Jaha, nästa fundering här.
Förra vintern klippte jag aldrig hästen. Hon var så korthårig och det blev kallt rätt fort på hösten.
Hon är fortfarande inte särskilt pälsig men det är så Varmt nu att hon blir helt dyngsur vid ordentlig träning!
Så sett till NU skulle jag behöva klippa... Men jag som är en fegis vill inte ha en (för) pigg häst och dessutom har vi två tävlingar kvar på säsongen.
Men samtidigt vill jag ju att hon orkar.
Första vintern klipptes hon men då var hon inte i full kondition samt hade satt massa fluff.
När klipper ni? Vad är det som avgör när/om ni klipper?
Bör jag klippa?
Före eller efter tävlingarna?
Blir hästen så blöt att jag tycker det är ett problem att få den att torka så klipper jag.
Sen är jag väldigt "icke-tävlingsmänniska" i det att jag försöker att undvika helklippning. Jag klipper inte för att det är snyggt, utan för funktion. Dvs, klippte 5åringen för första gången i helgen och han fick en halvklippning. Effektiv, enkel och lite pill (så det går fort). Har med andra hästar kört tex spårklippning och filtklippning.
Går tävlingarna ute eller inne? Blir din häst "piggare" av klippning? (eller är det bara skönt att bli av med allt fluff?)