@Fyrkanten Fast du skriver hela tiden att du
försöker vara en massa saker för andra, du rabblar allt som du tycker att du är för andra, du skriver ingenting om vem DU är utan att blanda in någon annan.
Och precis som
@Squie säger är vi många som ställt motfrågor och det gör vi för att skapa eftertanke, belysa andra frågor och infallsvinklar och det gör vi för att hjälpa men det enda du besvarar är saker som du tolkar som negativa mot dig och att vi säger åt dig att vara elak vilket INGEN i tråden har gjort. Du verkar väldigt motsträvig när det gäller att tänka utanför den destruktiva låda du sitter i nu och visst, den lådan är trygg men den är inte så hälsosam.
Varför är du så motvillig att förändra något? Att se dig själv med andras ögon och kanske inse eller lära dig något? Att låta någon med det som yrke hjälpa dig att förändra din livssituation? Du är ju inte nöjd med ditt liv som det är nu men du vill inte göra något för att förändra det för du tycker inte att det är du som ska behöva ändra något utan det är alla andra som ska förändras.
Hur har du tänkt dig att andra ska uppfatta dig annorlunda när det viktigaste för dig verkar vara att fasaden utåt är perfekt och skinande istället för att visa vem du egentligen är? Varför är det så farligt att låta andra se DIG? Hur har du tänkt dig att någon form av genuin vänskap ska kunna uppstå med någon när du hellre visar hur snäll och hjälpsam och användbar du är istället för att släppa in folk till din person, till dina tankar och känslor?
Att vara hundvakt, kattvakt, banvakt, husvakt, Bed&Breakfast, bank, psykolog och allt annat du rabblat upp att du gör är INTE att automatiskt vara en vän. Det är att vara en oavlönad anställd.
Vill man ha vänner måste man släppa in dem i allt det som inte går att mäta i tjänster, släppa in de i allt det där som du kämpar så hårt för att dölja för alla.
Jag hade inte velat ha en vän som bara
gör en massa saker för mig men aldrig berättar om sina tankar, känslor, drömmar, problem, svårigheter, aldrig släpper garden och låter fasaden falla och visar det som är kvar. Jag hade inte velat ha en vän som inte ifågasätter mig när jag gör eller beter mig konstigt/fel, som bara säger ja och duktig till allt jag gör- det blir platt och opersonligt väldigt fort. Någon som lyssnar på mig men aldrig delar med sig av sig själv.