Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle behöva träna på att lasta, åka iväg och rida någon annanstans än på hemmaplan om jag någonsin ska kunna komma ut på tävling. Men hur gör man det liksom?
Jag behöver träna på exakt samma sak minus att lasta (tror jag :D). Jag har en gammal stallkompis som jag ska åka och hälsa på och rida ut med, hoppträna hos en annan gammal stallkompis och köra till gamla ridvägar jag saknar. Har varit iväg på pay and jump och bara ridit över så lågt så jag vet att jag kan ta mig runt oavsett vad som händer.
 
Jag skulle behöva träna på att lasta, åka iväg och rida någon annanstans än på hemmaplan om jag någonsin ska kunna komma ut på tävling. Men hur gör man det liksom?
Många anläggningar går att åka till och betala en engångsavgift i anläggningshyra. Det gjorde jag mkt under sommaren. Ibland har de även dressyrstaket uppe så man kan träna på det 😊
 
Pay and ride, öppen bana. Vissa ridklubbar/ridhus har endagskort. Eller träna för tränare någonstans.
Har inte sett nån P&R/ öppen bana i närheten. Letar efter ridhus man kan åka till och rida nån timme, men känner egentligen inte till vad som finns inom rimligt avstånd.

Vill ju testa att rida någon annanstans och behöver ju också träna på dressyrstaket. Kanske till och med måste börja med att bara åka någonstans, lasta ur och promenera lite och åka hem igen.

Jobbigt när hästen är så vaken för omgivningen. Red på utebanan igår och det var något ”farligt” i ena hörnet och sen kom en människa med hundar och sen red en grupp hästar förbi så vi kunde inte träna på så mycket mer än att försöka skritta lugnt. Idag red jag i ridhuset och då fick jag en som klev upp på läktaren och tittade på. Då kunde vi mest rida på volten längst bort för läktaren blev ”farlig”.

Han funkar jättebra när vi är helt ensamma utan folk på läktaren och även när jag rider lektion och det är många hästar med, och då funkar det bättre med folk på läktaren också.
 
Har inte sett nån P&R/ öppen bana i närheten. Letar efter ridhus man kan åka till och rida nån timme, men känner egentligen inte till vad som finns inom rimligt avstånd.

Vill ju testa att rida någon annanstans och behöver ju också träna på dressyrstaket. Kanske till och med måste börja med att bara åka någonstans, lasta ur och promenera lite och åka hem igen.

Jobbigt när hästen är så vaken för omgivningen. Red på utebanan igår och det var något ”farligt” i ena hörnet och sen kom en människa med hundar och sen red en grupp hästar förbi så vi kunde inte träna på så mycket mer än att försöka skritta lugnt. Idag red jag i ridhuset och då fick jag en som klev upp på läktaren och tittade på. Då kunde vi mest rida på volten längst bort för läktaren blev ”farlig”.

Han funkar jättebra när vi är helt ensamma utan folk på läktaren och även när jag rider lektion och det är många hästar med, och då funkar det bättre med folk på läktaren också.
Har du fb? Kanske kan lägga ut ett inlägg i ngn grupp om det finns ngt ställe du kan få komma och miljöträna på? eller ringa någon ridklubb och fråga om du kan få köpa ett endagskort? Brukar själv betala mellan 50-100:- för ett endagskort om jag vill åka till ngt spec ställe med unghästarna. Här är det ofta öppen bana hela dagen efter en dressyrtävling innan staketet plockas bort och det står ibland under evenemang på tdb eller på deras fb sidor.
Är det kanske du som tänker lite extra på farliga saker som du tänker att han kan reagera på? Hur går det tex om du bestämmer dig innan för att ge er båda små uppgifter hela tiden för att tänka på annat? Jag tycker det funkar jättebra för mig att gå in i en bubbla där det bara är jag och hästen och inte tänka eller titta själv på annat 🙂
 
Jag bor nog i fel håla och har för lite tid.
Det är väl fördelen med att stå utan ridhus, då har man inget val. Vi har väldigt många ridhus inom 30 min avstånd. Men brukar oftast åka till två olika på ca 15-20 min. Det ena är ett mindre ridhus ca 25×40 och det andra är på en stor anläggning med två stora ridhus där det ena är ca 25×80 och det andra är ca 20×60. Vintertid åker vi minst en gång i veckan, sommartid är det ganska sällsynt eftersom vi har en stor ridbana på gården.
 
Jag skulle behöva träna på att lasta, åka iväg och rida någon annanstans än på hemmaplan om jag någonsin ska kunna komma ut på tävling. Men hur gör man det liksom?
Fråga runt, bekanta eller fb.
Är man inte van att åka är det ett litet projekt så det kommer såklart ta lite tid men det är ju lika med tävlingar sen.
Antingen kollar du om det finns tränare som har träningar vid någon anläggning i närheten eller så bokar du ridhuset själv för att rida 👍🏻
För mig är 30 min resa till träning inget konstigt. Tycker själva åk-tiden är den lilla delen, det är allt annat som är tids- och energikrävande 😅
 
Fråga runt, bekanta eller fb.
Är man inte van att åka är det ett litet projekt så det kommer såklart ta lite tid men det är ju lika med tävlingar sen.
Antingen kollar du om det finns tränare som har träningar vid någon anläggning i närheten eller så bokar du ridhuset själv för att rida 👍🏻
För mig är 30 min resa till träning inget konstigt. Tycker själva åk-tiden är den lilla delen, det är allt annat som är tids- och energikrävande 😅
Alltså 30 minuters resa till träning hade varit fantastiskt! I somras lyckades jag med det en gång när de skramlade ihop en träning i samhället bara 3 mil bort, tyvärr gick det inte få ihop tillräckligt med deltagare sen. Oftast är det 2 timmars resa när jag ska träna. Jag borde också miljöträna mina hästar mer men har svårt att komma i väg när det inte är träning. Så mitt tips är att anmäla sig till träning, då kommer man i väg och man får hjälp av tränaren hur man ska rida om hästen är spänd.
 
Alltså 30 minuters resa till träning hade varit fantastiskt! I somras lyckades jag med det en gång när de skramlade ihop en träning i samhället bara 3 mil bort, tyvärr gick det inte få ihop tillräckligt med deltagare sen. Oftast är det 2 timmars resa när jag ska träna. Jag borde också miljöträna mina hästar mer men har svårt att komma i väg när det inte är träning. Så mitt tips är att anmäla sig till träning, då kommer man i väg och man får hjälp av tränaren hur man ska rida om hästen är spänd.
2 timmar😱

Håller med om att det är bra att träna på bortaplan. Min tränare kommer till mitt stall men i början av sommaren bokade jag istället lektioner i hennes ridhus bara för att öva på att rida någon annan stans. Vi tog även en träning på en närliggande anläggning där jag sen skulle tävla, då lade vi upp träningen som att det var tävling (uppvärmning på framridningen och gick sedan till tävlingsbanan och red programmet). Superbra!

Nu rider vi regelbundet för en tränare som kommer till min vanliga tränares ridhus, bra att hålla igång med hela grejen. Blir så lätt att man bara rider hemma när man liksom har allt på plats..
 
Har inte sett nån P&R/ öppen bana i närheten. Letar efter ridhus man kan åka till och rida nån timme, men känner egentligen inte till vad som finns inom rimligt avstånd.

Vill ju testa att rida någon annanstans och behöver ju också träna på dressyrstaket. Kanske till och med måste börja med att bara åka någonstans, lasta ur och promenera lite och åka hem igen.

Jobbigt när hästen är så vaken för omgivningen. Red på utebanan igår och det var något ”farligt” i ena hörnet och sen kom en människa med hundar och sen red en grupp hästar förbi så vi kunde inte träna på så mycket mer än att försöka skritta lugnt. Idag red jag i ridhuset och då fick jag en som klev upp på läktaren och tittade på. Då kunde vi mest rida på volten längst bort för läktaren blev ”farlig”.

Han funkar jättebra när vi är helt ensamma utan folk på läktaren och även när jag rider lektion och det är många hästar med, och då funkar det bättre med folk på läktaren också.
Man får öva öva öva. Och trösta sig med att det förhoppningsvis blir bättre någon gång i framtiden😆
Min är inte rädd för folk på läktaren men väl för mkt annat. På vår förra tävling tvärstannade hon flera gånger för att hon blev rädd för saker och så vågade hon inte ens gå nära kortsidan där domaren satt. Man får se alla tävlingar som miljöträning!
 
Alltså 30 minuters resa till träning hade varit fantastiskt! I somras lyckades jag med det en gång när de skramlade ihop en träning i samhället bara 3 mil bort, tyvärr gick det inte få ihop tillräckligt med deltagare sen. Oftast är det 2 timmars resa när jag ska träna. Jag borde också miljöträna mina hästar mer men har svårt att komma i väg när det inte är träning. Så mitt tips är att anmäla sig till träning, då kommer man i väg och man får hjälp av tränaren hur man ska rida om hästen är spänd.
🙈 min kompis kan inte åka o träna en gång i månaden för det är 45 min resa 😂 det gör jag gärna. Om jag ska åka 2h så ska de vara något väldigt speciellt. Alla mina jag tränar för ibland, är inom 45 minuter vilket är helt ok. Men oftast tränar jag för tränare hemma vilket är otrolig lyx🙏🏻
 
Fråga runt, bekanta eller fb.
Är man inte van att åka är det ett litet projekt så det kommer såklart ta lite tid men det är ju lika med tävlingar sen.
Antingen kollar du om det finns tränare som har träningar vid någon anläggning i närheten eller så bokar du ridhuset själv för att rida 👍🏻
För mig är 30 min resa till träning inget konstigt. Tycker själva åk-tiden är den lilla delen, det är allt annat som är tids- och energikrävande 😅
Jo, jag känner till två privata ridhus, det ena bara en liten bit bort och det andra kanske 30 min bort. Men det första känner jag att jag inte riktigt törs fråga och det andra är dit jag har tänkt att jag ska ta mig när tid finns. Jag står ju uppstallad på ortens ridklubb med ridhus så det är ju hemmaplan. Sedan finns det två större anläggningar men det är 1,5 h bort. Tävlingar i närheten sker inte så ofta och ännu mer sällan i dressyr. Nästa tävling i ”närområdet” med rätt nivå går i slutet av maj och då på utebana. Dit har jag tänkt åka till i vår och träna när de öppnar för säsongen.
 
Jo, jag känner till två privata ridhus, det ena bara en liten bit bort och det andra kanske 30 min bort. Men det första känner jag att jag inte riktigt törs fråga och det andra är dit jag har tänkt att jag ska ta mig när tid finns. Jag står ju uppstallad på ortens ridklubb med ridhus så det är ju hemmaplan. Sedan finns det två större anläggningar men det är 1,5 h bort. Tävlingar i närheten sker inte så ofta och ännu mer sällan i dressyr. Nästa tävling i ”närområdet” med rätt nivå går i slutet av maj och då på utebana. Dit har jag tänkt åka till i vår och träna när de öppnar för säsongen.
Det går även att lasta hemma, köra en liten kortis och lasta av på annan plats-men fortfarande hemma. Rida på hemmaplan och lasta och "köra hem". Beror förstås på hur det ser ut hemmavid. Hos oss funkar det utmärkt iom att ridhuset ligger 100 meter bort och det går att köra runt byn och lasta av vid ridhuset/stora banan.
 
Åh jag åker fortfarande häst någon gång i veckan. Är nu gravid i v.33. Har fått dra ned på tempot rejält om denna krabaten ska stanna på plats till årsskiftet.... Men Vera är en så rolig häst att rida att jag inte kan låta bli 😁.

Klippte henne och fortsätter bara förundras över hur snäll och okomplicerat allt är med henne. Vill så gärna börja rida ordentligt och förbereda för tävling! Hoppas jag kan rida ett par veckor till och att jag kan komma upp i sadeln i början av februari igen 😁
Screenshot_2022-11-05-15-11-06-244_com.miui.gallery.jpg
 
Det går även att lasta hemma, köra en liten kortis och lasta av på annan plats-men fortfarande hemma. Rida på hemmaplan och lasta och "köra hem". Beror förstås på hur det ser ut hemmavid. Hos oss funkar det utmärkt iom att ridhuset ligger 100 meter bort och det går att köra runt byn och lasta av vid ridhuset/stora banan.
Själva lastningen är nog inte ett problem, han går på bra om man har en medhjälpare. Fast det har jag ju inte med mig om jag skulle åka iväg. Urlastning kan jag göra själv framåt.

Har fått frågan om jag vill vara med och rida lagdressyr till våren. Är ju lite sugen men vet ju inte om det kommer att fungera. Det ska gå i LB2 vilket vi nog fixar hemma, frågan är om vi fixar det med tävlingsmässigt godkända resultat på bortaplan.
 
Fick lite feeling idag och bokade biljett till SIHS för att se GPn på lördagen. Har varit lite kluven att åka dit iom att den omtalade ungdomsryttaren ska starta där. Men tänker stt det är hoppning så jag stöttar ändå bara dressyren🙈. Ser verkligen fram mot att se JBvW och Dalera live!

Nån mer som ska dit?
 
Haha, jag läste lite slarvigt och bara jaaaa, jag måste boka en biljett, jag vill också se Dalera live! Men jag var så mentalt inne på GHS så det var där jag började reka. Och sedan bara öööhm, jaha, SIHS ja det var visst ett annat evenemang, med annan geografisk placering. Och vid ett annat tillfälle. :idea: :laugh:

Men känner fortfarande att åh vad kul det skulle vara med GHS igen, jag brukar ta en semesterdag så jag kan resa upp över dagen och lutar nu åt fredagen 25/2. Och det är ju ändå en World Cup GP, kan ju hända att det är en annan chans att se JBvW och Dalera live!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 057
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 773
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp