@Eurydome Jag är en sån "extremt kräsen person", men det är för att jag precis som
@Ceta skriver hellre är själv än i ett dåligt förhållande eller med något slags "substitut" bara för att slippa vara ensam. Dessutom känner jag att nätdejting inte är något för mig, det blir så uppstyrt och uppenbart att man enbart träffas för att man vill slippa vara singel (eller ja, jag vill ha ett förhållande, inte ett ligg eller vänner, så nu utgår jag helt från mig själv när jag skriver). Det har varit uppe i tidigare dejtingtrådar förut, och jag är definitivt en person som dessutom skulle ställa mycket högre krav på en person jag träffade via nätdejting än exempelvis en kollega eller någon man lär känna på annat sätt IRL, just för att det blir så uppstyrt och det är bara det där yttre man ser först. Bara som ett exempel så retade jag ihjäl mig på folks stavning när jag testade nätdejting vid ett tidigare tillfälle och skulle aldrig för mitt liv ens gå på en dejt med någon som stavar så. Hade det varit en person jag hade lärt känna i verkligheten och kanske inte sett hans stavning det första jag gjorde, hade jag orättvist nog inte alls varit lika kritisk. Men jag har ju också valt att inte nätdejta heller, resonerar man som jag kanske det är helt fel forum att försöka hitta någon via nätet.
Sen är jag kräsen ur ett annat perspektiv också, och det är att jag har sjukt svårt att bli attraherad av någon. I alla fall av någon uppnåelig person, och inte någon man ser på tv, typ. Att jag inte känt minsta lilla attraktion till någon annan än den person jag sist kände det för, som jag träffade 2017, talar lite för hur sällan det händer. Innan dess hade det gått tre år innan jag känt något som ens kunde liknas vid det. Jag känner sällan samhörighet med andra människor som jag inte känt hela livet även utan att blanda in romantiska känslor heller, jag har absolut noll intresse av att umgås med kollegor eller med min brors flickvän som jag heller inte har något som helst gemensamt med.
Jag var mycket mer ledsen, för att inte säga bitter, över att jag är ensam för säg tio år sen. Då tyckte jag att allting var fullständigt bottenlöst och jag var den mest äckliga och värdelösa människa som någonsin funnits, som inte kan lyckas med det som typ alla andra kan lyckas med, att hitta någon att leva med. Man kan ju tänka att efter ytterligare tio år som singel borde det kännas ännu värre nu, men det gör det faktiskt inte. Snarare har jag lärt mig leva med att det är så för mig, och att se ljuspunkter och trevliga delar ur mitt liv som inte påverkas om jag har en partner eller att jag inte har några vänner. Jag har ju min familj, jag har mina djur, jag har defacto också mina kollegor som jag kan prata jobb, väder och vind och Bonde Söker Fru med, typ, jag är inte ensam på det sättet längre. Självklart kan jag fortfarande tycka att det är tråkigt att jag aldrig kommer bli en del av en tvåsamhet, men jag inser ju också att det kommer ingen och knackar på dörren i verkligheten, utan för att ändra på det måste jag göra något aktivt. Och det pallar jag inte, jag hade mått sämre av att göra något aktivt än att bara låta det vara.
Jag har också upplevt att det är enklare när alla andra runt mig som familj och närstående har gett upp om mig också. Det är ingen som kommenterar att jag borde träffa någon eller skaffa barn längre (förutom någon tanklös kollega, som det ändå går att bara ignorera), och det underlättar mycket. För några år sen var det mycket mer tjat om att jag borde träffa någon. Framför allt träffa någon annan än min "rätt person men vid fel tillfälle"-person. I takt med att det tjatet har minskat har jag också mått bättre.
Nu menar jag inte att du bara ska ge upp och välja en tillvaro som den eviga singeln med 27 håriga katter om du inte själv vill det. Men ett halvår är i sammanhanget nästan ingenting. Om du försöker fokusera på att hitta ljusglimtar som är bra i ditt liv utan att ha en partner, samtidigt som du fortsätter gå på dejter om det nu är det du vill, kommer du förr eller senare träffa rätt. Men försök att hitta trevliga saker i ditt liv under tiden, så du inte sätter ditt liv på vänt tills du träffat en partner.