Drak-och-enhörningsdrottningen strejkar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu påbörjat min akademiska bana och konstaterat att studievägledaren har ett hårt jobb... Jag var på introduktionsmöte, vi fick ett kompendium, de läst det högt för alla, skrev på tavlan och visade i power point och så är det ändå hälften som ändå inte kan ta in vad de säger.... Fast annars skulle jag ha valt att göra det där lite annorlunda med tanke på att vi var allt från de som skulle lära sig svenska som andra språk till sådan som mig som "bara" ska läsa upp något ämne för att kunna söka in på högskolan. Våra frågor skiljde sig lite åt, en undrade om hen kunde läsa en 50 poängskurs på heltid i 2 år, jag och några andra undrade hur snabbt vi kunde läsa in ämnena... Men plattformen verkade lätt arbetad åtminstone! :D

Jim Carrey i sitt esse, för den som har tråkigt!

Nåt sånt kan jag behöva efter en akuttur till veterinär med stora prickikorven. Konstaterad UVI (samt en liten kristall i urinen) så metacam och Synulox i en vecka... Och nytt urinprov på fredag. Och jag är förbi självriskperioden så blir ny självrisk... :(

Nåt sånt kan jag behöva efter en akuttur till veterinär med stora prickikorven. Konstaterad UVI (samt en liten kristall i urinen) så metacam och Synulox i en vecka... Och nytt urinprov på fredag. Och jag är förbi självriskperioden så blir ny självrisk... :(
:( Inte kul när djur är sjuka!

:( Inte kul när djur är sjuka!
Mm, och det har varit så mkt på sistone. Stora har ju magen varit ett återkommande problem, plus att hon fick ögoninflammation för ett tag sedan. Och så fick hon en allergisk reaktion på knottbett i helgen... Och lilla hade ju öronsvamp till tusen :(

Kristallen kan komma av UVI, men med Prickar är man ju alltid lite extra försiktig angående uratstenar.

Oj Oj Synulox utan att ha odlat? Den vetten skulle behöva komma och vara med i Jeps antibiotikaskola.

Kristallen kan komma av UVI, men med Prickar är man ju alltid lite extra försiktig angående uratstenar.

Oj Oj Synulox utan att ha odlat? Den vetten skulle behöva komma och vara med i Jeps antibiotikaskola.
Mm, nu vet jag ju inte hur de gjorde proverna. Men antar att de inte odlat eftersom provsvaren kom så snabbt :/. Nåja, vi får hoppas att det funkar utan några biverkningar.
jag är väl mest orolig för hur hennes mage (som varit hennes stora akilleshäl men äntligen börjat rätta till sig) ska hantera medicinerna.

Biverkningar är väl inte det man är mest rädd för, utan i förlängningen antibiotikaresistens. Synulox är ett bredsprektra antibiotika som inte ska användas i som förstahandspreparat.
@Barret

Biverkningar är väl inte det man är mest rädd för, utan i förlängningen antibiotikaresistens. Synulox är ett bredsprektra antibiotika som inte ska användas i som förstahandspreparat.
@Barret
Jag har ingen koll alls på mediciner utan ger det veterinären skriver ut, men visst känns det ibland lite kymigt... och med tanke på alla magmediciner hon har fått osv. ibland undrar jag om de skriver ut lite väl starka grejer från början.

Nu ska hon äta Synuloxen i 7 dagar, så vet lade iaf in det på kortaste behandlingstiden. Sedan skrev hon ut Metacamet i en rätt låg dos (för hundar upp till 25 kg...) så vete fasen vad hon tänkte där.

Enda jag har hemma som jag kan medicinera med själv (och vet hyfsat hur det fungerar), utan att ta in henne till vet, är Andapsinet.

Jag har ingen koll alls på mediciner utan ger det veterinären skriver ut, men visst känns det ibland lite kymigt... och med tanke på alla magmediciner hon har fått osv. ibland undrar jag om de skriver ut lite väl starka grejer från början.

Enda jag har hemma som jag kan medicinera med själv (och vet hyfsat hur det fungerar), utan att ta in henne till vet, är Andapsinet.
Tyvärr är det väl så att inte alla har uppdaterat sig på antibiotikapolicyn som tagits fram för veterinärvården.
Om urinprovet visade bakterier ska man egentligen odla och resistensbestämma för att se vilken typ man ska använda. Och man ska inte kasta in Synulox i första han.

/Jeps som bråkar med veterinärerna i den här frågan ganska ofta.

Tyvärr är det väl så att inte alla har uppdaterat sig på antibiotikapolicyn som tagits fram för veterinärvården.
Om urinprovet visade bakterier ska man egentligen odla och resistensbestämma för att se vilken typ man ska använda. Och man ska inte kasta in Synulox i första han.

/Jeps som bråkar med veterinärerna i den här frågan ganska ofta.
Här uppe är det ju lite vilda västern med sånt, kan jag tycka...

Eller möjligen någon av dessa?

10464135_791584194207471_5297615484792700137_n.jpg

10455044_421553681321128_3993978408713779247_n.jpg

10456246_10203235850330436_5696865934843467045_n.jpg

10292190_400457096763583_6458647069915382810_n.jpg

10245428_10152406454601221_7710087455304803319_n.jpg

Foton från senaste familjeträffen? :confused:
Jag ser ju familjedragen tydligt. ;)

Mm, och det har varit så mkt på sistone. Stora har ju magen varit ett återkommande problem, plus att hon fick ögoninflammation för ett tag sedan. Och så fick hon en allergisk reaktion på knottbett i helgen... Och lilla hade ju öronsvamp till tusen :(
Vår ena jycke hade massor med problem med sitt ena öra i synnerhet och vad veterinären än gjorde så kom det alltid tillbaka, tills jag satte hundarna på BARF! Det försvann och kom aldrig tillbaka mer.

Lite kul med superlim, hörde om det för första gången för några år sedan men har aldrig haft ett sår att testa på. :)

Vilken tur att jag finns då och fixar lite Jim Carrey åt dig ;) Tråkigt att höra om Pricken dock :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 368
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
19 852
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 433
Senast: Jojo
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 941
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17