Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

KL

Som någon sa handlar väl regelverket med nacken högst om en färdig form där man visar upp samling. För om hästen under hög samling inte har nacken högst borde det fela någonstans genom kroppen och inte vara äkta samling.
Ett exempel är väl triangulering i piaff. Hästen har vinklat kors och välvd länd, men är bruten och hamnar under sig fram med sänkt huvud och hals.

Att sedan dra in träningsformen och tro att man kan sitta och rida med kadaverdisciplin på vissa kroppsdelars placering i alla övningar blir lite fel.
Jag tror inte man alltid ska prioritera nackens placering framför känslan genom hästens kropp. Känns det fel är det förmodligen fel. Som med ankan..

Sedan har vi ju avarterna... Om man anser att hästen mår bra av att springa med nosen mellan frambenen så får det stå för dom. Likaså om man är så benhård på nos framför lodplan att man inte vågar ta i hästen av risk att råka få in nosen ibland under utbildningen och slutar med ridning i "ickeexisterande" form...

Det pratas oftare om nacken än om hela verksamheten genom kroppen tycker jag. Även om nacken är en indikator på resten av kroppens arbete så kan det brista bakåt även om nacke och hals ser ok ut.
Typ: tävlingsdressyrhäst med skitsnygg resning och spektakulära frambensrörelser- -men bakdelen släpandes efter som dragen på en liten vagn. Men med ett sjujäkla pådriv. Som att gummibandet undertill brustit och schwungen kommer av stålfjädersstyrkan i alla kroppens övriga muskler som jobbar järnet för att ta hästen igenom uppvisningen. Mer sryrka och arbete än lätthet och harmoni.
-Tar det som ex pga av att ändå elit-tävlingeekipage anses vara en mall på det rätta, om man jämför dom med en tomte på en nordis som rider dressyr hemma bakom lagårn.:o

Att man utför övningar som piaff och passage med nos framför lodplan betyder inte alls att de är utförda bra.
Är det för att det är svårare att se en sänkt rygg, onaturligt vinklat kors, onaturligt lyftade bakben osv än huvudpositionen som vi ofta fastnar vid att diskutera den.
Avslutar med ännu ett "tycker jag...":smirk:

KL
Som någon sa handlar väl regelverket med nacken högst om en färdig form där man visar upp samling.

Jag tror inte man alltid ska prioritera nackens placering framför känslan genom hästens kropp. Känns det fel är det förmodligen fel.

Sedan har vi ju avarterna... Om man anser att hästen mår bra av att springa med nosen mellan frambenen så får det stå för dom. Likaså om man är så benhård på nos framför lodplan att man inte vågar ta i hästen av risk att råka få in nosen ibland under utbildningen och slutar med ridning i "ickeexisterande" form...

-Tar det som ex pga av att ändå elit-tävlingeekipage anses vara en mall på det rätta, om man jämför dom med en tomte på en nordis som rider dressyr hemma bakom lagårn.:o

När det gäller "färdig form" enligt KD (med nacken (1:a) högst/formen hög) så anser jag att en häst som är redo för lätt klass, programmässigt, inte behöver gå med nacken (1:a) som högsta punkt om den inte är redo för det, muskelmässigt/utbildningsmässigt. Med den motsatta turordningen så ska (skulle) man med andra ord först utbilda hästen upp till medelsvår för att ha den rätta samlingen för lätt klass?

Hm...tror man att kontakten med hästens mun är näst intill obefintlig när man rider med nosen framför lod, så vet man inte riktigt hur hjälperna samspelar med hästen i den formen skulle jag tro...

Slutligen ställer jag mig mycket tveksam till att elit-tävlingsekipagen skulle vara någon sorts mall! :eek:

Den korrekta formen är den korrekta formen vilken ras man än rider och oavsett om man rider i ridhus eller bakom stallet.

Senast ändrad av en moderator:

Jomenvisst!
Svårigheten och samtidigt tjusningen med ridningen...

Om man jämför med musik, det får inte bli vem som snabbast spelar sig igenom stycket, eller slår hårdast på tangenterna.

Hm...tror man att kontakten med hästens mun är näst intill obefintlig när man rider med nosen framför lod, så vet man inte riktigt hur hjälperna samspelar med hästen i den formen skulle jag tro...
Alltså jag tänkte bara ta med avarterna, de som kanske inte har så stor koll på vad de gör. Har sett ett antal som varit så rädd att bryta mot TRs regel om nosen framför lodplan att det blivit det enda gällande. Dessa ryttare har inte vågat ta igenom hjälper som kanske skulle fått hästen mer lyhörd och format kroppen bättre pga risken att ses med nos bakom lod en stund. Paragrafryttare var det frågan om.
De här ryttarna hade inte kommit så långt och hade nog inte någon särskilld kontakt med hästen genom sina hjälper utan bara gjorde saker utan krav på reaktion i hästen.

Jag tävlar inte och kommer nog aldrig att göra det, så jag ska nog inte kommentera formen hos diverse hästar på dressyrtävlingsbanan. Jag har andra mål med ridningen än att få den kommenterad av domare jag inte känner till. Vill bli grundligt sågad av dem som jag tycker har rätt inställning och både hjärta och hjärna i sina åsikter om ridning.
Så om unga hästars form på dressyrtävling vet jag inget för jag tycker inte det är så intressant att se dom. Det börjar bli kul att titta då det närmar sig högre klasser men helst skulle jag hänga på deras träningar (och höra tankarna där )i stället för på dressyrtävlingar med allt som det innebär.

Dessa ryttare har inte vågat ta igenom hjälper som kanske skulle fått hästen mer lyhörd och format kroppen bättre pga risken att ses med nos bakom lod en stund.

Nu har vi kommit till hjälper som får hästen att komma bakom lodplan.....

Jag förstår inte vilka hjälper du menar som ska tas igenom där hästen hamnar bakom som skulle ha en effekt, format kroppen?

Iom att nu hästen hamnar bakom har hjälpen tvärtom som du nu menar- bara fått en reaktion i hästens hals, mun och hästen har bara följt ryttarens hjälp, hand bakåt som INTE kommit att påverka kroppen, bakbenen.

Du får gärna förklara vad du menar för slags lyhördhet och typ av form av kroppen du menar med effekt av hjälper som tar hästen bakom lodplan...jag får inte ihop detta ??

Alltså jag pratar om folk jag iakttagig som eg "inte kan" rida. De har inte haft någon plan med hjälperna, men haft framför ögonen att
"-bara jag rider med nosen framför lodplan är det korrekt"
De har alltså i sin rädsla att hamna bakom lod inte gett några vettiga hjälper alls utan bara "åkt" häst och aldrig kommit vidare.

Det kan se ut som följer:Flaxande ryttare med halvlånga tyglar, knappt någon kontakt med munnen pga rädsla att vara hård i handen.
Säkert några hopplösa fall som jag inte borde ha dragit in i den här diskussionen...
Så jag tycker INTE att hjälperna ska få hästen bakom lod men däremot tycker jag inte att rädslan för att hamna där ska hindra ryttaren för att våga prova vad som händer i hästen då man tar igenom övningar och hjälper fast det känns svårt och ovant. Obs, hamna innebär inte att rida hästen bakom hand utan att i en situation råka hamna där men då lära sig känna igen känslan för att undvika att komma dit så ofta igen.

Men i de fall du tar upp som du kallar INTE KAN RIDA och HOPPLÖSA FALL.....skulle jag mer nämna dom som ryttera som INTE kommit så lågnt på utbildningsstegen eller har en väldigt dålig instruktör, tränare som inte lär ut RÄTT !! Vi har ALLA varit där !

Jag skulle nog mer premera de ryttare som INTE vågar, vill ta så mkt hjälper med handen då God Ridning handlar om annat.

De ryttare jag skulle nämna som INTE KAN rida är de som rider med hand, broms i och samtidigt sparkar, slår med spö !

Senast ändrad:

Nu var det ju inte så att jag trodde att den satt där, utan det visades så i en bok jag hade läst. Vad jag menar är att om vissa har läst den och andra liknande böcker så kanske man menar samma saker men litteraturen visar det olika...

Ta det lugnt...jag smiter inte ifrån er...har ett liv utanför Buke oxå... Och ni är inte hälften så skrämmande som ni själva tror:D . Jag blir stimulerad av våra diskussioner (även om tonen ibland gör att man inte känner för att resonera...). Men fördelarna uppväger nackdelarna, so I´m still here.

Det är viktigt då att systemet i systemet följer samma röda tråd tycker jag så man inte förvirrar hästen för mkt.
Jag tror att hästen blir förvirrad bara om ryttaren är det.
Ridning är ju en känsla. Precis som en gudsupplevelse är en känsla. Det finns många träningsmetoder för att lära ut känslan, precis som det finns många religioner för att lära ut gudsupplevelsen. Hur man lyckas i denna utlärningsprocess är minst sagt med varierande resultat, både inom ridning och inom religion. Och fanatiker finns det inom bådadera.
/dressyrtant, sekulariserad ryttare

Kan du vara snäll att svara på min fråga? Vad är det för andra som atlaskotan sitter vid?

I den boken som jag tänker på så satt den ungefär vid 2:a nackkotan...:eek:

Det har jag skrivit tidigare...

Vet att det var ett tag sen ni diskuterade det men...

Enl. medicinsk terminologi:
Nack-benet: os occipitale

(benet som utgör kraniets bakre del)
På människa:
552px-Human_skull_side_bones.svg.png

På häst är det just framför atlas hittade ingen bra bild mer än i mina böcker.

Enl wikipedia:
Nacke (latin: nucha) eller halsrygg kallas halsens baksida. I nacken sker en stor del av huvudets och ryggradens rörelser. Dessa rörelser sker i lederna mellan halskotorna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nacke

Om man ska gå efter detta så skulle det teoretiskt sett vara korrekt med vilken halskota som helst högst.

Enklare hästböcker
(I detta fall "Bildhandboken om hästar")
Har på sin anatomibild pekat ut nacken som just bakom öronen.

vilket då betyder ung samma sak som om man går efter Os occipitale.

Senast ändrad:

Ok, hur menar du då? Menar du att även pannbenet räknas som nacken? Jo, en del kanske skulle räknar de benet som 1:a nackkotan.

Menar du vidare att hästen enligt någon bevisad eller relaterbar teori skulle kunna bära sig och trampa under sig korrekt = vara samlad även med en kota längre bak (än 2:a) som högsta? (Enligt mitt tycke dock - alltid med nosen i eller (helst) framför lod...)

Enl wikipedia:
Nacke (latin: nucha) eller halsrygg kallas halsens baksida. I nacken sker en stor del av huvudets och ryggradens rörelser. Dessa rörelser sker i lederna mellan halskotorna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nacke

Om man ska gå efter detta så skulle det teoretiskt sett vara korrekt med vilken halskota som helst högst.

.
Fast "nacke" om halskotans översta kota är väl ett svenskt fenomen? På engelska säger man "poll" om den del som ska vara högst, och "neck" är som du sägen, hela halsen.

Hur skulle man kunna räkna pannbenet som första nack-kota? :confused: Pannbenet är pannbenet (os frontale) och första nack-kotan är första nack-kotan (första cervikalkotan, c1, atlas).

I den boken som jag tänker på så satt den ungefär vid 2:a nackkotan...:eek:

Det har jag skrivit tidigare...

Nej det har du inte Equiform, läs dina inlägg så ser du att du skrev en mening som såg ut såhär:
Eftersom vi har diskuterat Klassisk dressyr (enligt tiden fram till mitten av 1900-talet) så har jag utgått från schemat i "Arméns ridinstruktioner" (har för mig att den heter så). De själva har troligtvis utgått från detta och liknande scheman så det måste vi nog ha med i beräkningarna (om man anser att det skiljer nämnvärt - Har t ex sett ett annat schema där atlaskotan sitter ungefär vid 2:a, kommer inte ihåg vilken bok...).

dvs du avslutar inte dina meningar , meningen är ofullständig med syftningsfel, och därför blir det stor frustration och missförstånd.
snälla skriv fullständiga meningar och avsluta argument, så slipper så många frågor bli hängande!

Svartfot: varför jämför man ett mänskligt kranie med häst diskussionen?:confused: blir fullständigt obegripligt och absurt?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 544
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 506
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar