Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

En kompis till mig är equiterapeut och enligt henne ska hästarna skrittas lugnt ca 3 dagar efter behandlingen. Nu kanske det är lite annorlunda med "enbart" massage men det kan ju ha varit det?

NightwishImpad:laugh:!
Ser ju helt okomplicerad ut!!!
Härligt med en häst med den inställningen!

Joo, det kanske är så. Detta var väl bara massage..

Hon vilar två dagar och så tar jag en skogstur och så ser vi..Känndes som tvådelad idag, gått så himla trevligt det sista men troligen att det är tränigsvärk som gav sig till känna om hon inte börjat växa eller så också...

polly p & happyrider

Tack så mycket! :) Jo, det känns som att hon litar på mig väldigt mycket nu, när jag började att rida henne reagerade hon för minsta lilla grej:crazy:
Nu rider jag ut helt själv och hon är helt otroligt cool (får påminna mig om att hon bara är 4 år:angel:)

Håller med, det ser jättetrevligt ut. Andra hästar, massor att titta på och massor av hinder och hon ser så avslappnad och trevlig ut.

Alla är jätteduktiga med sina kusar. :laugh:

Själv var vi på tredje unghästträningen igår. Gick väll sådär. Hämtar ju transporten hos grannen och nu när hon ser att jag kommer med transporten så sätter hon av i "showtrav" och slänger med huvudet. Sen bär det iväg i dunder galopp varvat med bocksprång och bakutåt sparkar. Fram och tillbaka i skogshagen, över stock och sten.
När jag hämtade henne efter ett par repor så var hon helt blöt på hela halsen, under magen och så klart lera upp över hela benen. :grin:

Fick spola av henne på benen och slänga på svett täcke för att torka upp henne lite. Men hon var ju så klart ändå klart fuktig när lektionen startade.

Sen under lektionen så ifrågasätter hon en hel del, ruskar på huvudet för hon tycker det är jobbigt, drar i handbromsen halvt om halvt och börjar studsa på stället istället för att bjuda frammåt. Varpå jag får driva FRAMMÅT och så släpper det ett tag.

Sen därimellan så kan hon gå så fint så. Snacka om sto-fasoner. (blev väll extra nu med, när hon for runt i hagen innan.)

Ja, nyttigt är det i alla fall att komma ut på dessa lektioner och jag hoppas hon brallar runt i hagen för att hon är glad att se mig och transporten. (hon ser i alla fall bara superbuisg ut när hon far fram i hagen och hon vänder inte och springer ifrån mig eller så när jag ska hämta henne.)

vad duktiga ni är! syns att det är en blivande hopphäst.
min ska testa att hoppa lite idag han med...

Igår lastade vi killen och åkte till helt nytt främmande ridhus. Bara som miljöträning och rida omkring.
han brydde sig inte om hästarna där inne och inte heller när dom sedan gick ut o han blev lämnad ensam :love: avskrittad i helt ny skog utan problem. åh vad jag blev glad! Han har åkt transport bara ett par ggr i sitt liv...

Film

KL

Min häst hade tydligen fått tokspel igår vid insläppet :crazy: Det brukar i vanliga fall inte vara några som helst problem, han brukar gå lungt med. Men igår slet han sig och rusade runt på hela gården (stalldörren hade blåst igen så han kom inte in i stallet). Hon som släppte in fick inte tag på honom så hon öppnade stalldörren och han rusade in på tvären. Hon tog ut honom därifrån och gick tillbaka till hagen för att börja om, och då sliter han sig igen. Samma sak en gång till, den här gången när hon tog tillbaka honom till hagen så började han resa sig och kom lös igen. Den här gången ville hon inte ta ut honom igen så han fick springa in i stallet och stanna kvar där.

Jag åker ju ut så fort jag kan och leder själv ut honom till hagen igen, men nu var han foglig som ett lamm, gick snällt brevid och lyssnade på minsta lilla.

Vi har haft problem med att gå promenader, har vi gått ungefär 150 m bort från stallet så har han börjat tjura och reser sig och försöker rusa, dock har han aldrig vunnit på detta.

Kan det vara att han testar detta med tjejen som släppte in? Eller har han bråttom eftersom maten ligger färdig i boxen? Eller var det för att hans "flickvän" gått in före?

Nu blir jag riktigt förbryllad?? HUR kan man ens komma på tanken att leda tillbaka en unghäst till hagen för att på nåt sätt "ta igenom" att han rusade in till sin mat? En häst som blivit så upphetsad som din i det läget ska lämnas ifred tills han lugnat ned sig o sen får man ta itu med problemet nästa gång vid insläpp istället.

En bra idé är ju att ta honom först nästa insläpp så han slipper vänta på sin tur. Då brukar det inte bli så upphetsat.

Det var ju jättebra att han var lugn o fin. Men som jag o flera andra sagt till dig ett antal ggr förut så kommer du inte ha så mycket häst kvar med alla dessa travökningar o stora steg under nedsittning på en så ung häst. Större delen av din film går han som vanligt i för hög form och detta sliter oerhört på unga hästar. Det är mitten på april på det 4:e året för din häst, denna formen skulle han möjligtvis gå i nästa år vid samma tid.

jag är så trött på dina negativa kommentarer

frågan är hur hållbar DIN häst är av att du börjat rida och hålla på så aktivt när den var så undernärd då den kom på dina bilder du visat, en sådan häst ska ju enbart jobbas från marken så den får muskler inte belastas med sadel eller vikt från ryttare! Detta har jag reagerat på men aldrig skrivit, men nu vill jag inte va tyst längre. tänk på vad du gör själv innan du trampar ner negativt på andra.

/Stilett som haft ett 30 tal egna hästar som sällan varit skadade.

Problemet är inte att han har bråttom in, utan att han har slitit sig och rest sig. Att han sliter sig och springer in i boxen i full fläng och sedan får stanna där och få som han vill tycker jag låter fel. Gör om, gör rätt.

Och det där med att låta honom gå in först fungerar inte då vi har en väldigt dominant ledarvalack i stallet som är väldigt mån om att han ska gå in först.

Ja, det förstår jag att du är. Du måste antagligen vara lika trött på fio, Lancet, flashlight alla de andra som också påpekat för dig hur det sliter på en unghäst att rida som du gör för du vill endast ha beröm för allt du lägger ut o ingen kritik alls. Men så funkar det ju inte på ett internet forum där både ris o ros kommer oavsett vad man tänkt sig eller ej. Och när det kommer till unghästar har jag 30 års erfarenhet av vad som händer om man tar dom för hårt.

ang. min egen unghäst så är du välkommen att se både bilder o film på hur hon utvecklats både ridmässigt o hullmässigt sen januari. Och jag kan garantera dig att hon inte ridits hälften så mycket som din under den perioden. Och den ridning som gjorts är utomhus i skog o mark.

Jag tycker det ser trevligt ut!
Jag ser en glad, harmonisk häst som arbetar igenom hela kroppen. Angående formen så är han ibland hög men lika ofta långa stunder i låg avslappnad form. Med tanke på hur mycket denna häst är arbetad från marken tror jag inte att du går för fort fram... Lycka till:)

fast nu råkar jag faktiskt ha det på film från träning när vår ena tränare säger att hästen ska ridas på så fräsht framåt just för att han ska hålla i framtiden då han är så stor o har så mycket gång...vilken tur jag har filmkameran med mig ofta för som sagt, jag har det på film. (tränaren har ridit grand prix för övrigt)'

hög i formen är han imellanåt..men han har ju börjat bli jätterund o fin i galoppen o söka sig lägre där...det gjorde han inte ofta tidigare.'

jag red ca 10-13 ggr på min unghäst första halvåret! är det mycket tycker du?
resten tömkörde jag ju! jag satte upp en lättare ryttare ett par ggr ytterligare men han var inte mycket riden då jag byggde upp han från marken först o främst.

Senast ändrad av en moderator:

tack, jo som sagt, jag tömkörde ju mest under många månader. Det trodde jag rätt många hade koll på för jag visade ju bara en massa tömkörningsfilmer :laugh:

självklart har vi ju mer att lära, men rom byggdes inte på en dag som man säger. Han är iaf glad och positiv :laugh:

uppdaterar lite från dagen: Idag hoppade han lite lägre hinder!!! Han tyckte det var jätteskoj. Han var superduktig!

jag har en bekant som provred en knabstrupper/halvblod (unghäst) som påminner mkt om din häst! Både i kropp (och tom svans) han var väldigt bra mentalt! Din verkar också vara det? Jag ville själv köpa knabstrupper när jag va yngre. Min mor kände en som födde upp såna nämligen.

fast nu råkar jag faktiskt ha det på film från träning när vår ena tränare säger att hästen ska ridas på så fräsht framåt just för att han ska hålla i framtiden då han är så stor o har så mycket gång...vilken tur jag har filmkameran med mig ofta för som sagt, jag har det på film. (tränaren har ridit grand prix för övrigt)'

hög i formen är han imellanåt..men han har ju börjat bli jätterund o fin i galoppen o söka sig lägre där...det gjorde han inte ofta tidigare.'

jag red ca 10-13 ggr på min unghäst första halvåret! är det mycket tycker du?
resten tömkörde jag ju! jag satte upp en lättare ryttare ett par ggr ytterligare men han var inte mycket riden då jag byggde upp han från marken först o främst.

Att rida på fräscht framåt skiljer sig distinkt från att göra ökning på ökning längs långsida o diagonal.

Hög i formen är han konstant på dina filmer förutom när du visar nån sekvens från uppvärmning o avtravning.

Du tömkörde i paddock/ridhus. Du red i paddock/ridhus. Den diskussionen har vi ju haft förut eller hur? I min värld kan det aldrig vara rätt sätt att bygga upp en hållbar unghäst som borde komma ut i skog o mark för att på ett naturligt sätt bygga upp sin kropp.

Detta är mina åsikter som skiljer sig distinkt från dina. Men lika gärna som DU uttrycker dina åsikter har jag rätt att ha mina. Jag säger inget som du inte fått höra från andra ännu mer rutinerade ryttare här på forumet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar