Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nu har du väl inte läst vad du skrivit? Menar du verkligen det du säger nu?
Det skall komma ifrån dig då...:smirk: Okey Marcus har jag sett i fjolliga bögkläder
När det gäller den skarpt nedåtsluttande böjningen av halskotorna som du nämner, vid 3:e, så blir ju den böjningen svagare om man lägger hästen något lång och låg fast bärande (förenklat - huvudet/nacken över manklinjen).
En miss av mig, min sista kommentar om att den sidan är bra att läsa var allmänt menad till alla över lag (inklusive mig själv faktiskt, har bara ögnat igenom den).
Men nu pratar vi väl inte om "arbetsformer" utan om den slutliga formen. I arbetsform så visst kan förhållandet kotor emellan variera men det är väl knappast utbildnings- eller arbetsformen vi ska ha som utgångspunkt för definition av ridinriktningar?
Lite uttjatat, men men...bilden under mitt namn igen...
För att förstå vad begreppet "klassisk ridning" betyder måste vi se bakåt i historien för ett ögonblick. Det var i antikens Grekland som man först förde fram idéerna om att genom samarbete med naturen uppnå ett förutbestämt mål. Detta ledde till en blomstrande kultur som framhävde konsterna men också erkände naturvetenskapens universella regler och lagar. ca.400 f.k skrevs den första ridläran av en kavalleriofficer som hette Xenophon. Från denna korta men genomtänkta och kloka instruktionsbok har mästare inom ridkonsten från renässans, barock och klassiska perioder hämtat sin inspiration. De olika regler och principer som då användes av den klassiska ryttaren och fortfarande i denna dag respekteras och praktiseras av Spanska ridskolan i Wien och andra klassiska akademier är alla eniga om att allt arbete och träning av hästar är värdelöst om det inte utföres med känsla och respekt för hästens anatomi, fysik och psyke. Hästens kapacitet och utvecklingsförmåga - och vår egen - är begränsad av naturlagarna när det gäller vikt- balans och fysisk utveckling.
All ridning och träning som har andra mål är inte bara vilseledande utan även skadlig. När ridningen tränas med de klassiska idealen och idéerna som grundförutsättning kommer hästens gymnastiska egenskaper att öka. Denna typ av ridning skall framhäva den naturliga skönheten hos hästen och förstärka intrycket av hästens naturliga rörelser i frihet.
"Klassisk ridning är mer än konst, det är en filosofi och ett sätt att leva"
Jag ser bilden/formen även om den är lite mörk. Kolla med en annan dator?