Nu vet jag att det där bara var ett exempel, (och jag riktar inte mitt inlägg just till dig utan har bara svårt att hålla tyst i det här ämnet) men just det där ”är det okej att jag kommer” tänker inte jag behöver vara ett tecken på lyhörd och bra sex, utan snarare nåt slags ensidig prestationsnorm som jag personligen stör mig ganska mycket på. Som att det förutsätts att mannen ska få en kvinna att komma, helst genom ett vaginalsamlag, och att när han har kommit är det slut på sexet. Betydligt bättre tycker jag det blir när båda tar ansvar för sin egen njutning och orgasm. Jag vill att min partner ska komma när det känns som skönast för honom att göra det, och samma gäller mig. Sen kommunicerar vi självklart längs vägen också.
Sen håller jag med om att självförtroende är en viktig nyckel till bra sex, och det kan lätt bli en ond eller god cirkel. En person som redan från början har positiva erfarenheter, haft turen att slippa träffa på några av de idioter som finns, och ha en kropp och en sexualitet som lätt synkar med andras, har också lätt att fortsätta så. För andra blir vägen längre att gå, av olika skäl.
Ni är ett par andra användare här som nämnt hur tidigare dåliga upplevelser av bl.a. smärta och att bli överkörd gör sex, och då som jag tolkar det speciellt penetrerande sex komplicerat. Sex ska ju aldrig vara ”uthärdligt”, det ska vara skönt och givande i alla lägen. Det borde vara lika naturligt att, om man vill ha sex, välja bort penetrerande vaginalsex som att tacka nej till t.ex. analt eller bondage, för att det är oskönt eller inte är ens grej, eller inget man vill ha just nu.
Nu finns det ju normer som likställer ”riktig sex” med penetration. Men det ÄR ju bara ett av sjuttioelva sätt som finns att ha sex på. Jag upplever att det varit en lättnad för flera av mina manliga partners när de förstått att penetrerande sex inte är så värst viktigt för mig, utan bara ett inslag emellanåt, just för att det blir friare och mindre prestationskrav. Jag har själv haft perioder då jag inte haft det alls. Numera är det en del av det jag njuter av, men det är för att jag lyssnat på mig själv och inte kört på när det tidigare var oskönt.
Du skriver alltid så kloka inlägg! En av de sakerna som tog längst tid för mig att komma över var just dåliga minnen av penetrerande sex och jag är tyvärr säker på att det kommer vara ett återkommande problem med framtida sexpartners. Jag tror jag blivit bättre på att kommunicera kring det men det krävs ändå någon som är tillräckligt lyhörd för att direkt uppfatta när jag blir obekväm och sedan inte göra det till en situation.
Jag reagerade väldigt starkt på en grej The Guy berättade när vi textade en gång för inte så länge sedan. Men eftersom han lägger noll förväntan bakom grejer och alltid bara tar all kommunikation som superpositiv så blev det liksom inte mer än den reaktionen, ett bra bemötande och sedan hade jag snabbt lätt för att själv ta upp den tråden igen och så var det utrett på två meddelanden och sedan har det inte berört mig något alls. Min första reaktion har till och med helt släppt. Jag fattar att det är höga krav att ställa på en partner, alla är vi liksom ändå bara vanliga dödliga med våra egna bagage. Men det gäller för mig mest att identifiera vad jag behöver för att må bra. Uppenbarligen övertrygga, kommunikativa typer?