skiesabove
Trådstartare
Ja precis detta, jag behöver sätta konceptet "matte är på ryggen, då gäller samma regler som när hon är på marken".Ja, är han matmotiverad i första hand så är det ju bättre att kliva iväg och förse sig själv än att få godisar eller annan belöning av dig.
I vanliga fall hade man ju helt enkelt sagt åt honom att när man arbetar (dvs är med sin människa) så får man inte kliva iväg och äta hursomhelst, men då behöver du säga nej och använda negativ förstärkning. Var sak har sin tid, så att säga. Äta har sin tid, och jobba har sin tid.
Men nu är väl principen mer ”Gör det som du tycker ger den bästa belöningen just nu”. Och där är nog grannens läckra trädgård svårslaget som belöning.
Jag jobbar med visst tryck i markhanteringen, och vi har inga problem att gå artigt runt byn när jag är på marken och har ledrep.
Hade jag haft han lös hade han nog sprungit runt som en yoyo . Repet till människa på backen = "ok jag är tamhäst".
Att använda samma nivå av tryck och eftergift i ridningen har inte funkat alls. Går jag över hans tröskel på nostryck så låser det sig för han, han blir frånvarande och kan skena i skritt rakt in i ridhusväggar. Han blir triggad helt enkelt, han har varit med om något som gör att han får panik (på ett markbundet, förhållandevis lugnt sätt). Jag har haft tränare ute som har sett det så det är inget jag "själv hittat på".
Men vi är åtminstone på nivån på ridbanan att jag nu kan ge en sidoförande tygelhjälp med lätt tryck som signal, och han lyssnar på den och vänder, utan att han går över stresströskeln. Vilket är ganska stort, men det var det där med tålamodet haha...
Senast ändrad: