Tycker också du har för långa läder och ser ut (av det jag kan se från bilderna) att du klämmer med lårbenet och därför glappar med skänkeln. Skulle vilja att du har tån mer rakt fram så du får en annan vinkel och kan trampa ner hälen och hålla benet längs med hästen istället.
@MiniLi Jag har samma problem (och upplever att det blir bättre med lite kortare läder än brukligt, förmodligen är det min höft som inte har lika bra rörlighet i alla lägen...) och fick även tipset att ta stigbyglarna från "fel håll", så att man pillar in tån inifrån istället för utifrån. Det verkar inte helt logiskt för mig, men det hjälpte faktiskt! Det jag upplever händer är att jag får stödpunkten under foten i en bättre riktning, så att jag slappna av i underbenet och låta det följa hästen bättre. Det blir även bättre med en större stigbygelplatta, som ger mer stöd under foten.
Givetvis måste allt annat korrigeras också, men det var fascinerande hur stor skillnad det ändå gjorde för mig.
Jag har smala höftleder, korta ben, lite ledförslitningar med nedsatt rörlighet i ena höften, och en för stor häst. Som gjort för "Pippi Långstrump-skänklar".