Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick lite feeling idag och bokade biljett till SIHS för att se GPn på lördagen. Har varit lite kluven att åka dit iom att den omtalade ungdomsryttaren ska starta där. Men tänker stt det är hoppning så jag stöttar ändå bara dressyren🙈. Ser verkligen fram mot att se JBvW och Dalera live!

Nån mer som ska dit?

Jag ska dit på söndagen och njuta. Speciellt av det ekipage du nämner, men jag är också vansinnigt förtjust i ponnyernas kür, den brukar alltid bli lite extra rolig då det är rörelser som jag också kan rida. :)
 
Fick lite feeling idag och bokade biljett till SIHS för att se GPn på lördagen. Har varit lite kluven att åka dit iom att den omtalade ungdomsryttaren ska starta där. Men tänker stt det är hoppning så jag stöttar ändå bara dressyren🙈. Ser verkligen fram mot att se JBvW och Dalera live!

Nån mer som ska dit?
Jag skulle vilja åka dit men jag har inte riktigt fått ihop det ännu. Behöver dock inte planera så mycket då jag har gångavstånd till arenan. Dalera såg jag förra året, och det var givetvis en upplevelse, i år vill jag gärna se hennes halvbror på fädernet, Hermés.
 
Fick lite feeling idag och bokade biljett till SIHS för att se GPn på lördagen. Har varit lite kluven att åka dit iom att den omtalade ungdomsryttaren ska starta där. Men tänker stt det är hoppning så jag stöttar ändå bara dressyren🙈. Ser verkligen fram mot att se JBvW och Dalera live!

Nån mer som ska dit?
Jag har biljett till fredagen bara. Jag åker in själv och kollar på dressyren, går på mässan och bara chillar! 😍

Hästen har varit varm i ett bakben till och från på sistone så jag åkte faktiskt in och kollade henne förra veckan (några dagar kvar på självriskperioden så passade på) då hon även har en (gammal) svullnad över gaffelbandsfästet.
Hade redan konstaterat hemma att hon rör sig ua och inte har palpations eller böjreaktioner vilket min vet också kunde bekräfta.
UL på gaffelbanden visade förtätning vid ett fäste, dvs gammal skada som ej har betydelse.
Så egentligen hittades ingen anledning till värmen.
Men jag kan nog sätta en peng på att det är en böld på G.
Och om det är så så har hon haft bölder på Samtliga hovar (som sipprar ut i stråle eller spricker upp i ball).
Väldigt märkligt!!
Allt började när ränderna efter kortisonbehandling/op av struppipning hade växt ner...
 
Såg att det är dags att vaccinera. Tolkar jag rätt att man fortfarande får överskrida ett årsdagen med 21 dagar?
 
Såg att det är dags att vaccinera. Tolkar jag rätt att man fortfarande får överskrida ett årsdagen med 21 dagar?
Det tas väl bort nästa år om jag tolkar nya tr rätt:

3. Överskridande av senaste vaccinationsdag.
3.1. I det fall kortare tid än 21 dagar gått mellan vaccination A och B räknas detta som en ny Avaccination.
3.2. I det fall längre tid än 56 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny Avaccination.
3.3. I det fall kortare tid än 90 dagar gått mellan vaccination B och C räknas detta som ny Bvaccination.
3.4. I det fall längre tid än 180 dagar gått mellan vaccination B och C inträder startförbud. Då måste hästen åter grundvaccineras enligt 170 B 1.1.
3.5. I det fall mer än 365 dagar gått mellan Cvaccination och Rvaccination eller mellan två Rvaccinationer inträder start förbud. Då måste hästen åter grundvaccineras enligt 170 B 1.1.

Men enligt nuvarande tr är det tillåtet, så gissar att det beror på om du vaccinerar/sista dag för vaccination är före eller efter årsskiftet.
 
Det tas väl bort nästa år om jag tolkar nya tr rätt:



Men enligt nuvarande tr är det tillåtet, så gissar att det beror på om du vaccinerar/sista dag för vaccination är före eller efter årsskiftet.
Tack! Dendär nya hade jag missat. Men då törs jag skjuta en vecka iallafall. 👍🏻
 
Vi hade programträning i stallet igår, jag och Nelly red LB2. Det har sina egna utmaningar med "tävling" på hemmaplan, framförallt när hästen inte är van vid att ridas under hagtid och kompisarna dessutom står precis utanför ridhuset. Nelly gnäggade hysteriskt efter kompis under typ hela programmet, och kompisen svarade såklart varenda gång ;)

Hursom, vissa delar var bra och andra väldigt dåliga. Är nöjd med att vi fick till diagonalerna med galopp-trav-galopp rätt bra, jag tyckte hon blev lite låg men fick 7 på båda iaf. Vi har jobbat en del med att göra övergångar på tygel, tur övning ger färdighet :D
Är också nöjd med att vi kunde göra alla saker på rätt plats trots att koncentrationen inte direkt var på topp, och att vi kunde hitta en rätt fin känsla stundtals mellan de där hysteriska bitarna.

Red om travdelen efteråt och då filmade en stallkompis. Jag kom ihåg programmet i första omgången men nu red jag helt fel väg så lite lagom rörigt:angel:
Domaren satte poäng i kanten för de delar vi red om, bra att få se skillnaden.

https://www.instagram.com/reel/ClL4lUtJGus/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Suddig print screen från filmen:
4224A444-096E-4D3D-A8F3-A612A24FD5A5.png


Jag måste verkligen försöka få ordning på min stabilitet i sadeln. Blir galen när jag tittar på mig själv på film och ser hur jag flaxar omkring med både ben och armar:crazy:😅
Tror det är en kombo med dålig styrka, spänning någonstans (höfter och knä?) och kanske också att sadeln inte riktigt hjälper mig att komma intill med underskänkeln. På några filmer jag har syns det jättetydligt att benen liksom står rätt ut, underskänkeln flaxar omkring men är oftast inte ens nära hästen..
 
Jag måste verkligen försöka få ordning på min stabilitet i sadeln. Blir galen när jag tittar på mig själv på film och ser hur jag flaxar omkring med både ben och armar:crazy:😅
Tror det är en kombo med dålig styrka, spänning någonstans (höfter och knä?) och kanske också att sadeln inte riktigt hjälper mig att komma intill med underskänkeln. På några filmer jag har syns det jättetydligt att benen liksom står rätt ut, underskänkeln flaxar omkring men är oftast inte ens nära hästen..
Här är ett bildexempel på underskänkeln som flaxar men ändå står rätt ut:
02DA0DFD-A7C9-4A16-8FC7-93F5AB1DD73F.jpeg

Det är ändå från en bättre stund där hästen rörde sig fint för egen maskin så det beror inte på att jag sitter och driver.
Någon som har tips på hur man får ordning på sig själv?🤪
 
Här är ett bildexempel på underskänkeln som flaxar men ändå står rätt ut:
Visa bifogad fil 106006
Det är ändå från en bättre stund där hästen rörde sig fint för egen maskin så det beror inte på att jag sitter och driver.
Någon som har tips på hur man får ordning på sig själv?🤪
Jag tror du har för långa stigläder. Benet kan ju inte böja sig någon annanstans än i knät sas för att komma intill om du förstår hur jag menar. Så för att komma ntill med underskänkeln behöver du böja benet mer och lossa knät från sadeln.
 
Jag tror du har för långa stigläder. Benet kan ju inte böja sig någon annanstans än i knät sas för att komma intill om du förstår hur jag menar. Så för att komma ntill med underskänkeln behöver du böja benet mer och lossa knät från sadeln.
Jag tycker inte de känns långa, har längt på tränarens inrådan och det känns rätt bra.
Har förövrigt alltid varit flaxig, även förr när jag hade kortare läder.. Ingen skillnad på den punkten.
 
Jag tycker inte de känns långa, har längt på tränarens inrådan och det känns rätt bra.
Har förövrigt alltid varit flaxig, även förr när jag hade kortare läder.. Ingen skillnad på den punkten.

Hur är din fotledsstabilitet?

Har ju en kass fotled och märker att jag blir mycket flaxigare när jag fuskat ett tag med sjukgymnastiken.
 
Här är ett bildexempel på underskänkeln som flaxar men ändå står rätt ut:
Visa bifogad fil 106006
Det är ändå från en bättre stund där hästen rörde sig fint för egen maskin så det beror inte på att jag sitter och driver.
Någon som har tips på hur man får ordning på sig själv?🤪
Tycker också du har långa läder. Hade velat vinkla om ditt ben så du får tårna i framåtriktning och insidan av skänkeln intill hästen. Om en kollar på toppryttare som JBvW, Dufour och Langehanenberg rider alla med rätt mycket kortare läder än traditionellt. Jag är ju lite för förtjust i korta läder haha, tycker det är väldigt bekvämt och känns stadigt🙈😁.
 
Tycker också du har långa läder. Hade velat vinkla om ditt ben så du får tårna i framåtriktning och insidan av skänkeln intill hästen. Om en kollar på toppryttare som JBvW, Dufour och Langehanenberg rider alla med rätt mycket kortare läder än traditionellt. Jag är ju lite för förtjust i korta läder haha, tycker det är väldigt bekvämt och känns stadigt🙈😁.
Ja, vet att en del har kortare. Men det här problemet har funnits oavsett hur långa eller korta läder jag haft så jag tror problemet sitter någon annan stans.. 😊
 
Skulle på återbesök för gastroskopin idag och kolla om magsåret läkt men fick ju avboka pga snökaosen. Nästa tid fanns om 2!!! veckor och det fanns absolut ingen annan veterinär som kunde utföra den. Blev så sur att jag ringde en annan klinik och fick tid direkt på fredag.

Tror tyvärr inte det är magsåret som spökar för nu när jag fått börja rida, ridit 3 ggr, så är hon bara marginellt bättre än innan. Hoppas sadelutprovaren kan komma i veckan och kolla men ockulärt ligger båda sadlarna bra. Känns inte så troligt heller att hon skulle få reaktion på 3 ggr ridning efter 10 veckor utan sadel har dessutom inte ridit i samma sadel utan bytt, tänker att det borde ta lite längre tid men man ska ju aldrig säga aldrig. Har inte heller ridit 3 dagar i rad utan red förra lördagen, i onsdags och sen igår.

Återbesök hos den andra veterinären nästa tisdag och då lär jag få rida och undersöka vidare.
 
Här är ett bildexempel på underskänkeln som flaxar men ändå står rätt ut:
Visa bifogad fil 106006
Det är ändå från en bättre stund där hästen rörde sig fint för egen maskin så det beror inte på att jag sitter och driver.
Någon som har tips på hur man får ordning på sig själv?🤪
Tycker också du har för långa läder och ser ut (av det jag kan se från bilderna) att du klämmer med lårbenet och därför glappar med skänkeln. Skulle vilja att du har tån mer rakt fram så du får en annan vinkel och kan trampa ner hälen och hålla benet längs med hästen istället.
 
Här är ett bildexempel på underskänkeln som flaxar men ändå står rätt ut:
Visa bifogad fil 106006
Det är ändå från en bättre stund där hästen rörde sig fint för egen maskin så det beror inte på att jag sitter och driver.
Någon som har tips på hur man får ordning på sig själv?🤪
Jag skulle nog vilja att du vrider om låret uppe i höften så du sitter lite längre fram på låret än du gör nu.
Sen tror jag flaxandet kommer av att du inte kan flexa tillräckligt i andra delar av kroppen, tex höfter och bröstrygg. Och inte orkar hålla emot med bukstöd korrekt heller så du kan öppna upp framsidan mer och akumulera rörelser i magen/bröstrygg mer.
Har du låsningar i bröstryggen sviktar den inte fullt vid ridning och kan inte fånga rörelser som den ska.

Sen är vi ju olika skapta på så många vis. Jag är tex lite kobent och har ett rätt smalt bäcken. För mig är det knepigt att få en estetiskt snygg sits helt 100 pga det. Liksom vrida om låret och ändå ha underbenen liggande helt an blir svååårt om man är kobent, sitter på bred häst och själv har smalt bäcken. 😅
Men man får jobba så man får en så funktionellt bra sits som möjligt med den kropp man har. Så man inte stör hästen.
Där har du en extremt bra 2:e-tränare (uttalar mig inte om din förstetränare iom ingen erfarenhet av denne) vad gäller att ha och lära ut en biomekaniskt bra sits och en bra följsamhet.
 
Tycker också du har för långa läder och ser ut (av det jag kan se från bilderna) att du klämmer med lårbenet och därför glappar med skänkeln. Skulle vilja att du har tån mer rakt fram så du får en annan vinkel och kan trampa ner hälen och hålla benet längs med hästen istället.
Ja jag har lätt för att bli klämmig! Har jobbat jättemycket med det, det är bättre men definitivt inte bra. Kämpar vidare 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
422
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
106 965
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 772
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp