Dejtingtråden 33

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det även kan handla om vilken åldersgrupp han söker i, många går ju i förtida pension om de har råd och möjlighet.
Tror han söker runt 30-45 eller så, lite ungt för förtidspension :)
Kanske kan vara hur han framställer sig själv. Annars är gaming något många har fördomar om. Dom anser att personen sitter klistrad vid spelet hela tiden och inte gör något tillsammans med sin partner.
Spelar själv, men har inge problem att skippa det och umgås med kompisar och skippa dataspel en hel helg. Då är det svårare att få mig att göra något på måndagar då jag har tvätt som ska plockas undan och fixa en del andra saker,
Jo, men samtidigt kan han ju inte ljuga heller liksom. Han har sitt intresse och folk har fördomar, men går ju inte att ändra mycket på det.
Låter ju som en ”bra” kille! Jag upplever ofta att när jag tex nämner att jag är inte för flärd, grejer, restauranger osv så blir jag kallad tråkig. Men jag orkar inte med den sociala stilen och ”ytan”. Jag gräver hellre land, är i stallet, fikar ute på en promenad osv. Så kan nog förstå att han blir lite ”åsidosatt”.
Ja, men det är det han säger, att när han nämner att han är ekonomiskt oberoende så vill folk antingen tro att han är superrik och söker en trofé eller så tror de att han bara är lat och inte har något han brinner för alls. Tycker det är synd. Han är ju inte perfekt (vem är det?) men han lever liksom ett helt normalt, lugnt liv förutom att han inte jobbar, så i min värld är det konstigt att folk hänger upp sig på det.

Jag både håller med och inte. Efter att ha levt i ett förhållande där vartenda sak skulle diskuteras, där han opåkallat tog rollen som djävulens advokat konstant så känner jag bara att jävlar, vad skönt att slippa stå på motsatt sida i alla diskussioner 😅 samtidigt är det ju roligt att diskutera olika frågor, men det är också trevligt att kunna hålla med varandra och diskutera utifrån det. En diskussion behöver ju inte utgå från att man har olika åsikter, det kan ju också vara ett utvecklande av argument från samma sida, så att säga. Men det viktigaste är ju som du skriver, att ha respekt för varandra i diskussionen.

Jag håller med dig där om respekten! Tycker det beror mycket på _hur_ man diskuterar. Även om man har olika åsikter, så kan ju en diskussion vara att bara få den andra att se att det finns andra sätt att se på något, sen får den andra ta till sig det om den vill.

Jag har väl aldrig diskuterat särskilt mycket med nån partner, men hade två nära vänner tidigare varav jag och vän A ofta diskuterade olika frågor och vän B sa "ska ni bråka nu igen?" men vi blev aldrig osams, utan vi ville ju varandra väl, vi tyckte bara det var kul att diskutera.

Sen har jag diskuterar med andra vars främsta syfte verkar vara att "sätta dit" den andra... inte det bästa kanske om man nu vill få någon att se saken ur sin synvinkel....

En fredagskvällsfundering: Jag har en god vän som dejtat länge, eller försöker dejta via appar och så vidare men inte får napp. Vi diskuterar och han säger att han tror det är för att han i princip vill vara hemmaman. Alltså, inte bli försörjd - han är ekonomiskt oberoende - men att han inte vill/behöver jobba. Han har sitt på det torra men lever inte heller i lyx och flärd utan ett minimalistiskt, avslappnat liv. Lagar mat, spelar datorspel, tränar och går med hunden. Jag för min del har svårt att se att just detta kan vara problemet, men vad säger ni? Finns det smartare och mindre smarta sätt att introducera ett sådant livsval? (och ja, det handlar verkligen om en vän, jag själv behöver jobba så mycket att jag inte ens hinner dejta för närvarande :laugh:)
Ser inget problem med en sådan livsstil.

En fredagskvällsfundering: Jag har en god vän som dejtat länge, eller försöker dejta via appar och så vidare men inte får napp. Vi diskuterar och han säger att han tror det är för att han i princip vill vara hemmaman. Alltså, inte bli försörjd - han är ekonomiskt oberoende - men att han inte vill/behöver jobba. Han har sitt på det torra men lever inte heller i lyx och flärd utan ett minimalistiskt, avslappnat liv. Lagar mat, spelar datorspel, tränar och går med hunden. Jag för min del har svårt att se att just detta kan vara problemet, men vad säger ni? Finns det smartare och mindre smarta sätt att introducera ett sådant livsval? (och ja, det handlar verkligen om en vän, jag själv behöver jobba så mycket att jag inte ens hinner dejta för närvarande :laugh:)
Ser heller inga problem i det upplägget.

@Nahar Jag vet inte hur majoriteten resonerar men personligen har jag jättesvårt för folk som "bara" är hemma och chillar. Jag är för rastlös för att stå ut med en sådan. Om man inte behöver jobba för att man har det gott ekonomiskt spelar inte nån större roll för mig i sammanhanget, det avgörande för mig är just stillasittande hemma. Om man istället för jobb brinner för nåt som man lägger sin tid på är det en helt annan sak. Men just dataspel ses nog av många som en ganska passiv passion. Jag har försökt två ggr vara open minded gentemot partners som helst av allt suttit inne och spelat onlinespel, tittat på film eller andra hemmasittande aktiviteter men alltså det går fetbort. Enligt mina preferenser är det oattraktivt att inte vara nyfiken på nåt "i den yttre världen".

En fredagskvällsfundering: Jag har en god vän som dejtat länge, eller försöker dejta via appar och så vidare men inte får napp.
Nä, det är inte sättet han försörjer sig på som är problemet. Frågan är väl mer hur hans profil ser ut? Jag tycker att många har väldigt dåliga profiler - suddiga bilder som inte ens visar personen ordentligt, ingen eller konstig text, etc.

Nä, det är inte sättet han försörjer sig på som är problemet. Frågan är väl mer hur hans profil ser ut? Jag tycker att många har väldigt dåliga profiler - suddiga bilder som inte ens visar personen ordentligt, ingen eller konstig text, etc.
Har inte sett hans profil🤷🏻 Men jag kanske ska fråga om han vill att jag tar en titt på den, så att den verkligen speglar vem han är.

Hade inte haft några problem med att han är hemmaman, men däremot datorspelandet :laugh: nämner han det i sin profil, att han inte arbetar?

Hade inte haft några problem med att han är hemmaman, men däremot datorspelandet :laugh: nämner han det i sin profil, att han inte arbetar?
Som jag förstår det nämner han både datorspelande och att han inte jobbar först i konversationer, och oftast är det där det tar slut.

KL: Men alltså, en liten brasklapp, att han klagar till sin kompis efter ett par glas. Så vi behöver inte dra i för stora växlar men jag var mer nyfiken om det är som han tror att det är hans brist på jobb (oavsett om det är självvalt eller inte) som är problemet.

Jag tänker att om den andra personen tycker det är viktigt att befinna sig på samma plats i livet/ha liknande livsstil, kan det kanske vara svårt att få match, för det finns nog ganska få som har möjlighet att ha den livsstilen som din vän har. De allra flesta knegar nog på bäst de kan (eller för mycket), trasslar med att få livspusslet att gå ihop och har inte alls den flexibilitet i vardagen som han tycks ha. Det kanske kan vara... inte skrämmande direkt, men kännas lite svårt att synka med och upplevas som obalanserat.

ELLER så är det helt perfekt, för att han allt som oftast är tillgänglig att ses när det finns utrymme i det egna livet, istället för att försöka matcha två scheman för att ses.

Jag tänker att om den andra personen tycker det är viktigt att befinna sig på samma plats i livet/ha liknande livsstil, kan det kanske vara svårt att få match, för det finns nog ganska få som har möjlighet att ha den livsstilen som din vän har. De allra flesta knegar nog på bäst de kan (eller för mycket), trasslar med att få livspusslet att gå ihop och har inte alls den flexibilitet i vardagen som han tycks ha. Det kanske kan vara... inte skrämmande direkt, men kännas lite svårt att synka med och upplevas som obalanserat.

ELLER så är det helt perfekt, för att han allt som oftast är tillgänglig att ses när det finns utrymme i det egna livet, istället för att försöka matcha två scheman för att ses.
Intressant. Han har ju inte någon tanke om att någon han träffar inte skulle jobba. Han har haft tur i livet men väljer också att spendera med måtta och ta hand om det så att han slipper jobba in i framtiden, och han har ju ändå ganska mycket annat för sig, fyller dagarna liksom. Till mig säger han att han inte hade haft något emot att stötta sin partner med matlagning, städning och så vidare, men det kanske är för ovant med straighta män som vill/kan ta den rollen?

Intressant. Han har ju inte någon tanke om att någon han träffar inte skulle jobba. Han har haft tur i livet men väljer också att spendera med måtta och ta hand om det så att han slipper jobba in i framtiden, och han har ju ändå ganska mycket annat för sig, fyller dagarna liksom. Till mig säger han att han inte hade haft något emot att stötta sin partner med matlagning, städning och så vidare, men det kanske är för ovant med straighta män som vill/kan ta den rollen?
Min make vill ha den rollen, han vill vara trophy-husband :D För min del hade jag inte haft problem med något sådant upplägg, hade bara varit glad om någon kunde vara hemma med hundarna hela dagarna. Men - jag har inte råd att försörja vårt hushåll i nuläget :D

Nä, en modern man axlar sitt del av sysslorna i hemmet. Jag skulle aldrig acceptera att curla en vuxen karl utan han får hjälpa till med matlagning, disk, städ, tvätt osv. Om jag tvättade när jag var sambo så fick han själv vika ihop och lägga bort sin rena tvätt och vice versa.

Nej, det är inte ovanligt. Alla män jag träffat och känner lagar mat, städar och tvättar 😅

Nä, en modern man axlar sitt del av sysslorna i hemmet. Jag skulle aldrig acceptera att curla en vuxen karl utan han får hjälpa till med matlagning, disk, städ, tvätt osv. Om jag tvättade när jag var sambo så fick han själv vika ihop och lägga bort sin rena tvätt och vice versa.
Jag tolkade det som att han skulle ta över hushållsarbetet helt, men kanske uppfattade dig fel @Nahar ?

Nej, det är inte ovanligt. Alla män jag träffat och känner lagar mat, städar och tvättar 😅
Alltså menar inte att män i gemen inte hjälper till, men han menar mer att han skulle gärna göra allt det där och inte lämna något alls till sin partner:D

Jo, men samtidigt kan han ju inte ljuga heller liksom. Han har sitt intresse och folk har fördomar, men går ju inte att ändra mycket på det.

Ja, men det är det han säger, att när han nämner att han är ekonomiskt oberoende så vill folk antingen tro att han är superrik och söker en trofé eller så tror de att han bara är lat och inte har något han brinner för alls. Tycker det är synd. Han är ju inte perfekt (vem är det?) men han lever liksom ett helt normalt, lugnt liv förutom att han inte jobbar, så i min värld är det konstigt att folk hänger upp sig på det.
han får skriva till mig :D

När jag dejtade som mest var jag långtidssjukskriven. Det ”avskräckte” säkert en del i chatt-stadie men generellt så upplevde jag att det inte sågs som någon stor grej. Så just att man inte jobbar tror jag inte nödvändigtvis behöver spela någon större roll.
Kanske konversationen brister på något sätt från hans håll? (Obs endast spekulation, men är någon trist att skriva med tappar jag intresset snabbt)
Eller så har han helt enkelt bara lyckats matcha med personer som har andra prioriteringar?

Hur man konverserar och vilka val man själv gör i vilka personer man matchar med/kontaktar på dejtingsajter kan ju vara hjälpsamt att fundera över. Liksom bara medvetandegöra för sig själv så man därefter kan välja om man vill fortsätta göra som man redan gjort, eller om man vill prova att göra på ett annat sätt och se om man upplever skillnad. Kanske känner man att jo jag vill fortsätta som tidigare, och då tänker jag att vet man det kanske det blir lättare att hålla tålamodet med att det kan ta tid innan man hittar ”sin”/”sina” personer. För ibland tar det en jävla tid, och ibland dyker någon man klickar med bara plötsligt upp.

Dejting alltså, vilken mysterium det är 😅

Alltså menar inte att män i gemen inte hjälper till, men han menar mer att han skulle gärna göra allt det där och inte lämna något alls till sin partner:D
Haha, jag skulle snabbt kunna bli odrägligt bortskämd men jag tycker man delar på sysslorna även om det är trevligt att komma hem till ett dukat bord, men det gäller ju för bägge två, att man gör det för varandra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 415
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 930
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 164
Senast: gullviva
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 605
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar