vi red ihop 66.3% vilket är bästa % I LB2🤩. Vi var bara två starter och vi vann😁.

Nu har vi en tävling kvar på säsongen och jag valde att rida LA3x2 där. De kör pilotprojektet med lättridning i LB2 där vilket jag verkligen tycker är toppen! Men jag vill verkligen inte rida det där förskräckliga programmet mer🙄. Så vi avslutar säsongen i LA istället!Visa bifogad fil 102709
Toppenfin matchning tröja-mule. :love:
 
@Corax Det där med att de blir lite pigga brukar ju bara sitt i någon dag tycker jag men det är klart, alla hästar är olika. Skulle hellre klippa nu om du är orolig för den biten än när det blivit rejält kallt.

*kl*
Vi har bokat gastroskopi nästa torsdag. Vi börjar där innan vi gör tusen andra utredningar och går in i sadelproblematik.
Har verkligen försökt analysera när jag får det lilla motståndet och med lilla menar jag verkligen att det är litet. Många skulle nog bara fortsätta rida men man känner ju sin häst och det är när skänkeln kommer om. Känns både i skritt och i trav men då utan spark, den kommer bara i galopp. Släpper jag skänkeln helt ut eller rider lätt så är hon som vanligt men har inte kunnat testa i galopp då det är svårt med skänkeln rakt ut :p
Hon var toppenfin på töm i morse och travade på och galopperade som hon brukar göra och ryggen svingade hur bra som helst. Spände gjorden så löst det bara gick.
 
Blir hästen så blöt att jag tycker det är ett problem att få den att torka så klipper jag.

Sen är jag väldigt "icke-tävlingsmänniska" i det att jag försöker att undvika helklippning. Jag klipper inte för att det är snyggt, utan för funktion. Dvs, klippte 5åringen för första gången i helgen och han fick en halvklippning. Effektiv, enkel och lite pill (så det går fort). Har med andra hästar kört tex spårklippning och filtklippning.

Går tävlingarna ute eller inne? Blir din häst "piggare" av klippning? (eller är det bara skönt att bli av med allt fluff?)
+ @Jfrelin

Jag vet inte om hon blir pigg. Och pigg som i mer energi kan jag ju hantera och förvalta. Det är mer när de blir 'dum-pigga' och skyggar för saker de normalt inte bryr sig om som jag tycker det blir jobbigt.

Igår efter träning var hon löddrig och 'dyngsur' men efter att ha joggat och skrittat av så var hon nästintill torr på halsen/kroppen när vi kom in i stallet.
Så det är egentligen inget stort bekymmer än.

Men som du säger @Jfrelin, jag klipper hellre nu än när det blir riktigt kallt. Om jag nu ens behöver klippa...

Tävlingarna går inne. Även framridningarna.
Och tanken är i så fall helklippning nu medan det inte är superkallt. Annars brukar även jag funktionsklippa.
 
@Corax Det där med att de blir lite pigga brukar ju bara sitt i någon dag tycker jag men det är klart, alla hästar är olika. Skulle hellre klippa nu om du är orolig för den biten än när det blivit rejält kallt.

*kl*
Vi har bokat gastroskopi nästa torsdag. Vi börjar där innan vi gör tusen andra utredningar och går in i sadelproblematik.
Har verkligen försökt analysera när jag får det lilla motståndet och med lilla menar jag verkligen att det är litet. Många skulle nog bara fortsätta rida men man känner ju sin häst och det är när skänkeln kommer om. Känns både i skritt och i trav men då utan spark, den kommer bara i galopp. Släpper jag skänkeln helt ut eller rider lätt så är hon som vanligt men har inte kunnat testa i galopp då det är svårt med skänkeln rakt ut :p
Hon var toppenfin på töm i morse och travade på och galopperade som hon brukar göra och ryggen svingade hur bra som helst. Spände gjorden så löst det bara gick.
Jag har gjort gastroskopi på min och den visade Inget magsår och inga ärr heller men han svarade ändå bra på omeprazol. Så nu är jag tråkig och säger att även om det inte finns magsår så betyder det inte att dom inte är besvärade med ont i magen. Min har blivit mycket bättre sedan han började få bockhornsklöver. Förut när har han fått skov och börjat äta dåligt, bli extra känslig för skänklar etc så har han svarat bra på omeprazol. Nu har dessa skov i stort sett försvunnit.
 
Jag har gjort gastroskopi på min och den visade Inget magsår och inga ärr heller men han svarade ändå bra på omeprazol. Så nu är jag tråkig och säger att även om det inte finns magsår så betyder det inte att dom inte är besvärade med ont i magen. Min har blivit mycket bättre sedan han började få bockhornsklöver. Förut när har han fått skov och börjat äta dåligt, bli extra känslig för skänklar etc så har han svarat bra på omeprazol. Nu har dessa skov i stort sett försvunnit.
Så är det med människor också. Kan vara magkatarr som ger besvär men inte så pass att slemhinnan är synligt påverkad. Just magsårsbehandling är sånt en faktiskt kan testa utan undersökning. För finns inget magsår så mår hästen inte dåligt av behandlingen. Och funkar det så har en svaret.
 
Det är väl helt sant, men ibland får man ju ingen ärlig framåtbjudning utan får jobba med det man har.



Fast vad man säger på ett forum spelar väl ingen roll för hästen? Nu brukar jag absolut skylla på mig själv 99.5 gånger av 100 för jag vet mina tillkortakommanden, men ibland får man ju känslan att hästen kunde varit lite bussigare.



I grunden vill väl alla djur spara energi och om de hittar sätt att göra det på så gör de det? Om du inte rider med enbart med belöningar som träningsmetod så handlar ju ridning mycket mer om kravställning än hundträning där man balanserar krav och motivation.



Det håller jag med om till 100%. Men det är inte i motsättning till att ibland tycka att det är jobbigt att hästen "säger" "aha, inget spö idag, då behöver jag inte lyssna".
Jag tror att du kanske ska ta en titt på utbildningskalan om du tycker så.
Jag tycker det, det säger väldigt mkt om hur man uttrycker sig om sin häst och tar du åt dig av det kanske du borde fundera på hur du utryckt dig om din häst. Har inte läst ngt inlägg från dig men gissar att du kanske kände dig träffad i och med ditt svar. 🤷‍♀️
Det finns absolut mer eller mindre arbetsvilliga hästar och hästar med bra ridbarhet men då kanske man också ska tänka lite på hur kan jag göra det bättre och roligare för min häst så att den tycker det är kul att jobba med mig. En häst tänker inte så att "aha inget spö idag då behöver jag inte lyssna" anser jag och det hör ihop med ärlig framåtbjudning. Om hästen har "framåtbjudning" pga ett spö så drivs den snarare av rädsla för spö än en ärlig framåtbjudning.
 
Det finns absolut mer eller mindre arbetsvilliga hästar och hästar med bra ridbarhet

Om vi är överens om det så ser jag inte poängen med att klanka på någon som råkar uttrycka att de tycker hästen kunde ha ställt upp lite mer. Jag tror det flesta är medvetna om att hästar inte gör saker för att vara elaka, men däremot kan de ju vara mer eller mindre "bussiga".

En häst tänker inte så att "aha inget spö idag då behöver jag inte lyssna" anser jag och det hör ihop med ärlig framåtbjudning.

Där har vi helt enkelt olika uppfattning. Precis som mina hundar av icke-vallhundstyp är svårmotiverade utan rätt balans mellan kravs och morot.
 
Om vi är överens om det så ser jag inte poängen med att klanka på någon som råkar uttrycka att de tycker hästen kunde ha ställt upp lite mer. Jag tror det flesta är medvetna om att hästar inte gör saker för att vara elaka, men däremot kan de ju vara mer eller mindre "bussiga".



Där har vi helt enkelt olika uppfattning. Precis som mina hundar av icke-vallhundstyp är svårmotiverade utan rätt balans mellan kravs och morot.
Nej vi är inte överens om varken det eller hur man håller häst men det är en annan diskussion.
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Jag ska in i morgon och göra hältutredning. Hade ju otur med si-leden förra vintern. Misstänker att det inte blev helt 100 bra. Kändes bra och det flöt på men sen började det krångla i somras och det har bara blivit sämre. Galoppen krånglar och hon vill inte jobba i traven. Bakbenen är kvar hemma i stallet och det är bara spring. Känner mej ganska uppgiven nu :(
 
@Corax Det där med att de blir lite pigga brukar ju bara sitt i någon dag tycker jag men det är klart, alla hästar är olika. Skulle hellre klippa nu om du är orolig för den biten än när det blivit rejält kallt.

*kl*
Vi har bokat gastroskopi nästa torsdag. Vi börjar där innan vi gör tusen andra utredningar och går in i sadelproblematik.
Har verkligen försökt analysera när jag får det lilla motståndet och med lilla menar jag verkligen att det är litet. Många skulle nog bara fortsätta rida men man känner ju sin häst och det är när skänkeln kommer om. Känns både i skritt och i trav men då utan spark, den kommer bara i galopp. Släpper jag skänkeln helt ut eller rider lätt så är hon som vanligt men har inte kunnat testa i galopp då det är svårt med skänkeln rakt ut :p
Hon var toppenfin på töm i morse och travade på och galopperade som hon brukar göra och ryggen svingade hur bra som helst. Spände gjorden så löst det bara gick.
Jag har sett många hästar med magsår med problemen du beskriver. Speciellt vid sår i den röda delen (körteldelen). Den ligger placerad omkring skänkelläget på höger sida av hästen. Hoppas ni hittar problemet. 🙂 /veterinär
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Min häst började kicka i galoppfattningar,bara i ridningen, inte på töm eller lina.Det visade sig att min(utprovade)sadel var för lång för henne.Hon gick och spände sig och resultatet blev en inflammation i musklerna precis bakom sadeln. Hon var också låst i hela överlinjen. Hon fick en behandling med cortison,ett par omgångar kiropraktik och ny,kortare sadel.Båda sadlarna var 17’,men den nya släppte tidigare och det räckte tydligen.
 
Jaha, nästa fundering här.
Förra vintern klippte jag aldrig hästen. Hon var så korthårig och det blev kallt rätt fort på hösten.
Hon är fortfarande inte särskilt pälsig men det är så Varmt nu att hon blir helt dyngsur vid ordentlig träning!
Så sett till NU skulle jag behöva klippa... Men jag som är en fegis vill inte ha en (för) pigg häst och dessutom har vi två tävlingar kvar på säsongen.
Men samtidigt vill jag ju att hon orkar.

Första vintern klipptes hon men då var hon inte i full kondition samt hade satt massa fluff.

När klipper ni? Vad är det som avgör när/om ni klipper?

Bör jag klippa?
Före eller efter tävlingarna? 🤔
Jag klippte i söndags eftersom hon blivit mer svettig vid några ridpass än vad som torkar på en vanlig avskrittning. Även om det hittills bara var vid enstaka pass så tycker jag att det blir besvärligt om jag behöver spola pga svettig och kort därefter behöver lägga på täcke.

Jag hade klippt så snart som möjligt i ditt läge😊
 
När klipper ni? Vad är det som avgör när/om ni klipper?

Bör jag klippa?
Före eller efter tävlingarna? 🤔
Man kan ju välja skär som lämnar lite mer fluff? Får klippa oftare men kanske mindre frusen/mer lagom?

Behöver du mer framåtbjudning så klipp före tävlingen :)
 
Nej, vissa har orimliga krav.
Hur kan det vara orimligt att tycka att man inte ska uttala sig nedlåtande om hästen eller prata om att saker är hästens fel?

Jag anser att det är en grundläggande del i att hålla på med hästar. Att tanken inte bara dyker upp utan dessutom uttrycks tyder ju på att man antingen saknar kunskap eller har en väldigt trist syn på hästen.

Man får såklart vara ledsen och besviken när det inte går bra, men då är man ledsen över situationen, över sin egen prestation eller liknande. Lämna hästen utanför det.

Det är också jättevanligt att man inte har hästen framme för skänkeln ordentligt, men då får man ju träna. Vet man inte hur så behöver man ta hjälp.
 
Hur kan det vara orimligt att tycka att man inte ska uttala sig nedlåtande om hästen eller prata om att saker är hästens fel?

Nu handlade just det om det övriga som Freazer valde att dra in, trots att de även sa att det är en annan diskussion.

Jag anser att det är en grundläggande del i att hålla på med hästar. Att tanken inte bara dyker upp utan dessutom uttrycks tyder ju på att man antingen saknar kunskap eller har en väldigt trist syn på hästen.

Jag tycker det är jättekonstigt att säga att minsta klagomål på hästen innebär att man har en trist syn på hästen? Om man gör det regelbundet, ja då är det inte snyggt. Men att man aldrig kan uttrycka frustration (speciellt när hästen inte är i närheten!) över att hästen kunde ha varit lite bussigare eller vad det nu gäller förstår jag mig inte på. Det handlar ju inte om att ilsket hoppa av hästen och kasta tyglarna till någon annan. För då ser man den som ett redskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
430
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 136
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 774
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp