Y
yelly
Sv: Dressyr= klassisk ridkonst (?)
tack för alla svar! börjar koppla lite här nu! Detta som du skrev verkar ju förnuftigt i mina öron. Som någon skrev efter dej också att klädsel m.m. har stor betydelse inom barocken är säkert en anledning till varför man TROR att det är så stor skillnad, men att det i själva verket kanske inte är det.
"Utförs de båda stilarna rätt så ska det i princip inte vara något som skiljer ekipagen åt när de kommer upp i motsvarande Grand Prix-nivå. Innan den nivån skiljer det i utbildningen: barockryttaren arbetar redan på tidigt stadium med skolorna öppna och sluta. Man sätter hästens bärighet och samling i det första rummet och medan man inom tävlingsdressyr har ganska stor fokus på ökningar är detta något barockryttaren inte ägnar särdeles mycket tid åt. Det som styr utbildningsgången för barockryttaren är den enskilda hästens utveckling och dess möjligheter och svårigheter - medan man om man siktar på tävling måste anpassa utbildningen till den ordningsföljd som tävlingsprogrammen dikterar.
En annan uppenbar skillnad är att barockridningens utbildningsskala inte tar slut med Grand Prix-rörelserna. Den fortsätter med levaden, som är den högsta graden av samling, samt skolorna ovan mark. Piaff är inte ett självändamål, det är en gymnastisk övning som är nyckeln till att gå vidare. Även grundgångarterna rids på den högutbildade hästen i en högre samling i form av skolskritt, skoltrav och skolgalopp."
Fast här jämförs ju inte dressyr med klassisk dressyr utan barockridning/klassisk ridkonst med tävlingsdressyr.
Klassisk ridkonst är för mig inte samma sak som klassisk dressyr.
Klassisk ridkonst förknippar jag med Bent branderup, böjd på rakt spår mkt öppna/sluta tidigt, långsammare tempo etc.
Klassisk dressyr förknippar jag med Spanska ridskolan tex, mer framåttänk och mindre böjning, mkt fokus på att reglera hästen med sitsen men ändå ha ett lätt stöd i handen med hästen på yttertygeln tex, iallafall är det så jag uppfattar grunderna utifrån min tränare som arbetat där i många år. Men jag kan ju ha fel. Ganska vag beskrivning och utifrån det jag sett av varianterna.
Tävlingsdressyr verkar vara liktydigt med "dressyr". Vad nu Dressyr är... Vill man forcera sin häst för att man ska starta en klass så står det inte för tävlingsdressyr tycker jag utan för dåligt omdöme.
tack för alla svar! börjar koppla lite här nu! Detta som du skrev verkar ju förnuftigt i mina öron. Som någon skrev efter dej också att klädsel m.m. har stor betydelse inom barocken är säkert en anledning till varför man TROR att det är så stor skillnad, men att det i själva verket kanske inte är det.