Intressant diskussion. Jag vill inte ha en klängig partner eller vad jag ska säga, tvärtom är det väldigt viktigt att han har egna intressen och ett eget liv eftersom mitt intresse (hästarna) tar väldigt mycket tid. När man lägger till ett heltidsjobb måndag-fredag på det så blir det verkligen inte mycket tid över på vardagarna till någonting annat. Det är delvis väldigt mycket därför som jag inte riktigt känner att utrymmet för att dejta (kanske även flera olika personer innan man träffar rätt) finns, och jag vill bara snabbspola förbi till stadiet när man har en vardag och kanske rasar ihop i soffan framför tvn vid åttatiden på kvällen.
Men jag vill ju samtidigt ha den där vardagen och jag skulle inte tycka att det var jättekul att min partner skulle kalla det för att han inte "behöver" mig, för han ska ju vilja att jag berikar hans liv, typ. På samma sätt som jag ska tycka att han berikar mitt, och det är väl där det kolliderar med att jag inte kommer att tycka att tio olika internetdejter kommer berika mitt liv.
Sen har jag dock haft samma upplevelse i min enda seriösa relation, som flera andra beskrivit här. Min självständighet och mitt tidskrävande intresse har varit så positivt i den allra första fasen, för de hade ju själva stora intressen och egna liv. Men sen blev det snarare det som drog ner allting istället, det blev bara jobbigt att jag inte hela tiden kunde ändra mig utifrån när de fick en lucka eller bara spontant kasta mig iväg åtta mil för en spontan övernattning. (Just den biten hade väl varit lite lättare om vi hade bott i samma stad i och för sig, men övernattning funkar alltid jättedåligt för mig, oavsett om det är i ett sådant sammanhang eller i jobbet, eftersom jag har två hästar som ska släppas in och ut varje dag.)
Jag tycker väl att i ett sunt förhållande ska man "behöva" varandra på ett bra och sunt sätt. Men inte att det slår över och blir klängigt eller krävande i stil med att man ska behöva sluta med sina intressen för att partnern inte klarar av att man har ett eget liv.