Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, frågan är bara på vilket sätt sadeln behöver vara annorlunda? Går säkert inte att säga såhär, men skulle underlätta att veta vad man ska leta efter..
Spontant tror jag att sittpunkten och själva balansen är fel för dig. Visst är det en Olympia du har?
 
Jag är en sådan där som aldrig känner om sadeln är obekväm på något sätt, förutom om den skulle vara riktigt halkig. Men kan notera om jag rider i en sadel som känns väldigt bra! Apropå sitsen märker jag direkt när jag har fått till det med magen, underskänklarna på plats och handen. Hästen blir så fin då och i samma stund jag tappar magen blir det studsigt. Han kräver ridning i vartenda steg.

Red igenom LB2 programmet i dag (eller, nåja, jag hade inte hundra koll på snett igenom varianterna, vilka bokstäver osv, men kom någorlunda rätt). Det gick ganska bra fram till första snett igenom i galopp där han tänkte tjoho nu springer vi! Fick ju ned honom till trav och fattade ny galopp, men det var ju långt i från tävlingsmässigt. Så nu blir det till att träna övergångar galopp-trav-galopp och diagonaler! Jag är ändå ganska nöjd med hur långt vi har kommit hittills!
 
Spontant tror jag att sittpunkten och själva balansen är fel för dig. Visst är det en Olympia du har?
Ja det stämmer!
Den har ju smal midja så lär inte vara det som är problemet. I min tråd om fiffi-skav minns jag att vi pratade om stöd för sittben osv. Jag har i bakhuvudet att jag ska prova en x-helen vid tillfälle😊
 
Ja det beror ju helt på hur du själv ser ut.
Själv behöver jag en sadel som har smal midja men också är smal direkt under låren. Det får inte vara en U-formad bom. Då skriker mina höfter och fötterna börjar vimsa omkring (utåt).
Men det räcker för mig att sitta i en sadel på bock för att veta om den är värd att prova.
Min sadel har smal midja. Tror inte den är u-formad.. Jag kan inte heller sitta i för breda sadlar, får ont i höfterna då.
 
Min sadel har smal midja. Tror inte den är u-formad.. Jag kan inte heller sitta i för breda sadlar, får ont i höfterna då.
Men uppenbarligen är den inte optimal för dig?
Jag skrev bara vad Jag behöver. Det har inget med dig att göra. 😊

Jag kan, som parentes, nämna att x-Helen går extremt mycket bort för mig. Så att 'bara' ha ett smalt säte är ingen garanti för att sadeln passar.
 
Ja det stämmer!
Den har ju smal midja så lär inte vara det som är problemet. I min tråd om fiffi-skav minns jag att vi pratade om stöd för sittben osv. Jag har i bakhuvudet att jag ska prova en x-helen vid tillfälle😊
Sitter du mer på blygdbenet än sittbenen i och med skav? Det gör ju också att hela sitsen och kroppen blir mer ostabil när man inte sitter korrekt. :) Tänker också att får du ordentligt med plats med lårbenen?
 
Men uppenbarligen är den inte optimal för dig?
Jag skrev bara vad Jag behöver. Det har inget med dig att göra. 😊

Jag kan, som parentes, nämna att x-Helen går extremt mycket bort för mig. Så att 'bara' ha ett smalt säte är ingen garanti för att sadeln passar.
Nej jag fattade det. Bara spånade lite men var nog otydlig. Jag har tänkt att jag kommer intill bra just med smal midja, men finns ju såklart fler detaljer som avgör😊
 
Sitter du mer på blygdbenet än sittbenen i och med skav? Det gör ju också att hela sitsen och kroppen blir mer ostabil när man inte sitter korrekt. :) Tänker också att får du ordentligt med plats med lårbenen?
Jag har väldigt lätt för att svanka så jag skulle tro att jag lätt tippar fram när jag blir klen i sätet. Men jag tror också att det har med den smala midjan att göra, jag upplever att det passar mig men att det då lätt kan bli ”vasst”. Allt eftersom att hästen blir mer utbildad (går mindre framtungt) så tycker jag skavproblemet minskar något.

Lårbenen har jag inte tänkt på.. Tror jag får plats? Svårt. Behöver titta närmare på detta🤪
 
Jag har väldigt lätt för att svanka så jag skulle tro att jag lätt tippar fram när jag blir klen i sätet. Men jag tror också att det har med den smala midjan att göra, jag upplever att det passar mig men att det då lätt kan bli ”vasst”. Allt eftersom att hästen blir mer utbildad (går mindre framtungt) så tycker jag skavproblemet minskar något.

Lårbenen har jag inte tänkt på.. Tror jag får plats? Svårt. Behöver titta närmare på detta🤪
Jag tänker att sittpunkten kanske är för långt fram? Jag upplever ofta att jag faller lite framåt i de equipe jag provat, jag behöver lite mer framvalv framför mig. Det syns inte, men känslan är så. Prestige är bättre för mig, hamnar lite mer mitt i sadeln, med smal midja, men bredare under sittbenen.
 
Spontant tror jag att sittpunkten och själva balansen är fel för dig. Visst är det en Olympia du har?
Ja det stämmer!
Den har ju smal midja så lär inte vara det som är problemet. I min tråd om fiffi-skav minns jag att vi pratade om stöd för sittben osv. Jag har i bakhuvudet att jag ska prova en x-helen vid tillfälle😊
Jag hade en Bocelli men den passade inte min nya häst,bytte till en Olympia. Plötsligt började min tränare påpeka att jag hade tårna utåt och satt i bakvikt. Många fel i min sits har jag,men hamna i stolsits med tårna utåt var nytt🤨Blev aldrig vän med den sadeln,den passade helt enkelt inte min kropp.( Min häst valde sedan en Amerigo Vega)
 
Jag hade en Bocelli men den passade inte min nya häst,bytte till en Olympia. Plötsligt började min tränare påpeka att jag hade tårna utåt och satt i bakvikt. Många fel i min sits har jag,men hamna i stolsits med tårna utåt var nytt🤨Blev aldrig vän med den sadeln,den passade helt enkelt inte min kropp.( Min häst valde sedan en Amerigo Vega)
Ja sadlar kan påverka så olika!
 
Jag tänker att sittpunkten kanske är för långt fram? Jag upplever ofta att jag faller lite framåt i de equipe jag provat, jag behöver lite mer framvalv framför mig. Det syns inte, men känslan är så. Prestige är bättre för mig, hamnar lite mer mitt i sadeln, med smal midja, men bredare under sittbenen.
Hmm ja så kanske det är?
Smal midja men bredd under sittbenen har varit uppe förut, låter rimligt.
 
Ja det stämmer!
Den har ju smal midja så lär inte vara det som är problemet. I min tråd om fiffi-skav minns jag att vi pratade om stöd för sittben osv. Jag har i bakhuvudet att jag ska prova en x-helen vid tillfälle😊
Grejen med Olympia just som blir helt fel för mig är att den inte släpper ner mig. Den tippar istället bäckenet framåt (ner på musen) och då blir balansen helknasig. Blir helt omöjligt att bara sitta rakt upp och ner med benen under sig utan att dom fladdrar. X Helen FS är fortfarande smal I midjan men släpper ner sittbenen på ett helt annat sätt.
 
Grejen med Olympia just som blir helt fel för mig är att den inte släpper ner mig. Den tippar istället bäckenet framåt (ner på musen) och då blir balansen helknasig. Blir helt omöjligt att bara sitta rakt upp och ner med benen under sig utan att dom fladdrar. X Helen FS är fortfarande smal I midjan men släpper ner sittbenen på ett helt annat sätt.
Inte på mig! 😁 (x-Helen alltså)
Jag Grät andra dagen jag satte mig i sadeln. Men då tyckte jag ändå att den kändes lovande första dagen.
Jag Förstår att du prisar en sadel men samtidigt är vi alla olika.

Jag hittade ju 'hem' när jag provade Antares Cadence och trodde aldrig att jag skulle kunna rida i Någon annan sadel.
Sadelutprovaren nu sist höll på att bli tokig när jag ratade sadel efter sadel på bocken men jag Visste så väl hur kroppen skulle kännas när det var rätt.
Jag provade ändå tre sadlar uppsuttet vilka hästen tokratade två (kort i fram i en och öppen i formen i en) men gick helt fantastiskt med den som jag hamnade rätt i.
 
Senast ändrad:
Grejen med Olympia just som blir helt fel för mig är att den inte släpper ner mig. Den tippar istället bäckenet framåt (ner på musen) och då blir balansen helknasig. Blir helt omöjligt att bara sitta rakt upp och ner med benen under sig utan att dom fladdrar. X Helen FS är fortfarande smal I midjan men släpper ner sittbenen på ett helt annat sätt.

Inte på mig! 😁 (x-Helen alltså)
Jag Grät andra dagen jag satte mig i sadeln. Men då tyckte jag ändå att den kändes lovande första dagen.
Jag Förstår att du prisar en sadel men samtidigt är vi alla olika.

Jag hittade ju 'hem' när jag provade Antares Cadence och trodde aldrig att jag skulle kunna rida i Någon annan sadel.
Sadelutprovaren nu sist höll på att bli tokig när jag ratade sadel efter sadel på bocken men jag Visste så väl hur kroppen skulle kännas när det var rätt.
Jag provade ändå tre sadlar uppsuttet vilka hästen tokratade två (kort i fram i en och öppen i formen i en) men gick helt fantastiskt med den som jag hamnade rätt i.
Jag får helt enkelt prova mig fram😁

När jag köpte Olympian så var jag jättenoga med att köpa en sadel som JAG gillade. Samtidigt så har jag ingen vana av att fundera över sadlar på den här detaljnivån. Jag provade några andra som jag inte gillade och så visste jag att jag gillat att rida i kompisens Olympia.

Ny sadelutveckling för mig antar jag, mer finslip i utprovningen och fokus på fler saker.
Tur att hästen har ett okomplicerat sadelläge iaf så vi slipper ha två krångliga med i ekvationen🤪
 
@Fiorano jag har nog frågat detta förut men hur stor skillnad är det på fs och inte?
En stallkompis har en x-helen men den är inte fs. Skulle kunna fråga henne om jag får testa sadeln..
 
Inte på mig! 😁 (x-Helen alltså)
Jag Grät andra dagen jag satte mig i sadeln. Men då tyckte jag ändå att den kändes lovande första dagen.
Jag Förstår att du prisar en sadel men samtidigt är vi alla olika.

Jag hittade ju 'hem' när jag provade Antares Cadence och trodde aldrig att jag skulle kunna rida i Någon annan sadel.
Sadelutprovaren nu sist höll på att bli tokig när jag ratade sadel efter sadel på bocken men jag Visste så väl hur kroppen skulle kännas när det var rätt.
Jag provade ändå tre sadlar uppsuttet vilka hästen tokratade två (kort i fram i en och öppen i formen i en) men gick helt fantastiskt med den som jag hamnade rätt i.
Ja därför skriver jag hur den känns för Mig vs Olympia.
 
Har någon provat Ergo X2 sadlarna? Har varit lite inne på en sådan, för jag behöver absolut sitta smalt. Men rent krasst så känns det lite tufft att köpa en sadel för 25+ tusen till en häst på snart 19 år. Just nu har jag ju en sadel som hästen gillar och som funkar okej men inte optimalt för mig.

Satt idag i en sadel som inte var något vidare för mig då jag fick låna en av ridskolans ponnyer på träningen. Å andra sidan har unge herr Pedro noll manke så den låg inte direkt stilla heller, vilket fick mig att klämma mot slutet när jag började bli trött i mitt svaga ben.
 
Har någon provat Ergo X2 sadlarna? Har varit lite inne på en sådan, för jag behöver absolut sitta smalt. Men rent krasst så känns det lite tufft att köpa en sadel för 25+ tusen till en häst på snart 19 år. Just nu har jag ju en sadel som hästen gillar och som funkar okej men inte optimalt för mig.

Satt idag i en sadel som inte var något vidare för mig då jag fick låna en av ridskolans ponnyer på träningen. Å andra sidan har unge herr Pedro noll manke så den låg inte direkt stilla heller, vilket fick mig att klämma mot slutet när jag började bli trött i mitt svaga ben.

De funkar inte alls på mig, jag hamnar i gräslig bakvikt och hästen vägrar att gå (för hon anser helt rätt att jag bromsar henne med sitsen). Med det sagt så trodde sadelutprovaren att det berodde på att sadlarna hade för smala midjor för mig, så det kanske passar dig jättebra. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
422
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
106 901
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 772
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp