Det här med att skaffa/inte skaffa barn

Säkert alldeles för vanligt med förlossningsskador, det säger jag inget om men tror faktiskt inte 50% har allvarliga förlossningsskador. Taggis skrev dessutom att bara en person som hon sett hade oförändrad kropp efter barn, det låter liksom helt osannolikt att alla Taggis råkar på har så allvarliga förlossningsskadors och övrig påverkan på kroppen att det syns med blotta ögat om man träffar personerna fullt påklädda..sen behöver man så klart inte skaffa barn och alla argument mot är helt ok, ville bara försöka nyansera bilden något :)
Fast man kan dölja det mesta med kläder. Men plockar du av kläderna så syns det oftast. Hur ofta går man naken på stan liksom? Det spelar ingen roll att det inte syns när kläderna är på.
 
Fast man kan dölja det mesta med kläder. Men plockar du av kläderna så syns det oftast. Hur ofta går man naken på stan liksom? Det spelar ingen roll att det inte syns när kläderna är på.
Nej, för individen är det så klart lika illa oavsett om det syns eller inte. Menar mest att Taggis skrev att hon SÅG att alla utan en fått förändrad kropp
 
Ja, eller hur! Och inte hjälper det att skaffa barn heller: Vi har ett barn nu, och när jag berättade för barnmorskan att vi troligen är nöjda med det, så var det också väääldigt egoistiskt tydligen 🙄

Snarare är valet att ha färre eller inga barn det val som (statistiskt sett) har absolut störst effekt för miljön och därigenom alla framtida medmänniskor.
Precis!
 
Ja, min syster ser typ 10 år äldre ut än mig trots att hon är yngre och endast fått ett barn. Både min mamma och syster ångrar kropparna dom fått av graviditeten. 🤷🏻‍♀️
Fast det där beror väl dels på intresse också? Tex jag är 31, får ständigt höra att ”oj trodde du var max 21 blabla” men jag är intresserad av hudvård, jag tränar minst 15 timmar i veckan och ser likadan ut som innan barn. Lite mer muskler nu iofs.

Min yngre syster däremot är inte intresserad av detta, hon ser mycket mycket äldre ut än jag. Har en äldre syster också som precis som jag är intresserad av hudvård och träning. Hon ser också mycket yngre ut än sina 40+.

Alla har vi ett barn var.
 
Fast det där beror väl dels på intresse också? Tex jag är 31, får ständigt höra att ”oj trodde du var max 21 blabla” men jag är intresserad av hudvård, jag tränar minst 15 timmar i veckan och ser likadan ut som innan barn. Lite mer muskler nu iofs.

Min yngre syster däremot är inte intresserad av detta, hon ser mycket mycket äldre ut än jag. Har en äldre syster också som precis som jag är intresserad av hudvård och träning. Hon ser också mycket yngre ut än sina 40+.

Alla har vi ett barn var.
Ja helt klart beror det på vanor! Jag vet väl bara att jag sett många kvinnor som ändrats otroligt mycket pga graviditet och småbarn och inte känner mig fett pepp på att det ska hända mig.
 
Ja helt klart beror det på vanor! Jag vet väl bara att jag sett många kvinnor som ändrats otroligt mycket pga graviditet och småbarn och inte känner mig fett pepp på att det ska hända mig.
Nej det förstår jag till fullo. Jag har en ju en bra pappa till mitt barn som tar minst 50 %, ser till att jag kan gå och träna, jobba utan dåligt samvete osv. Har man inte det blir det svårare hinna ta hand om sig själv tänker jag.

Sen har jag opererat brösten men det gjorde jag innan barn och behövde sen efteråt byta implantaten då de riskerade gå sönder. Mitt utseende är viktigt för mig och något jag prioriterar, sen får andra tycka att jag är löjligt fåfäng osv 😄
 
Fast man kan dölja det mesta med kläder. Men plockar du av kläderna så syns det oftast. Hur ofta går man naken på stan liksom? Det spelar ingen roll att det inte syns när kläderna är på.
Jag har då faktiskt aldrig tänkt på det på badhuset tex, att "oj, hon har nog fått barn för hon har xx". Har jag sett så få människor med förändringar, eller reflekterar jag bara inte över det?

Kan ta min ena kompis tex. Hennes ärr från snittet syns inte om man inte kollar riktigt noga, dvs känner till det.

Vad menar du att det är för förändring som syns?
 
Angående kroppsliga förändringar så säger jag som @honung - vänta bara tills klimakteriet är en faktor :angel:

Jag fick inga kroppsliga förändringar av graviditet, förlossning, amning i över 1 år eller småbarnsåren öht. Då var jag ändå nästan 40 år vid förlossningen.
Men klimakteriet vid 50 års ålder - det var inget att leka med...
 
Jag har då faktiskt aldrig tänkt på det på badhuset tex, att "oj, hon har nog fått barn för hon har xx". Har jag sett så få människor med förändringar, eller reflekterar jag bara inte över det?

Kan ta min ena kompis tex. Hennes ärr från snittet syns inte om man inte kollar riktigt noga, dvs känner till det.

Vad menar du att det är för förändring som syns?
Kan ju ta min kompis som exempel. Delade magmuskler och överflödig hud som hänger. Bristningar av olika grad. Hon fick göra plastikoperationer. Sy ihop magmusklerna. Ta bort överflödig hud. Lyfta tuttarna som hade börjat hänga nått kopiöst efter graviditeterna. Ja, det syntes rätt mycket på henne. Har fler vänner som det har ändrat sig mycket på men på henne var det värst. Har även vänner där det inte syns ett dugg.
 
Säkert alldeles för vanligt med förlossningsskador, det säger jag inget om men tror faktiskt inte 50% har allvarliga förlossningsskador. Taggis skrev dessutom att bara en person som hon sett hade oförändrad kropp efter barn, det låter liksom helt osannolikt att alla Taggis råkar på har så allvarliga förlossningsskadors och övrig påverkan på kroppen att det syns med blotta ögat om man träffar personerna fullt påklädda..sen behöver man så klart inte skaffa barn och alla argument mot är helt ok, ville bara försöka nyansera bilden något :)

Taggis avsåg att endast en av hennes vänner som har barn, har en kropp man inte direkt ser på att den har gått igenom det. Hon går inte runt på stan och frågar kvinnor om de har barn för att sedan utvärdera deras fysiska men eller ickemen.
 
Taggis avsåg att endast en av hennes vänner som har barn, har en kropp man inte direkt ser på att den har gått igenom det. Hon går inte runt på stan och frågar kvinnor om de har barn för att sedan utvärdera deras fysiska men eller ickemen.
Men det var ju inte alls vad du skrev?
”Det är ju bara att gratulera. Jag tror jag har en väninna som har två barn (som hon fick innan 25 om et nu har betydelse) och på henne syns det inte. På alla andra mammor jag känner syns det.”

Enligt ditt första inlägg syntes det på alla andra mammor du känner? Jag utgick kanske felaktigt från att du känner en hel hög mammor, de flesta gör liksom det.. att vara mamma är ju inget jätteovanligt :)
 
Men det var ju inte alls vad du skrev?
”Det är ju bara att gratulera. Jag tror jag har en väninna som har två barn (som hon fick innan 25 om et nu har betydelse) och på henne syns det inte. På alla andra mammor jag känner syns det.”

Enligt ditt första inlägg syntes det på alla andra mammor du känner? Jag utgick kanske felaktigt från att du känner en hel hög mammor, de flesta gör liksom det.. att vara mamma är ju inget jätteovanligt :)

Jag tycker att det är exakt det jag har skrivit?! Bland De Jag Känner som är mammor, så är det endast en som det ej syns på. Random kvinnor som jag möter ute har jag ju ingen aning om ifall de har barn eller ej så där kan jag inte uttala mig om hur deras kroppar påverkats eller ej påverkats, och jag spanar inte in dem så noga heller.
 
Jag tycker att det är exakt det jag har skrivit?! Bland De Jag Känner som är mammor, så är det endast en som det ej syns på. Random kvinnor som jag möter ute har jag ju ingen aning om ifall de har barn eller ej så där kan jag inte uttala mig om hur deras kroppar påverkats eller ej påverkats, och jag spanar inte in dem så noga heller.
Jag tycker bara det verkar helt osannolikt att alla mammor du känner (vilket väl ändå måste vara ett stort antal? Jag känner säkert flera hundra mammor..) har blivit så påverkade av sina förlossningar så att det syns? Men så klart får jag tro dig, vill mest säga att jag inte tror att det är särskilt representativt..
 
För mig är det helt befängt att ens prata om skavanker. Jag respekterar att det är relevant för andra och jag kan också förstå varför med tanke på vilket samhälle vi lever i. Men personligen finns det ingenting jag skulle bry mig mindre om i sammanhanget, livet är liksom mer än en slapp mage. Funktion däremot kan jag tänka mycket på. Jag tränar tämligen ofta, jag vill ha en stark kropp som orkar bära graviditet, klara förlossningen bra och tiden som småbarnsförälder. Jag hoppas att jag slipper bestående förlossningsskador och kommer göra min research för att få rätt vård och rehab om det behövs. Men att bry mig om lite hängigare tuttar eller randig mage. Nej alltså, jag är över det i mitt liv. Kroppshetsen har haft tillräckligt med grepp om mig så jag säger tack och hejdå nu och tänkte börja leva på riktigt för en gångs skull.
 
Apropå detta med kroppsliga förändringar efter graviditet/förlossning.

Jag är nog en sån som kommit ”lindrigt” undan. Inga bristningar, gick snabbt ner i vikt efter förlossningen osv. Jag har verkligen INTE varit kompis med min kropp tidigare i livet och har lång historik av ätstörningar bland annat.

Men, när det kommer ner till kritan var nog att bära och föda ett barn det bästa som kunde hända min skeva kroppsuppfattning. Jag kände mig stark och kapabel, liksom min kropp har grejat att producera och leverera en helt ny fantastiskt människa.

Det kan liksom aldrig stå i proportion till eventuella hudbristningar eller extra kilon på vågen. Däremot kan jag ju begripa att man inte vill att kroppens funktioner ska bli nedsatta eller ta stryk, det för mig är en helt annan sak.
 
Skulle iblan gärna ha ett barn till, men jag vet att jag inte orkar med allt vad det medför. är för gammal och trött att vara en bra småbarnsförälder,.
 
Apropå detta med kroppsliga förändringar efter graviditet/förlossning.

Jag är nog en sån som kommit ”lindrigt” undan. Inga bristningar, gick snabbt ner i vikt efter förlossningen osv. Jag har verkligen INTE varit kompis med min kropp tidigare i livet och har lång historik av ätstörningar bland annat.

Men, när det kommer ner till kritan var nog att bära och föda ett barn det bästa som kunde hända min skeva kroppsuppfattning. Jag kände mig stark och kapabel, liksom min kropp har grejat att producera och leverera en helt ny fantastiskt människa.

Det kan liksom aldrig stå i proportion till eventuella hudbristningar eller extra kilon på vågen. Däremot kan jag ju begripa att man inte vill att kroppens funktioner ska bli nedsatta eller ta stryk, det för mig är en helt annan sak.
Precis så tänkte jag med. Aldrig mer nervärdera och förakta den kroppen som gjort en så helt fantastisk bedrift.
 
Jag tycker bara det verkar helt osannolikt att alla mammor du känner (vilket väl ändå måste vara ett stort antal? Jag känner säkert flera hundra mammor..) har blivit så påverkade av sina förlossningar så att det syns? Men så klart får jag tro dig, vill mest säga att jag inte tror att det är särskilt representativt..

Nej jag känner inte flera hundra mammor. Du är självklart fri att tro vad du vill och dra vilka slutsatser du vill, så drar jag mina. Vi människor har dessutom öga för olika saker, jag ser kroppsliga förändringar jättetydligt men missar fullständigt att folk bytt gardiner. Jag ser lätt att folk har gått upp/ner i vikt, fått hängtuttar, putmage eller annat. Det är tyvärr inget jag är stolt över men så är det, jag lägger ingen värderng i det, bara noterar det i mitt eget huvud. Det är även en anledning till att jag är stenhård med mig själv vad gäller sånt, för minsta förändring är märkbar för mig. Och nej det är inget jag är stolt över eller tycker är bra. Men så är det. Jag är iaf socialt kompetent nog att inte låtsas om det annat här på buke...
 
Jag tycker det är tråkigt att folk behöver försvara och förklara sina anledningar även i en sån här tråd. Om någon avstår barn pga tex rädsla för kroppsliga förändringar så får det väl vara så? Varför måste man svara upp om hur överdriven rädslan är? När tråden faktiskt handlar om att inte vilja.
 
Jag tycker det är tråkigt att folk behöver försvara och förklara sina anledningar även i en sån här tråd. Om någon avstår barn pga tex rädsla för kroppsliga förändringar så får det väl vara så? Varför måste man svara upp om hur överdriven rädslan är? När tråden faktiskt handlar om att inte vilja.

Kanske för att Alla måste förstå att få barn är det mest fantastiska av allt och ska man välja bort det ska det åtminstone finnas en tillräckligt PK och god orsak? ;) :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 097
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 116
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp