Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Surt sa räven, lilla vän... Min rollator är ställd i malpåse, brutna ben är ett minne blott och min spågubbe har sagt att jag kommer leva ett låååångt och skadefritt liv! :p

Så trimma dina gåkäppar, du slipper mig inte på länge!:devil:

Min skrittas ju och travas lite. Jag har legat sjuk dock så jag har inte gjort något med henne på ett tag.
Nästa vecka ska vi sko henne och även böja. Är allt ok då ska jag sätta lite mer fart på hömagen ;) Jag har även skaffat 4 lektioner hos Niklas, som ska få börja galoppera henne när det är dags. Han ser framemot det! Jag ser också framemot det, med kameran..Hoppas han inte satsar på EM i år, för jag kan inte garantera att han kommer dit ;)

*kl*

Jag är på weekendkurs i Hofors! :D

/Lady_S

Åh! Det låter roligt! :love:

Jag red årets första galoppjobb igår, vi måste ju vara i "tävlingsmässig kondition" till lägret, vilket jag har enorm ångest över. Galoppen har varit vår gemensamma svaghet ända från början, så det gör inte saken bättre. Men 2x2 min galopp klarade vi av, till och med på isfläckar fast vi inte har någon brodd längre. :angel: Sjuk träningsvärk i rumpan har jag idag. :o Var rätt länge sedan jag stod i fältsits... Idag åker vi iväg på dressyrträning till en ny tränare, skall bli väldigt spännande! Jag är nöjd med den tränare jag har sedan tidigare, men man kan ju alltid få nya intressanta input. :)

Efter katastroftävling förra veckan då hästen knappt ville galoppera på banan har vi laddat om och red en stilterräng i 90 på hemmabanan idag. Nu ville fröken gärna galoppera. Hon känner banan och är trygg där, och då är det tydligen inga problem att gasa. Råkade rida 20 sekunder snabbare än optimaltiden och fick tidsfel, jublar över detta!

Var ute och galopperade i skogen häromdagen, där var det heller inga problem, trots att det var en ny väg. Det är ju aldrig några problem att rida ut själv, eller rida ut med några stycken och sen skiljas åt. Men på andra banor vill hon inte gärna springa ifrån de andra hästarna, och står emot redan i startfållan.

Tips?

Knauml%2020150416_zpsj2tytukw.jpg

Men jisses! Vad händer egentligen? Känner att vi är allt fler som börjar falla bort från terrängbanan i år.

-Kl-
Här trodde jag att allt gick åt rätt håll men så började göra ont igen och vid senaste kontrollen hittade de en ny inflammation fast på motsatt sena och backade rehabprogrammet. Var i alla fall på kurs i akademisk ridkonst i 3 dagar, det överlevde benet och hästen uppskattade det och jag uppskattade det så får hålla oss där.

Hästen har i alla fall fått hoppa lite med medryttaren, slutade i någon form av succé tycker jag allt. Duktig är hon allt lilla häst, medryttaren också såklart ;)

temporary-image1429969699347_553b9b20ddf2b32ba316f895.jpg

Nu har jag iofs inte en grå eller svart utan en snel bruuun hest :love: ... men hur som helst, mina hästar vet att man alltid går fram DIREKT till "marschfart" när man fattar galopp ute, de får aldrig starta i nån dressyrgalopp och bromsa. Hellre att de "flyger iväg" några språng och sen kan man ta tillbaka om man behöver.
Om de vet att man alltid gör så tror jag att chansen ökar att de lyder även på tävling.

Från det jag sett av er @Marvin tror jag att din dam inte är helt enig med dig om vad skänkeln betyder egentligen och på tävling är hon säkert lite mer spänd än hemma och därför blir det svårare.

Nu har jag iofs inte en grå eller svart utan en snel bruuun hest :love: ... men hur som helst, mina hästar vet att man alltid går fram DIREKT till "marschfart" när man fattar galopp ute, de får aldrig starta i nån dressyrgalopp och bromsa. Hellre att de "flyger iväg" några språng och sen kan man ta tillbaka om man behöver.
Om de vet att man alltid gör så tror jag att chansen ökar att de lyder även på tävling.

Från det jag sett av er @Marvin tror jag att din dam inte är helt enig med dig om vad skänkeln betyder egentligen och på tävling är hon säkert lite mer spänd än hemma och därför blir det svårare.
Min häst gör också så, ute är galopp = stabil stor galopp (åtminstone första 50m innan hon antingen sackar eller drar iväg ytterligare beroende på hummör.
på banan = arbets galopp. Och barbacka är det kort kort galopp som man verkligen får driva framåt (hon är väll rädd att jag ska ramla av annars :p).

Nu har jag o Tiger varit på vår lilla galoppslinga första gången sedan skadan :D Och det är konstigt vad mycket han kan springa utan att bli det minsta trött/andfådd när han är pigg o busig :p

Det regnade och min vana trogen rider jag barbacka i grimma då. Vi har börjat rida i bara halsring hemma i hagen o tänkte att han skulle ju bara få tramsa runt lite så vi testar väl (med grimma o ett snöre på också dock, vi bor precis vid E22:an och galoppslingan ligger på andra sidan...) o ser vad som händer. Det lilla djuret har en bra grundlydnad men jag trodde han skulle lyssna lite bättre, haha. Det hjälper ju iofs inte direkt att jag normalt sett håller mig fast i en vanlig halsring, han är alltså helt van vid tryck av den och tydligen hade jag inte lärt honom att det betydde broms när jag använder min lösa rem jag styr med :p

Mao så fattade jag galopp, Tiger bara "Woho, jag galopperar!" superglad i väg i full fart o när han då uppfattade sig som helt fri (normalt sett så håller jag ju i tyglarna, det räcker som ram) så så blev det "Yippee ki-yay, nu drar vi matte!!" och dundrade iväg i värsta överväxeln a la skenglad ponny som helt gör sig fri från allt vad stanna betyder...

Eftersom jag bestämt mig för att sluta dra i tyglarna så förbaskat mycket så gjorde jag ett litet försök med min halsring men nja, ponnyn var nog fartblind ;) Nåja, jag fick hala in det långa snöret till grimman och då saktade han ju ner snällt.

Vi gjorde ett försök till med samma utgång och då knäppte jag den andra änden i snöret under hakan o sen red vi resten av rundan med en kombo av halsring o snöret i grimman. Då kunde vi både trimma o galoppera stort o fritt :) Helt ljuvligt att äntligen kunna galoppera ordentligt igen o världens härligaste galopp hela rundan bjöd lilla Tigern på! Bästa :love:

Nu har jag o Tiger varit på vår lilla galoppslinga första gången sedan skadan :D Och det är konstigt vad mycket han kan springa utan att bli det minsta trött/andfådd när han är pigg o busig :p

Det regnade och min vana trogen rider jag barbacka i grimma då. Vi har börjat rida i bara halsring hemma i hagen o tänkte att han skulle ju bara få tramsa runt lite så vi testar väl (med grimma o ett snöre på också dock, vi bor precis vid E22:an och galoppslingan ligger på andra sidan...) o ser vad som händer. Det lilla djuret har en bra grundlydnad men jag trodde han skulle lyssna lite bättre, haha. Det hjälper ju iofs inte direkt att jag normalt sett håller mig fast i en vanlig halsring, han är alltså helt van vid tryck av den och tydligen hade jag inte lärt honom att det betydde broms när jag använder min lösa rem jag styr med :p

Mao så fattade jag galopp, Tiger bara "Woho, jag galopperar!" superglad i väg i full fart o när han då uppfattade sig som helt fri (normalt sett så håller jag ju i tyglarna, det räcker som ram) så så blev det "Yippee ki-yay, nu drar vi matte!!" och dundrade iväg i värsta överväxeln a la skenglad ponny som helt gör sig fri från allt vad stanna betyder...

Eftersom jag bestämt mig för att sluta dra i tyglarna så förbaskat mycket så gjorde jag ett litet försök med min halsring men nja, ponnyn var nog fartblind ;) Nåja, jag fick hala in det långa snöret till grimman och då saktade han ju ner snällt.

Vi gjorde ett försök till med samma utgång och då knäppte jag den andra änden i snöret under hakan o sen red vi resten av rundan med en kombo av halsring o snöret i grimman. Då kunde vi både trimma o galoppera stort o fritt :) Helt ljuvligt att äntligen kunna galoppera ordentligt igen o världens härligaste galopp hela rundan bjöd lilla Tigern på! Bästa :love:
förstår inte hur du kan beskriva dig själv som feg när du flänger runt i bara halsring eller hoppar terräng :p.
jag vågar knappt skritta ut i dressyrsadeln av rädsla för att hästen ska få fnatt och bocka :rofl:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 441
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar