Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Känns som jag gått igenom hela listan nu på tänkbara raser.
Men jag hittar inget "perfekt" :/ Har även träffat några schnauzers nu, men var inte så jätteimponerad. Jaktlabben kom det för många "om" angående att många tror att den kräver för mycket. "Vanliga" Labben är för "trög" i svängarna tycker jag.

Tollaren är jag sugen på, men de jag träffat har varit otroligt reserverade, och så har jag hört att dom löser enormt mycket.

Var hittar jag en mjuk, arbetsvillig men ej för krävande ras? I bordercollie storlek.

Jag har även träffat några aussis, dom var varit enormt höga i nivå. Dock väldigt duktiga och lite mer åt det hållet jag vill att en hund ska vara. Har ej träffat några korthåriga collies ännu, men har läst och kikat runt.

Finns det fler förslag?

Sv: Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Hur mycket och med vad vill du aktivera hunden med? Låter som du skrivit en tråd förut men det har jag nog missat.

Säger fortfarande vit herde jag ;)

Men du, de tollare jag träffat har absolut inte varit reserverade utan snarare tvärtom. Men jag väl medveten om att jag träffat väldigt bra individer av rasen :)

Fast om en vanlig labbe är för lugn för Ts är väl curlyn det också tänker jag? Samtliga jag vet som tränar och tävlas verkar ha tuggummi på tassarna för det går sååå segt :D

TS: jag tror fortfarande på en bra Tollare, där man jobbar mycket med mentaliteten i sitt avelsarbete! Annars funderar jag kanske lite på en flatte av mindre storlek. För visst kunde du tänka dig en vuxen omplacering? Tänker att det borde verkligen inte vara omöjligt att hitta trevliga individer då? :)

En bra Kelpie?

De har mycket motor men är samtidigt inte "stressiga" utan har en bra avknapp. Men är kanske lite för små om du ville ha en i samma storlek som din andra hund?

Enklare hund än min Kelpie kan jag knappt föreställa mig.

Vänta tills du har provat på vallning. BCn blir helt annorlunda om de får jobba med får regelbundet.

Finns stor risk att du får blodad tand och vill ha en vallhund till;)

Jag säger Kelpie. Mjuka, men inte mesiga. Vallbakgrund men avlas inte på vallning längre. Otroligt roliga hundar att jobba med. Behändig storlek dessutom och lättskött päls. När jag tröttnar på skyddet skaffar jag nog en Kelpie själv.

Jag är inte jätteinsatt i rasen, men har fått för mig att kelpie är en rätt krävande ras? Nu har jag sett tips om den i flera trådar, så nu måste jag fråga? Hur mkt kräver de egentligen?

Kl
De tollare jag träffat är inte heller reserverade. Men kräver jaktlabbe mer än tollare?

Vill man träna drag året om har nog schappe för mycket päls. Allt fastnar ju i pälsen och det kan nog bli bökigt när det är lite kramsnö så hela hunden blir full med snöbollar. Har själv bearded collie så jag vet ;) de är ju dessutom rätt små.

Ts tänker också på vit herde, eller kanske lapsk? Eller är de också för små kanske?

Jag är inte jätteinsatt i rasen, men har fått för mig att kelpie är en rätt krävande ras? Nu har jag sett tips om den i flera trådar, så nu måste jag fråga? Hur mkt kräver de egentligen?

Det trodde jag också och på sätt och vis stämmer det. Jag frågade ganska mycket om det innan vi valde ras och fick till svar att visst behöver de jobba men de ställer sällan till med några större problem om det skulle bli lite för lite aktivering under en tid. Men självklart mår de bäst om de aktiveras regelbundet. Förutom rejäla promenader varje dag så nöjer sig säkert de flesta men några pass aktivering i veckan.

Alla verkar tro att de är så jobbiga men helt ärligt har jag svårt att tro att de är speciellt mycket mer krävande än andra i grunden arbetande raser som labradorer, golden, rottis mm. Min har iaf otroligt lätt att koppla av var som helst och när som helst och har inget emot soffhäng en hel dag (som idag) :D

Kl
Jag har alltid tänkt att Kelpie är minst lika krävande som en aussie eller bc även om de kanske inte har behov av just vallning men nu verkar de rekommenderas som aktiv sällskapshund i princip. Jag säger inte att det inte kommer att funka, och jag är inte det minsta tveksam kring huruvida just TS kommer fixa det, utan jag undrar mer generellt...

TS: är det främst pga draget som du vill ha en till hund?

Storpudel? Vet iaf nån i draghundsklubben här som har en...

Dalmatiner slänger jag också ur mig utan ha nån koll på rasen mer att de ser ut som om de skulle kunna gilla att springa :P

Tillägg: Jag känner mig som en stalker som läser massor här på buke och har stenkoll på "alla" användare och deras hundar, men är väldigt anonym själv...

Näe, inte är de några sällskapshundar, inte ens aktiva sådana. Det är en brukshund helt och fullt, men det är ingen bc. Inte heller aussie är som bc. Vill man därför ha en hund som man kan arbeta med likt en bc men som inte är lika krävande så skulle jag säga Kelpie.....eller aussie. Och TS verkar vilja jobba en hel del med hunden.

Då var det ju ungerfär som jag uppfattat det då :)

har själv varit inne på kelpie då jag varit sugen på en hund som kan hävda sig lite mer i brukset än min lapska...

Kelpien är absolut ingen sällskapshund. Det är en brukshund som behöver jobba. När jag säger några pass i veckan menar jag iaf 3-5 hårdare träningspass där hunden får jobba både med kroppen och knoppen (t.ex. lydnad, personspår, sök, agility mm.) och sen utöver det promenader, jogging, cykling mm. någon timme varje dag. Enligt mig är inte det jättemycket men för någon annan kan det vara det. För mig är jättemycket minst det dubbla. Men visst tränar men inte för tävling eller för tjänst så blir det ju en form av aktiv "sällskapshund".

Fast om en vanlig labbe är för lugn för Ts är väl curlyn det också tänker jag? Samtliga jag vet som tränar och tävlas verkar ha tuggummi på tassarna för det går sååå segt :D

Det trodde jag också men det är fel. De jobbar rakt på och väldigt koncentrerat på att utföra uppgiften i stället för att som t.ex flatten jobba runt ivrigt svansviftande för att behaga föraren. Olika tekniker men det är ju en smaksak.

Hur mycket och med vad vill du aktivera hunden med? Låter som du skrivit en tråd förut men det har jag nog missat.

Jag håller främst på med agillity. Utöver det är det lydnad, rallylydnad tänkte vi börja hoppa in på nu i vår med, viltspår och special sök. Drag året om, skidor på vintern och rullskridskor cykel på sommaren.

En bra Kelpie?

De har mycket motor men är samtidigt inte "stressiga" utan har en bra avknapp. Men är kanske lite för små om du ville ha en i samma storlek som din andra hund?

Enklare hund än min Kelpie kan jag knappt föreställa mig.

Jag har inte gillat de kelipes jag träffat. Dom har varit så fantasika :/ Men jag har kanske haft otur med det jag träffat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka