Man måste inte utesluta tryck när man jobbar med R+. R+ är ju bara positiv förstärkning. Det är ingen kult, även om det säkert finns organisationer med trademarkat namn som tycker att all form av kontakt är blä och allt ska göras löst etc.
Men om vi tänker logiskt, så blir det nästan omöjligt att lära en häst att umgås med människa utan att använda en del tryck. Man kan inte göra allt med ljudsignal liksom. Och bara vikten av ett grimskaft i grimman är faktiskt en form av tryck. Vår närvaro, stängsel, andra hästar, kan också vara en form av tryck.
Det blir tillexempel jävligt svårt att träna in tygelhjälper, vikthjälper, skänkelhjälper utan tryck - för utan ett visst tryck så finns dom ju inte .
Men skillnaden ligger i att man inte använder metoden "eskalerande tryck tills hästen flyttar undan och eftergiften är belöningen".
Jag personligen använder ett lätt tryck som signal, och belöningen är både eftergift och godis. Men, jag tränar inte markövningar med hästen i grimskaft, då får hästen vara lös. R+ är ett kraftfullt psykologiskt verktyg och det blir lätt fel, dubbla signaler, eller för mycket om hästen sitter fast och inte kan välja att gå undan för en tankepaus.
Jag har inget emot de som lär in med metoden "lätt signal, vänta, respons, eftergift". Man kan se bland annat duktiga westerntränare och akademiska tränare träna på det mjuka sättet.
Jag insåg mer av det av ditt andra inlägg, tack för utveckling! Saker börjar klarna lite mer för mig.