Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Det kommer visst bra saker ut de mindre bra. :laugh:
Efter sista träningen då jag fick "gå på henne" lite extra då hon hade lite väl mycket egna ideér så var det som om det lossnade någonting och poletten rammlade ner.

Jag har visseligen varit mycket nöjd och glad över henne när jag rider ut hemma, men nu är det som att vi tagit oss ett snäpp längre ändå.

Det var vila på fredagen efter träning och sen på lör kväll red jag ut en tur. Vilken trevlig tjej jag har :love: mjuk fin, trevlig bjudning, helt kanoners och inte en tillstymmelse till att ifrågasätta någonting. Hon väjde inte ens för vattenpölen som dök upp på vägen utan fortsatte raka vägen över med ett runt fint hopp. :D

Tog en lugnare tur igår em också, samma där trevlig fin form och glad och lyhörd. Jag är så glad över henne!!!! Önskar jag hade mobil filmkamera som kunde filma oss när vi är ute på tur.

Igår lastade vi killen och åkte till helt nytt främmande ridhus. Bara som miljöträning och rida omkring.
han brydde sig inte om hästarna där inne och inte heller när dom sedan gick ut o han blev lämnad ensam :love: avskrittad i helt ny skog utan problem. åh vad jag blev glad! Han har åkt transport bara ett par ggr i sitt liv...

Film

Nu verkar du ha tagit bort filmen men jag såg den en gång innan i alla fall.

Jag tycker iaf att han är väldigt väldigt fin! Köpte du honom osedd? Har fått för mig det.. I så fall verkar det ju vara ett lyckokast. Han bär sig som en vuxen häst, sen om det är bra eller dåligt lägger jag mig inte i.

Meeeen. Om jag får anmärka på något så skulle jag se till att jobba mer med sitsen (på en annan häst) för att komma ner i sadeln och kunna följa honom bättre. Det blir studsigt och i otakt många sekvenser och det kan vi ju alla räkna ut att det är mindre bra för den unga hästens rygg. Om det var min häst och jag var du skulle jag inte sitta ner på den hästen i så här unga år förrän jag hittat en bättre balans och följsamhet.

Ja ja, lycka till med din fina häst!

Jag rider 3 hästar regelbundet, bara denna som är svår att sitta på.
säkerthetsvästen hämmar sitsen lite, när den åker av sedan så blir det nog bättre.
Jag varvar med nedsittning och lättridning. Föredrar ju lättridning eftersom det är lättast.
Men måste sitta ner imellanåt eftersom han ska tävlas. (och jag måste öva på det så det blir bättre)

glömde svara på andra frågan; ja han är köpt osedd, precis som dom andra hästarna jag har.

Senast ändrad av en moderator:

Kunde inte heller se din film. Har du tagit bort den? Kul iaf att det går bra för er!

Till tjejen med Knabstrupen
Kul att det gick så bra! Grattis! Måste bara fråga en grej, är det inte lite högt att hoppa 90cm på en träningstävling? Jag tänkte på att det är 2:a gången? Nu är detta inga frågor för att klanka ner eller att klaga på det. Endast för att jag inte har koll på vad man åker iväg och hoppar med unghästar. Jag ser att hon gott och väl kommer över osv, men jag tänker på nya intryck, orken etc?

KL

Igår var vi iväg på dressyrträning. Kände på mig att det skulle bli ett "hårt" pass (på 25min) ;) Vi jobbade på att plocka upp Rosie i en lite högre form samt att jag skulle sitta ner i samtliga gångarter. Det gick kanon, hon jobbade på ordentligt och för de som såg vår film från första träningspasset vet att hon hade väldigt svårt med bakkärran.
Nu flöt vi fram och det kändes kanonbra!!! :D
Som belöning för hennes framgångar är det vila i minst en vecka, kändes bra att ta en paus där när det gick så bra.

Stackars dig, har du varit sjuk nyligen alltså? Har missat det... Hoppas du snart kryar på dig!

Nu är jag ju en galen FT-ryttare men förr så hoppade vi alltid in hästarna på terränghinder innan vi började med vanliga hopphinder!:D Man får ju framåtbjudningen gratis, det är lättare för hästar att förstå att en stock ska hoppas över, lättare för dom att hitta avsprångspunkt osv osv.

Min 06:a kommer att hoppas in på terränghinder av just ovanstående orsaker. Hon är löshoppad 3 ggr o fattar inte alls vitsen...såna hästar brukar funka mycket bra att hoppa in på terränghinder istället.

Så du behöver inte oroa dig över din fina häst, hon kommer att ha vansinnigt roligt på sin terrängträning medan du passar på att bli frisk!:D

här är min dressyrhäst från igår!

buke.jpg

buke2.jpg

buke3.jpg

Tråkigt att det blir en tråd som man kritiserar andra i. Jag tycker du gör ett jättefint jobb med din unghäst! han är supertjusig!

Nu har jag som sagt satt igång Thengilya och nu jobabr vi rejält på ett problem vi har. Thengilya har fått en ide om att hon ska stanna och vägra gå och dessutom verkar helt oberörd med öronen frammåt när vi försöker få henne att gå frammåt! så igår slutade det med att jag hoppade upp på henne då hon vägrade gå med syrran min och jag kände mig rejält grym när jag bankade med fötterna och slog med spöet samtidigt på henne. Hon blev lite förbannad men vi kom tillslut iväg, trav blev det en lång sträcka. Thengan var lite smått upprörd över att jag blev så hård mot henne så hon studsa lite grann då vi kom till slut målet men det kändes så skönt att "vinna". Vi har testat det mesta, backa, gå åt sidan å gå fram igen. Men inget funkar! Ibland kan hon gå först och glatt utan problem och ibland tar hon till detta... Någons om har förslag på hur jag kan göra utan att behöva vara så hård mot henne?

Vänta ut henne och ge dig inte. Bara sitt och sålänge hon har huvudet i rätt riktning så bara vänta hon kommer ge med sig om man låter det ta tid :) funkade på min polle och hon har aldrig försökt igen :)

Wow vad han lyfter!! Härligt!:love:

Jag är sa glad, har fatt en lösdriftplats i ett stall dâr dom har tva ridplatser ridhus, terrängbana, solarium och tom skrittmaskin (fast den kommer vi nog inte vaga oss pa)
Jag känner mig sa himla motiverad med att komma igang ordentligt efter 8 manader med enbart utritt pga obefintlig ridplats! Ska bli superskönt att komma ifran det stall jag star nu i där allt gar sönder bara man ragar peta pa det..och saklart far jag sta för alla kostnader da jag har den ända unghästen sa det "maste" ju vara han som tar sönder allt..sa trött pa det!

Kjamis

Ser lika positiv och fin ut som vanligt:)

kl
Här händer ingenting för tillfället. Min häst har lyckats dra av sig en sko igen, suck...:(

Blev sjuk i lördags så det är inte så länge. Kära vct :crazy: säger att det bara är ett virus. Men det e´jobbigt å va tant och stundtals ha närmre 39 i feber.

Du menar alltså att jag inte behöver ögonbindel då, vid terrängträningen?
Nä, då ska jag försöka ta lite stillbilder när hon hoppar på klubbens fina terrängbana:).
Min kompis är väldigt ridsugen då hon tyvärr måste ta bort sin häst som fick kissingspines, har väl varit krångel nästan hela tiden för den stackarn så, jo, hon tycker nog min är lite käck nu och det blir lite win/win situation. Jag sköter markarbete, tömkörning lite skogslull en tid. Eventuellt ska hon också hjälpa mig och visa henne på kvalite´n, det gör inte jag...

Sedan är det nog nyttigt med miljöombyte tror jag, dvs att byta stall och få busa med hennes unghästar.

Stackars dig, har du varit sjuk nyligen alltså? Har missat det... Hoppas du snart kryar på dig!

Nu är jag ju en galen FT-ryttare men förr så hoppade vi alltid in hästarna på terränghinder innan vi började med vanliga hopphinder!:D Man får ju framåtbjudningen gratis, det är lättare för hästar att förstå att en stock ska hoppas över, lättare för dom att hitta avsprångspunkt osv osv.

Ja men det har vi också gjort, det passar ju bra att skutta lite över stockar när man är ute och varenda häst tyckder det är kul dessutom.

Jo, hoppat stockar har tom jag gjort och även ridit ner i sjön och över små vårbäckar:D!

Nu bllir det riktiga terrängbanan med bank och vattengrav och trappa och alla läskiga saker:eek:.
Tror iof. det blir anpassat efter hennes ålder och förmåga så det ska bli kul!
Bjudningen och hoppglädje finns i hästen så det blir väl för att bekanta sig med lite annan typ av hinder och miljö.

På söndag blir det tävlingsdebut för mig och min stjärna, vi har varit ute på två träningshoppningaroch då har vi hoppat70 och 80cm på båda,och på söndag blir det 80 och 90...hon har gjort klockrena rundor och inte visat minsta tvekan,haft ett pet då jag tabbade mig rejält på ett hinder plus att hon var trött då.... Jag gissar på att hon känner detsamma med knabstrupern :). 90cm är ju ingen höjd heller, det kliver de över utan problem :D.

Längtar till tävlingen på söndag, det kommer bli kul att se hur hon är på en utebana (har bara hoppat ute en gång,och det var framhoppningen till ena träningstävlingen).

Äsch det är bara bra för hästen om det är på rimlig nivå:idea: Vår dåvarande 4-åríng var på Strömsholm på kurs och hoppade terräng och hästen hoppade alla möjliga av deras terränghinder och är 22 idag och har varit frisk och fräsch och tävlat och mått bra hela tiden utom då hon fått föl då.
Det var kurs för unghästar så du behöver inte vara orolig, går det bara klokt till så är det jättekul för både häst och ryttare:bump:

KL
Underbart att läsa om o se era ungisar.
Vi vart ju på klinik igår...Ledinfl hö bak knä. Beh o åb om två veckor. BOXVILA ( o skritt för hand ). Fan, va jag tycker synd om min häst. Vi har en sjukhage, men vågar inte lämna honom där, han kommer explodera! Boxvila på unghäst är det värsta jag vet. Han väver när han är rastlös, men inte rivit boxen ..än:cry:.
Men hoppas han blir bra nu.
/ C

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar