Ja ni, det här med barn är inte så lätt.
Själv så har jag alltid tänkt att mitt liv ska innefatta barn, mest troligt är det en blandning av normer och egen längtan. Tre skulle jag ha.
Jag har alltid varit stark och gått min egen väg, skött mig och mina hästar själv, haft en hög känsla av egenvärde.
Sen blev jag gravid, och mina graviditeter har varit rätt långt ifrån rosa fluffiga moln om man säger så. Även om det ibland var lite mysigt med den känslan av samhörighet som uppstod med lilla liten som låg i magen. Men mest en kamp, mycket pga det ickestöd från vården man får trots rätt stora problem. Här någonstans börjar det skära sig, som kvinna med typiska kvinno/graviditetsproblem tas man inte riktigt på allvar.
Förlossningen var ingen dans på rosor. Mycket pga personalens ovilja att lyssna och ta till sig det jag försökte förmedla.
Ytligt var kroppen tiptop två veckor efter FL. Värre var det med psyket, ett halvår efter FL insåg jag att SÅHÄR jävla psykiskt jobbigt ska det inte vara med barn, det visade vara förlossningsdeppresion. Mycket tack vare vårdens nonchalans.
Det blev trots förlossningsrädsla ett till barn. Jag försökte få kejsarsnitt men blev övertalad till igångsättning.
Det slutade med skador, visserligen sa barnmorskan som sydde att det bara var en liten bristning som hon sydde ihop, men som fyra år senare visade sig vara omfattande olagade skador. Fyra år av rent helvete där gynekolog efter gynekolog klappade mig på huvudet och förklarade att det såg bra ut.
Att vara mamma betyder att jag fått lära mig av samhället att veta vart min plats är. Att mitt värde är lägre.
Min kropp är inte värd att lagas och mina känslor och erfarenheter tas inte på allvar.
Man måste slåss för sitt egenvärde i varje kontakt med kvinnovården (eller, jag hittade till slut en fantastiskt läkare som hjälpte mig
. Att jag blev lagad berodde INTE på mitt landsting utan helt och hållet på att jag inte gav mig utan fortsatte att söka hjälp tills jag kom rätt).
Den här resan har varit lite av en ögonöppnare.
Och nej, det blir inte ett tredje barn, jag vägrar ge mig in i mamma/förlossningsvårdskarusellen igen.
Med det sagt så ångrar jag inte mina barn, jag älskar dem djupt.
Däremot förbannar jag detta ojämnställda samhälle vi har som gör att så många kvinnor får gå med skador som hade kunnat lagats (och förebyggs) om de bara blev lyssnade på och opererad av någon med rätt kompetens.
Nu ska jag bara ta tillbaka egenvärdet och livsglädje igen.