Ett gott råd...Må hända att jag gör fel, men ärligt, jag förstår inte era budskap. "Ni" säger så olika, jag fattar inte på riktigt. I mitt hjärta är jag en så kallad snäll person. Jag vill ställa upp på personer. jag vill vara en bra vän, jag vill hjälpa om jag kan. Är det fel? Gör det mig till ett offer?
När jag säger ifrån, är det när folk verkligen sårar eller är elaka, då anser jag att det är rätt, men förlåter dem ändå. Alla kan ha en dålig dag, tappa tålamodet och bara de ber om ursäkt eller förklarar så förlåter jag.
När mina vänner ber om hjälp, finns jag till 100%. Klart de har en sängplats, får låna pengar, får komma hit och snacka när de vill. Jag har aldrig bett om den hjälpen, men hoppas att de finns där om jag behöver någon gång. Det är naturligtvis inte det första jag tänker om vänner, men en självklarhet att ge och ta.
Nu är det faktiskt så att mina vänner inte är mina största problem, utan släkten. Det är de som förminskar, gör mig till åtlöje, som inte ser mig för den jag är.
Här har jag hjälpt dem med djurvakt, gräsklippning, målat staket, bjudit in på fest, ställt upp som barnvakt och alltid vart tillgänglig. Tillbaka får jag bara att jag inte finns. De pratar inte med mig mer än när de behöver hjälp, de låtsas som att jag inte finns när det är "trevligheter" på gång. Och betyder något, likväl som jag i ursprungsinlägget skrev att jag inte finns och betyder något.När festligheter kommer när jag inte kan, när det är mitt fel att jag inte kan dessutom. När kalas bjuds in och ingen vill prata med mig, när ingen säger hejdå när man går ( förra tråden).
Att vara snäll är lite som att vara rik.
Att vara snäll och hjälpsam mot precis allt och alla hur de än behandlar dig är lite som att säga att "Hej allihopa, jag har en hög med pengar på banken att göra av med".
Sedan tar folk dig på orden och det är inte alltid andra ens har samma hög med pengar på banken att dela med sig av till dig. Eller så har de det men vill inte dela med sig, för så ser världen ut. Vissa är egoister, vissa utnyttjar andra, vissa tar sina chanser.
Grejen med dig är inte att du gör fel, det är inte fel att vara snäll eller generös, grejen är att du tror att första bästa person som tar emot det du ger automatiskt ska bli en bra vän för att du är en så himla bra vän. Så är det inte, så ser liksom inte verkligheten ut. Det funkar inte så. Du måste lära känna folk, se vad de går för, om de är något att ha, se både det bra och dåliga hos dem och kunna säga ärligt att deras goda sidor långt väger över deras brister, och verkligen tycka om dem och aktivt välja dem för att kalla dem vänner.
Det kan vara så att din släkt inte accepterar dig för den du är och yadayadayada, och samma sak gäller där: är det så att du verkligen förklarat för dem att du tycker om dem, om det liksom framgått att du menar det, att du värdesätter dem som personer, och de fortfarande behandlar dig som skit är det bara att tacka för sig.
Det är därför jag frågar dig om du GILLAR dina vänner och alla andra du gör saker för, vad har de för fantastiska egenskaper som väger upp deras otacksamhet, vad är det för speciellt med dem, har du verkligen kommit nära dem och är de värda din vänskap?
Om de inte är värda din hjälpsamhet och du inte gillar dem är det bara att stänga banken, sluta ge och hjälpa hela tiden, du tar ju illa upp om folk inte ger tillbaka, det kan jag förstå, inte fan skulle jag vända ut och in på mig själv för vilket rövarpack som helst, och då ska du inte heller fortsätta ge till vem som helst för du mår bara dåligt av det.