Jag håller med er. Jag upplever dock inte frågan i sig som särskilt intim. Om någon frågade mig hur länge jag varit singel så brukade jag svara "4 år" inte "4 år. Det var en destruktiv relation som slutade i ett självmordsförsök så idag har jag svåra anknytningsproblem" Det är väl lite "small talk", en fråga i raden av många andra frågor. Min erfarenhet är inte heller att det varit en särskilt känslig fråga, inte ens för mig som just har en trasslig historia, eftersom det är lätt att välja ett svar som är anpassat till nivån på diskussionen.
När jag och min sambo dejtade fick jag veta att han haft en relation tidigare, och den varit lite över 7 år. När jag frågade varför den tagit slut berättade han att han inte varit kär längre, men berättade inte mer än så, och han var också väldigt noggrann med att inte säga ett enda ont ord om henne. Det tyckte jag sa lite om hans egen integritet och karaktär, vilket givetvis hamnade på + listan.
Ja alltså varför fråga om det inte leder till fler frågor tänker jag? För 4 år säger ju inte så mycket.
Enligt min erfarenhet blir det oftast någon typ av reaktion på svaret eller följdfrågor.
Jag tänker att vi båda (förhoppningsvis) är singlar och just på en dejtingsajt för att bilda nya relationer. Sen om han blev singel för två veckor eller 8 år kvittar för mig.