Absolut!Jag ber verkligen om ursäkt om sättet jag uttryckte mig kunde tolkas som att jag menade att bara för att en person utför en handling i religionens namn så accepterar alla som bekänner sig till den tron handlingen. Det är tvärt om mot vad jag ville få fram när jag skrev: "Jag förstår kränktheten, jag förstår maktlösheten, rädslan och alla de känslorna. Jag förstår varför reaktioner lätt kan accelerera i vissa kretsar, jag förstår hur personer spelar på andras rädslor osv." Jag ville få fram att jag verkligen kan förstå och acceptera känslorna, men inte den här enskilda personens handling. Blir det bättre förklarat då?
Samtidigt ser jag inte att någon som tycker att det är fel att elda heliga skrifter tycker det är ok med mord som det ändå låter här i tråden, inte bara i ditt inlägg. Jag tror många och ännu fler muslimer i Sverige såväl utomlands tycker att det är fel med mord som svar på brännandet. Men de kommer inte till tals. Någon skrev att 30 av 31 moskéer tyckte det var fel att elda heliga skrifter, jag ser inte det som konstigt att man som troende ser det som fel att elda sin heliga skrift? Det tillhör ju ens tro, att typ "vårda" den och anse den som viktig. Betyder det att 30 av 31 som svarade tycker att det är ok att svara med mord om den bränns? Betyder det att 30 av 31 är emot yttrandefriheten i Sverige? Det skulle jag faktiskt inte alls tro, snarare att man ser det lite som hets mot folkgrupp när det görs- för fler än jag ser att syftet bakom eldandet inte handlar om att kritisera en tro utan snarare (i Paludans fall) en rasist som fick vara rasistisk i yttrandefrihetens namn och i de andra fallen används det dels mot att vi ska gå med i NATO och även av något annat mer personligt skäl som jag inte förstått ännu....
Det är så otroligt grottmänniskoaktigt att elda en helig skrift och hävda "jag kritiserar religionen som fenomen". Mm, visst, testat att öppna käften och föra samtal så kanske du når fram istället, speciellt till muslimer som redan bor i Sverige.