Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Det skall komma ifrån dig då...:smirk: Okey Marcus har jag sett i fjolliga bögkläder
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

:confused: :confused:

Men nu har du väl inte läst vad du skrivit? Menar du verkligen det du säger nu?

:D Nae, jag har inte riktigt det... :o Hade lite för bråttom...

Jag har delvis blandat ihop vad "de gamla rävarna säger" med min egen tolkning och även med min egen uppfattning. Det går kanske inte heller att säga vad man egentligen menar utan att skriva en bok med innehållande och beskrivande fotografier. Nåja, jag ska försöka förtydliga så gott det går iaf...

I litteraturen som jag har hemma och som gäller klassisk dressyr från den tiden vi pratar om står det "nacken" som högsta punkt. Nacken har två kotor, svårt att säga vilken de menar och/eller om nackleden bakom den 2: räknas in som "godkänd" även om det står att eftergiften/högsta punkten ska hamna så nära huvudet som möjligt.

I Müselers bok finns ett uppslag med fyra foton, ungefär i mitten. Det översta fotot här nedan finns där och jag skulle helst ha velat jämföra med fotot längst ner till höger på det uppslaget. Här är iaf två alternativa former:

Den ena formen har 1:a kotan högst och nackens välvning börjar vid ca 3:e
http://www.jakobslund.se/dadde/art3.htm
(text: Bilden till vänster:
Klassisk ridkonst med hästen rätt på tygeln, dvs en sammanhängande "muskelkedja" av sträckare från bakfoten till nosen. Här sker samling med bland annat höga benrörelser som resultat. Bakbenen "öppnas" ej helt
.)

Den andra formen har åtminståne 2:a (minst/som längst fram - kanske t o m 3.e) högst. Hästen på fotot i Müselers bok (som jag hellre hade velat jämföra med) har nosen ytterligare lite längre fram än hästen på den här bilden, vilket jag tycker är bättre. (Översta bilden precis under rubriken.)
http://www.sustainabledressage.net/collection/halfhalt.php

Även om jag inte tycker att den nedersta formen är perfekt, så ser och "känns" den bättre än den översta. Personligen tycker jag att den ser mer energi-ekonomisk ut, men även mer avspänd. Hela intrycket känns mjukare bl a med tanke på ländens välvning.

Jag kommer inte här att säga att den ena eller den andra formen är korrekt eller felaktig, men den hästen som går med 1:a kotan som högsta punkt är kanske inte stark nog för att bära sig baktill riktigt än (eller också är inte ryttare och häst synkade), medan den andra hästen både har en bättre kroppskonstitution för samling och både p g a det och högre muskelstyrka, kan bära sig lite mer "med lätthet".

Summa summarum, min åsikt är att man inte ska försöka eftersträva den 1:a kotan som högsta punkt in absurdum, speciellt i början av en hästs utbildning, utan det ska vara ett resultat av att hästen själv placerar den punkten av nacken som högsta punkt, när den är stark nog och då den graden av samling begärs.

Jag behöver kanske inte upprepa min åsikt om lodplan, men nosen ska alltid eftersträvas att vara framför lod, d v s ögat och mungipan ska vara i lod, oavsett om det är i grundutbildningen eller i högre grad av samling. Följer man det kriteriet (om lodplanet) känner jag det mer naturligt att hästen som utbildas går med en kota längre bak som högsta punkt för att kunna ridas avspänd (ungefär som fotot under mitt namn = lite lång och låg och med lite undertramp, dock ej lägre fram!), för att sedan samlas mer och mer. Det är inte primärt handen som ska inverka uppresande/som ska förflytta den högsta punkten framåt, utan hästen själv, i viss mån i samverkan med handen (och naturligtvis andra hjälper), då den är stark och gymnastiserad nog.

Med nacken, och då kanske speciellt 1:a kotan som högsta punkt, riskerar man att tappa (?ung-) hästen om man inte har "fått igång" relativt mycket undertramp, det är därför jag, lite dåligt formulerat, skrev att hästen går över tygeln/hand då.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Det var en utförlig beskrivning av hur du menar.

Jag håller ändå inte med. ;) Man måste ju skilja på halsen och halskotpelaren.

Den här bilden ger en vink av det jag tänker på
halskotor02.gif

(kommer från http://www.sustainabledressage.net)

Den bilden visar hur halskotpelaren är positionerad i hästens hals. Den sluttar nedåt väldigt snabbt efter andra halskotan. En häst som har mycket massa i halsen och kröken upp mot nacken kan se ut som att den har andra/tredje halskotan högst trots att så inte är fallet. Det gör det ju inte lättare att avgöra när det blir rätt direkt, men samling och position är ju så mycket mer än halsens och huvudets position och bör således inte definieras enkom genom vilken nackkota som är högst (enligt min ringa mening).

Sidan som bilden kommer ifrån är för övrigt riktigt nyttig läsning... (http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection.php)
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Har läst hela sidan och har den till och med utskriven. Hade den som kvällslitteratur ett tag. Tycker att det är kul att läsa och utvärdera vad olika människor/teorier förespråkar. Den är mycket bra, men jag håller inte med om precis allting.

Jag kan mycket väl tänka mig att rucka på och även "anpassa" något på dessa tre teorier (Gamla skolan, sustainable dressage, min egen, men naturligtvis även fler teorier!) för jag är helt inställd på att det beror lite på hur den individuella kroppskonstitutionen ser ut hos hästen - halsansättning mm, hur den individuella ryttarens hjälper samverkar, vilket kan bero på att även vi är olika byggda - armlängd, benlängd, rygglängd mm.

När det gäller den skarpt nedåtsluttande böjningen av halskotorna som du nämner, vid 3:e, så blir ju den böjningen svagare om man lägger hästen något lång och låg fast bärande (förenklat - huvudet/nacken över manklinjen).
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Vi ska nog inte lägga så stor vikt på det där med bögkläder CillaW. Min farbror som är gay, eller homosexuell, som han vill kalla sig brukar oftast ha mörkgrå Chinos och någon ljus enfärgad eller smalrandig skjorta. Huruvida det räknas som fjolligt vet jag inte.

Men jag hoppas att folk förstått kontentan av vad jag tycker är god humor och inte och försöker hålla sig över bältet och om inte annat till ämnet.

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Jag tycker att det är en urbota korkad beskrivning, speciellt som den inte stämmer.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Jag håller med, jag som mestadels ser M i flanellskjorta, jeans, oljerock och oljehatt, eller vad det heter. Men men... som sagt, andra på forumet är säkert mer insatta i vad som räknas som "fjollig bögklädsel" än du o jag.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

En miss av mig, min sista kommentar om att den sidan är bra att läsa var allmänt menad till alla över lag (inklusive mig själv faktiskt, har bara ögnat igenom den).

När det gäller den skarpt nedåtsluttande böjningen av halskotorna som du nämner, vid 3:e, så blir ju den böjningen svagare om man lägger hästen något lång och låg fast bärande (förenklat - huvudet/nacken över manklinjen).

Men nu pratar vi väl inte om "arbetsformer" utan om den slutliga formen. I arbetsform så visst kan förhållandet kotor emellan variera men det är väl knappast utbildnings- eller arbetsformen vi ska ha som utgångspunkt för definition av ridinriktningar?

Tillägg:

Jag har inget behov av att få dig att ändra åsikt, de definitioner du sätter får stå för dig. Däremot ville jag veta hur du kom fram till att klassisk dressyr kännetecknades av att "andra till tredje halskotan" var högsta punkt. Vilket jag nu fått svar på.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

En miss av mig, min sista kommentar om att den sidan är bra att läsa var allmänt menad till alla över lag (inklusive mig själv faktiskt, har bara ögnat igenom den).

Jag tackar och har lagt den till min numera ganska digra samling av "ridgrene"-länkar.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Vassego! :)

Det är ju inte som att sidan som helhet är okänd, men jag noterade när jag letade efter en bra bild att just sidan som tar upp "korrekt samling" verkade vara riktigt matnyttig.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Självklart, har du kollat om länken finns bland bukelänkarna? Den kan ju passa under exempelvis Klassisk Ridkonst då då... så vi får mer att söka efter. :angel: vi som är så dåliga på att söka i länkarkivet ändå... :rofl:
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Hittade en av de gamla länkarna, rapporterade den som bruten och tipsade om Sustainable Dressage. La den under Inormation vilket var det närmaste jag kunde komma.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Men nu pratar vi väl inte om "arbetsformer" utan om den slutliga formen. I arbetsform så visst kan förhållandet kotor emellan variera men det är väl knappast utbildnings- eller arbetsformen vi ska ha som utgångspunkt för definition av ridinriktningar?

Hm...nu pratar jag inte om arbetsformen som färdig form, utan som ramen att samla ifrån, för att få en avspänd häst även i samling. Jag vet att du tycker att du har fått svar på frågan, men jag vill förtydliga ytterligare hur jag menar eftersom jag tolkar det som att HELA innebörden av vad jag menar inte verkar ha gått fram...:smirk:

Lite uttjatat, men men...bilden under mitt namn igen...

Ta ungefär den formen, behåll ramen, men sänk den baktill (= höj den framtill), lägg till kontakt med handen/hästen på tygeln, så förflyttas nackens högsta punkt framåt, utan att grundformen ("vinkeln" mellan främre välvningen - "nacken", och bakre välvningen - "länden") har förändrats (minskat).
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Vet inte om vi pratar om varandra här nu...

När man talar om att nacken ska vara högsta punkten utgår i alla fall jag ifrån att man pratar om den slutliga formen - när högsta graden av samling uppnåtts. Med det menar jag inte att man under arbetsformen kan strunta i nackens position utan att arbetsformen varierar konstant allt eftersom utbildningen fortskrider. Men ok, jag tror jag är med på hur du menar.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Lite uttjatat, men men...bilden under mitt namn igen...

Sorry men....bilden du nämner syns INTE mer än en svart ruta.
Kan du inte ta in den i inlägget så man kan se den ?

* kl *

Jag fann en text, citat från http://www.nobynas.se/Kurser.htm
( längst ner på sidan ) när jag sökte på nos och lodplan...dvs definitionerna på vart man ska dra linjen.

Är det en linje mellan öga-nosvinge eller öga-mungipa :confused:

Nåväl...hoppas vi kan få svar på detta men texten nedan har jag inte sett här och kanske är den aktuell även fast den inte beskriver hur det i praktiken ska ridas utan mer ett TÄNK.

För att förstå vad begreppet "klassisk ridning" betyder måste vi se bakåt i historien för ett ögonblick. Det var i antikens Grekland som man först förde fram idéerna om att genom samarbete med naturen uppnå ett förutbestämt mål. Detta ledde till en blomstrande kultur som framhävde konsterna men också erkände naturvetenskapens universella regler och lagar. ca.400 f.k skrevs den första ridläran av en kavalleriofficer som hette Xenophon. Från denna korta men genomtänkta och kloka instruktionsbok har mästare inom ridkonsten från renässans, barock och klassiska perioder hämtat sin inspiration. De olika regler och principer som då användes av den klassiska ryttaren och fortfarande i denna dag respekteras och praktiseras av Spanska ridskolan i Wien och andra klassiska akademier är alla eniga om att allt arbete och träning av hästar är värdelöst om det inte utföres med känsla och respekt för hästens anatomi, fysik och psyke. Hästens kapacitet och utvecklingsförmåga - och vår egen - är begränsad av naturlagarna när det gäller vikt- balans och fysisk utveckling.

All ridning och träning som har andra mål är inte bara vilseledande utan även skadlig. När ridningen tränas med de klassiska idealen och idéerna som grundförutsättning kommer hästens gymnastiska egenskaper att öka. Denna typ av ridning skall framhäva den naturliga skönheten hos hästen och förstärka intrycket av hästens naturliga rörelser i frihet.
"Klassisk ridning är mer än konst, det är en filosofi och ett sätt att leva"
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Det låter bra, men även Kyra K har nämnt Xenofon...

...och när jag har läst Xenofon, så har jag tolkat det som att han vill att hästarna ska gå bakom lod - för att bli bekväma (eftersom de red barbacka) plus att det ansågs vackert med hästen gående med nosen så, vilket även många andra har som mål - att hästen ska bli bekväm.

När det gäller nosens lodplan så har jag inte sett mig blind på om det har stått skrivet någonstans eller inte, eller hur det är beskrivet över huvud taget, oavsett teori-upphovsman/-kvinna, utan skaffat mig en egen uppfattning bl a från känslan uppsuttet, hur det har sett ut uppsuttet och hur hästen ser ut i hagen - när den samlar sig.
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Jag ser bilden/formen även om den är lite mörk. Kolla med en annan dator?
 
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)

Jag ser bilden/formen även om den är lite mörk. Kolla med en annan dator?

Jaaaa...kanske ska åka till bibblan bara för att kunna se en bild som du argumenterar runt :angel: ...:mad:

Vad är problemet att lägga in den...kan jö INTE bara vara jag som har svårt att se den...eller ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 544
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 509
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp