Jag tycker det känns som att överdriva riskerna att tro att alla (eller alla utan en då..) får bestående förändringar på sina kroppar som är så stora att de syns för utomstående.. Jag har fött två barn, sprack massor första gången, inget andra..läkt 100%. Har inga märken eller skavanker på min kropp (orsakade av graviditet). Jag känner väldigt få mammor jag utifrån ser skillnad på (sen om jag bad alla ta av kläderna kanske jag skulle hitta bristningar, vad vet jag..). Jag väger kanske 5 kilo mer än när jag blev gravid med första barnet, kan jag dock inte skylla på graviditeten utan på bristande karaktär
Som med all riskövervägning så handlar det ju om den möjliga vinsten man ser av att ta risken? Om man har en stark barnlängtan är det ju rätt självklart att man ser det på ett annat vis, man tar risken och hoppas på chansen att inte få en kropp som tar så mkt skada av graviditet/förlossning osv. Eller så kan man helt enkelt förhålla sig till en påverkad kropp på ett oproblematiskt vis (jag kan det inte, jag kan inte ens se mig på bild periodvis för jag mår så dåligt över kroppen redan som den är, så jag kan inte tänka mig nåt värre än att förstöra den ytterligare med ett barn).
Till följd av samma typ av riskövervägning sitter jag på ett flyktdjur på flera hundra kilo dagligen. Jag har helt enkelt gjort bedömningen att fördelarna väger upp risken att skadas. På samma vis har jag ett jobb i potentiellt farlig miljö - lönen och arbetstider ger såna fördelar att det är värt riskerna.
Som med så mkt som kvinnor och kvinnor bara förväntas stå ut med, så är detta med barnafödandets konsekvenser en av de värre. Tycker jag. Kvinnor förväntas redan leva med mensvärk, humörsvängningar, klimakterie, och andra eländen till följd av att vara just kvinna. Väljer de att få barn väntas de även tugga i sig bristningar, hängbröst, urin- och anal inkontinens, hormonella förändringar, graviddiabetes och andra grejer som direkt kan komma som följd. Om kvinnor ska förväntas omfamna detta med öppna armar så kan de väl åtminstone få en ärlig bild av vad de kan förvänta sig? Mensvärk, PMS och allt det där är ju svårt att ducka för, det är tyvärr en konsekvens av att vara född kvinna. Men bli gravid kan man faktiskt välja att bli eller ej.