Klickern använder jag för att signalen från min hjärna till min hand går snabbare än från min hjärna till min mun, men man kan absolut ha ett ljud man gör som "klick". Man vill göra det ljudet så snabbt som möjligt när hästen gör rätt, för att det ska bli tydligt vad det är man säger "rätt så" till. Men klicket är bara signalen, som betyder "du gjorde rätt, nu kommer snart belöningen". Och sen kommer belöningen. Klapp kan fungera som belöning för en del hästar, men de flesta tycker inte att det är nog hög lönenivå.
Det är för övrigt i det här som det går snett för många klickernybörjare, om man inte har tajmingen och man har en väldigt smart och kvick häst så kan det bli kaos och pannkaka, för man klickar på fel grej, en sekund för sent. Med en del hästar behöver man också ta i beakting om man klickar i rätt sinnesläge för hästen, annars kan man få en häst som går upp i varv nå jävulskt om man råkat förstärka "uppåtgående energiläge".
En annan av mina "pet peeves" bland klickerträning är folk som lär in ett ogenomtänkt första trick (det första dom lär sig är det dom bjuder på oftast) såsom vifta framhov eller stegra.
Vem vill ha en häst som spontant börjar veva med framhovarna eller stegra
.
Första "tricken" jag lär mina hästar är multarget (dutta mule på objekt), sen backa (handsignal och ljud). Sen lär jag in halt, sakta ner, skritt och trav på ljudkommando (ptroo, whoa, smack, sssss). Så jag använder alltså klickern till att lära in "helt normala grejer", jag är inte särskilt intresserad av "trickträning".