Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag försökte jag med att vi skulle turas om att rida. Det gick typ inte så himla jättebra. Men Mathilde övade på lätt sits över hinder och det gjorde åtminstone henne glad :p

11148640_10153756088276102_7313444720770916233_n.jpg

Jag vill oxå rida med bara halsring, men eftersom någon verkar mata min häst med raketbränsle så avvaktar jag lite...

Idag har vi varit i en oanvänd kohage och försökt göra någon slags nytta. Vi har bara lite olika syn på hur det ser ut... Jag vill helst trava, men knashästen tycker "grääääs, vi rejsar järnet". När jag protesterar, protesterar hon oxå. På tvären, på höjden, i luften. Vi travade några steg, sen fick hon galoppera, men inte i det tempot hon önskade. När det värsta övertrycket var utsläppt, kunde hon trava i riktigt fin form. Efteråt fick hon skritta uppför och nerför den lilla backen i hagen några gånger.

Någon som är sugen på att hänga med till Öved el ngt i helgen. Jag vill inte rida ensam, så som hon är nu. Vi håller ff på att bygga kondis och styrka, så det blir inget maratonpass. @the_connemara ? @Buck ?

Jag vill oxå rida med bara halsring, men eftersom någon verkar mata min häst med raketbränsle så avvaktar jag lite...

Idag har vi varit i en oanvänd kohage och försökt göra någon slags nytta. Vi har bara lite olika syn på hur det ser ut... Jag vill helst trava, men knashästen tycker "grääääs, vi rejsar järnet". När jag protesterar, protesterar hon oxå. På tvären, på höjden, i luften. Vi travade några steg, sen fick hon galoppera, men inte i det tempot hon önskade. När det värsta övertrycket var utsläppt, kunde hon trava i riktigt fin form. Efteråt fick hon skritta uppför och nerför den lilla backen i hagen några gånger.

Någon som är sugen på att hänga med till Öved el ngt i helgen. Jag vill inte rida ensam, så som hon är nu. Vi håller ff på att bygga kondis och styrka, så det blir inget maratonpass. @the_connemara ? @Buck ?
Gärna, Måste bara byta däck på släpet och dra av dubbel från bilen :banghead:. Skjuter på det hela tiden..

Saknat mig, dearest??? Jag blev uppäten

Jag är besviken. Hade förväntat mig att du skulle sluka alla dom andra med hull och hår. Du får skärpa till dig till nästa gång. :D

Jag ska minsann ge mig själv en rejäl dos terränghoppning denna veckan. Tänkte börja ikväll med att sitta och glo på när "dom andra" tränar hos fröken Carlerbäck och så avslutar jag veckan med att sitta hindervakt på tävlingen i Tranemo på lördag. :)

Min kondition kanske har börjat förbättras något efter allt tömkörande och power walkande med den bruna. Igår fick jag för mig att tömköra i skogen och jag lovar, det är jävligt mycket jobbigare att springa bakom hästen rakt fram än att ha henne rännandes runt mig på en volt. :angel:
Om jag känner det lilla djuret rätt så passade hon på att springa lite fortare än vanligt bara för den goda sakens skull. :angel: :laugh:
På fredag är det iallafall dags att provsitta på hästen en liten stund så får väl se hur det känns efter det.

förstår inte hur du kan beskriva dig själv som feg när du flänger runt i bara halsring eller hoppar terräng :p.
jag vågar knappt skritta ut i dressyrsadeln av rädsla för att hästen ska få fnatt och bocka :rofl:.

Alltså hela poängen är ju att jag sitter på en häst typ ingen annan suttit på (eller iaf inte gjort något "grovjobb" med) och jag har hållt honom kort så länge att han inte ens vet hur man gör något dumt :p Det är liksom min enda "specialité", att få oinridna djur att bli ridhästar snälla som lam och som inte öht vet att de kan ta bettet o sticka. Och då behöver man ju inte vara rädd eller hur :p Eller märkt väl, ridPONNYER, jag vågar inte rida stora hästar! Jag är helt enkelt för feg för att bara åka med på deras känsloyttringar, de ska gå dit nosen pekar, stanna när jag vill, gå fram när jag vill och de får bara göra små luftsprång o bocksprång i farten om de är glada. Resten sätts det P för från första turen, skräm inte matte!!!! Det är säkerligen det som gör att jag varken kan eller vågar rida stora hästar, man får liksom ibland gilla läget lite och våga rida framåt utan o hänga i tyglarna, stora djur är inte lika beskedliga som ponnys.

Ditt djur eller Leia eller typ alla andra hade jag aldrig för mitt liv klättrat upp på! Corle har ju haft mig som största fan hela sitt liv så jag vara bara tvungen (precis som jag bara var tvungen att vara lite medis på Calera även om det såklart slutade med att jag åkte av när jag skrämde den arma hästen o sen inte vågade klättra upp igen ;)). Senaste gången fick vi hoppa, jag trodde jag skulle dö men litade blint på @Equilina och han var så snäll ju :love: (den gången slutade med att jag inte kunde svänga höger o därför började vi rida lite mer seriöst med halsring hemma jag o Tiger :o).

På Tiger är jag rädd när han är tokspänd o vi är på en ridbana, då vet varken han eller jag vartåt han flyger i luften- Varför tror du jag har halsring och handtag på sadeln alltid när vi är iväg :angel: Det är för de där första minutrarna han är på det humöret. Och jag är rädd om han blir spänd och vi inte har något huvudlag alls, eftersom jag innerst inne vet att han inte alls är utbildad för att gå utan huvudlag, vi är så vana vid att ha någon kontakt och jag har honom inte alls lydig för sitsen. Därför övar jag just nu på den rädslan (eller ja, egentligen övar jag på att svänga korrekt med min osamarbetsvilliga sits men detta kommer ju på köpet om man helt tar av huvudlaget), för jag vet att vad han än gör hemma i hagen så blir det aldrig farligt. Ska bara ge fan i o bli rädd för det också :p

Alltså hela poängen är ju att jag sitter på en häst typ ingen annan suttit på (eller iaf inte gjort något "grovjobb" med) och jag har hållt honom kort så länge att han inte ens vet hur man gör något dumt :p Det är liksom min enda "specialité", att få oinridna djur att bli ridhästar snälla som lam och som inte öht vet att de kan ta bettet o sticka. Och då behöver man ju inte vara rädd eller hur :p Eller märkt väl, ridPONNYER, jag vågar inte rida stora hästar! Jag är helt enkelt för feg för att bara åka med på deras känsloyttringar, de ska gå dit nosen pekar, stanna när jag vill, gå fram när jag vill och de får bara göra små luftsprång o bocksprång i farten om de är glada. Resten sätts det P för från första turen, skräm inte matte!!!! Det är säkerligen det som gör att jag varken kan eller vågar rida stora hästar, man får liksom ibland gilla läget lite och våga rida framåt utan o hänga i tyglarna, stora djur är inte lika beskedliga som ponnys.

Ditt djur eller Leia eller typ alla andra hade jag aldrig för mitt liv klättrat upp på! Corle har ju haft mig som största fan hela sitt liv så jag vara bara tvungen (precis som jag bara var tvungen att vara lite medis på Calera även om det såklart slutade med att jag åkte av när jag skrämde den arma hästen o sen inte vågade klättra upp igen ;)). Senaste gången fick vi hoppa, jag trodde jag skulle dö men litade blint på @Equilina och han var så snäll ju :love: (den gången slutade med att jag inte kunde svänga höger o därför började vi rida lite mer seriöst med halsring hemma jag o Tiger :o).

På Tiger är jag rädd när han är tokspänd o vi är på en ridbana, då vet varken han eller jag vartåt han flyger i luften- Varför tror du jag har halsring och handtag på sadeln alltid när vi är iväg :angel: Det är för de där första minutrarna han är på det humöret. Och jag är rädd om han blir spänd och vi inte har något huvudlag alls, eftersom jag innerst inne vet att han inte alls är utbildad för att gå utan huvudlag, vi är så vana vid att ha någon kontakt och jag har honom inte alls lydig för sitsen. Därför övar jag just nu på den rädslan (eller ja, egentligen övar jag på att svänga korrekt med min osamarbetsvilliga sits men detta kommer ju på köpet om man helt tar av huvudlaget), för jag vet att vad han än gör hemma i hagen så blir det aldrig farligt. Ska bara ge fan i o bli rädd för det också :p
Ja det där att bli drillad från ung missades nog med c.. Har hört fina historier om hur svår hon var att rida in och hur hennes mamma var likadan i temperament.

Vi också ha en tiger :(. Hade iofs en men är rädd att aldrig hitta en igen. buck kunde man också rida utan ngt på, utan att han hittade på ngt mer än att stanna och fråga om man ska ta höger eller vänster :heart.

Alltså, även om Leia flashar magen lite emellanåt och skuttar hit och dit, så är jag faktiskt sällan rädd för det är lätt att sitta kvar på henne. Man känner tydligt vilket håll hon är på väg på och då är det bara att följa med dit. :D Två gånger på tre år har jag åkt av. En gång på en hoppträning när hon tvärnitade och vek av (jag landade på fötterna) och en gång när hon blev skrämd ute och vi skrittade på långa tyglar - en oförberedd 180 graderssväng och jag landade på fötterna igen... :p Allt det där med hejsan hoppsan och upp i luften märks inte så mkt där jag sitter! :D

Hoppa?! Du kanske hoppade, men Corle galopperade över sockerbitar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023