Jag är nog tvärtom än många andra. I 20-årsåldern hade jag ett stabilt förhållande där det liksom var självklart att vi skulle skaffa barn. Med honom fick jag ett missfall när vi varit tillsammans i 7 år och där och då började jag ifrågasätta relationen ännu mer än jag gjort innan och vad jag faktiskt ville med livet, för jag blev nästan lättad över att det inget blev. Jag "visste" att jag var gravid för jag hade alla klassiska symptom, men tre stycken graviditetstester sa att jag inte var det. Det hela blev ganska förvirrande ärligt talat, speciellt mina egna känslor för det! I slutändan lyckades jag trots p-piller bli gravid med denna mannen en gång till, men valde då att ta bort det och göra slut. Vi var i startgroparna på vår separation ändå där och då. Han vet fortfarande inte att den aborten utfördes.
Med nästan man levde jag i 9 år. Vi var väldigt stabila, hade bra ekonomi, ett stort socialt nätverk och allt det där, men jag kände att jag inte alls var redo för barn, trots att jag var närmare 30 år när vi blev ihop. Han hade någon tanke att man skulle skaffa barn, för att man gick miste om någonting annars. En klassisk FOMO helt enkelt. Med honom blev jag gravid och det var så självklart att vi skulle ha det barnet. Vi hade planerat om hela våra liv och vad vi ville när jag fick missfall. Vi gjorde slut flera år senare och han träffade efter ytterligare ett par år en tjej som han skaffade barn med.
Men NU, nu när jag är 43 år och singel så tänker jag att jag faktiskt borde ha skaffat barn. Barn är inget jag saknar, men nu kan jag ändå känna att jag saknar den där tillhörigheten med en annan människa som föräldrar känner. En av mina bästa vänner förklarade det så bra att hon blir helt varm i kroppen när hennes barn ropar "mamma" och det är väl lite det jag kanske saknar. Samtidigt tycker jag att hunden är skitjobbig som kräver så mycket uppmärksamhet av mig!
Jag vill ju vara fri och ledig och hitta på en massa grejer utan en tanke på att ha ansvar för andra människor. Samtidigt vill jag ju lära mina barn åka skidor, tvinga dem att rida alla fina ponnyer jag skulle köpa, se till så att de hade bra betyg i skolan och vara en vettig förälder, vilket jag tror att jag hade blivit.
Men nu är jag 43 år gammal och singel. Nu är ju risken/chansen att bli gravid väldigt liten och jag är heller inte ett dugg sugen på barn. Lider jag av samma klassiska FOMO som mitt ex gjorde? Bara tanken på att jag skulle kunna ha ett barn nu med mitt ex som var född 2005 är ju fett skrämmande. Hur sjukt att jag skulle ha en 16-åring hemma!?