Det är ju bara att gratulera. Jag tror jag har en väninna som har två barn (som hon fick innan 25 om et nu har betydelse) och på henne syns det inte. På alla andra mammor jag känner syns det. Min syster klarade ett barn bra, på ytan. Hon fick förlossningsskador på skalan 4 av 5 på en 5-gradig skala och jag vet ärligt talat inte hur hon funkar där nere idag. Hon har ju fött barn igen efter det. Efter barn nr 2 syns det garanterat att hon fått barn. Lös hud, bristningar osv.
Min mamma fick sköldskörtelsjukdom när hon var gravid. (Jag fick det ju förvisso utan att vara gravid men jag har ju överlag dragit nitlotter i livet så ingen är ju förvånad).
Saken är den att folk tror att jag är 10 år yngre än jag är och svaret på det är nog inte helt otroligt att jag inte fått barn.Till saken hör att jag inte ens levt ett liv i skyddad verkstad, år av ätstörningar och numera hypotyreos sätter sina spår. ändå ser jag mindre härjad ut än mammor
I min ålder har ju de flesta barn, så det är ju klart man jämförs med dem. Det är tillräckligt svar för mig på frågan om kroppen tar skada - ja det är klart den gör. Det är ingen liten grej att producera en unge. Snarare känner jag att det är mer förvånande att folk genomlidit det utan större men än att de fått men. Absolut inget en kan räkna med att klara sig bra.
Att sedan tycka att barnen väger upp så pass mkt att en inte bryr sig så mkt om förändringarna och riskerna, det är ju en annan sak.