Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får fram att det var fler 80+ de första 14 dagarna i april än den första 14 dagarna i mars.
Jämför själv @kökshäxan
1-15 mars 3 pat 80+
1-15 april 12 pat 80+

Socialstyrelsens prioriteringsdokument publicerades i mars och det borde ju synas nu i april om det du och @Scar säger stämmer, att 80+ nekas IVA-vård. Istället ser jag en flera hundra procents ökning av 80+ patienter på IVA i april. I reda patientantal alltså.

Det finns även en tydlig trend att kvinnor nekas vård när det gäller Covid-19 då det vårdas betydligt färre kvinnor än män och som sagt så är det väldigt få unga som vårdas. Det finns uppenbart mycket diskriminering i vården.

Och sen är folk i områdena kring Järvafältet överrepresenterade, med många invandrare, det måste betyda att Svenskar är diskriminerade.

@Scar
Slutsatserna ovan är givetvis nosens men det är just det här du håller på med. Du har en hypotes, tittar lite bland siffrorna utan att på något vis analysera varför och drar slutsatser. Så fort siffrorna bekräftar att din hypotes stämmer så stoppar du och tror du har rätt, helt utan att gå vidare och se varför det ligger till på det viset. Du skulle kunnat hävda det jag skrivit ovan och hittat siffror som stödjer det, om man inte kollar på bakomliggande orsaker. Och jag tvivlar på att du har tillgång till material som gör att du kan göra en adekvat analys om det.

Du har väl hört " "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik" och det du håller på med nu är den sista lögnen -statistik, du använder statistik för att bevisa din tes, inte för att få ett bättre grepp om verkligheten utan för att få rätt i hur din världsbild ser ut.

Såg nyss ett inlägg på BBC News från Ösel.
Den ön är nu helt avstängd, man kommer inte dit, man kommer inte därifrån. Myndigheterna uppskattar att 50% av befolkningen är smittad. Ön kallades Corona Island i inslaget.

Man hade haft otur i flera led av dålig timing. Smittan började med ett italienskt vollybolllag som spelade två matcher - med massor av publik och folkfest. Strax efteråt var det champagne-festival.

https://www.bbc.com/news/av/world-europe-52282118/life-on-estonia-s-corona-island

Du har väl hört " "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik" och det du håller på med nu är den sista lögnen -statistik, du använder statistik för att bevisa din tes, inte för att få ett bättre grepp om verkligheten utan för att få rätt i hur din världsbild ser ut.
När en politiker arbetar på det här sättet, kallas politikern populist.

Men du vet väl att intensivvård kan vara olika saker? Det kan vara både att få ligga på en säng, fullt medveten, och få andas syrgas i en mask. Och det kan också vara att vara nedsövd, ligga i bukläge, ha lungorna kopplade till en respirator som trycker in luft i dem. De flesta äldre klarar av att endast få lite syrgas, men då de redan är fragila och kanske multisjuka klarar de inte av respiratorvård. Och så var det även innan covid; IVA-läkare lägger inte en förvirrad, undernärd 80+ med diabetes, högt blodtryck, hjärtsvikt och nu dessutom en rejäl lunginflammtion i en respirator. Det är OAVSETT antal vårdplatser. Patienten bedöms inte klara den typen av vård.

Edot: ribban finns ALLTID för att bli inlagd på IVA. Det är inget nytt nu.

Precis så! Enligt min sambo så har de inte fullt på IVA där han tillfälligt jobbar, men det betyder inte att de lägger alla med multipel organsvikt i respirator bara för att det finns respiratorer tillgängliga - oavsett ålder på patienten. Det händer att patienter yngre än han själv kommer in och som de inte gör något för på IVA eftersom de vet att patienten kommer att avlida - trots att patienten är vaken, talbar, osv. (Tillägg så att ingen missförstår: Patienten får självklart annan vård och lindring).

Knapplån: Det verkar som om många tror att Covid-19 är en vanlig influensa som man blir mycket sjuk av om man är gammal och bara ganska sjuk (eller väldigt lite sjuk) om man är yngre och att det är lunginflammation som är det stora problemet. Men så är det ju inte (även om lunginflammation är riktigt farligt för äldre patienter, varför många äldre dör i Covid-19). Kroppens immunförsvar kan oavsett ålder på patienten reagera så kraftigt på viruset så att alla organ slås ut - och då finns det väldigt lite att göra. Vid prioritering så är det framförallt dessa patienter om får en låg prioritering - inte i övrigt friska åldringar med lunginflammation.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.
Nedskärningar är inte (den enda) förklaringen, en mycket stor andel av medlen går till annat än direkt sjukvård, det är ekonomiskt Klondyke där konsulter i all dess former, en mängd administratörer, privata sjukvårdsentreprenörer och andra passar på att berika sig själv och det på alla nivåer. Det måste till en ändring här men hur skall den kunna åstadkommas?

Det finns även en tydlig trend att kvinnor nekas vård när det gäller Covid-19 då det vårdas betydligt färre kvinnor än män och som sagt så är det väldigt få unga som vårdas. Det finns uppenbart mycket diskriminering i vården.

Och sen är folk i områdena kring Järvafältet överrepresenterade, med många invandrare, det måste betyda att Svenskar är diskriminerade.

@Scar
Slutsatserna ovan är givetvis nosens men det är just det här du håller på med. Du har en hypotes, tittar lite bland siffrorna utan att på något vis analysera varför och drar slutsatser. Så fort siffrorna bekräftar att din hypotes stämmer så stoppar du och tror du har rätt, helt utan att gå vidare och se varför det ligger till på det viset. Du skulle kunnat hävda det jag skrivit ovan och hittat siffror som stödjer det, om man inte kollar på bakomliggande orsaker. Och jag tvivlar på att du har tillgång till material som gör att du kan göra en adekvat analys om det.

Du vet inte vad du pratar om utan lever i förnekelse. Sedan hittar du på irrelevanta exempel för att inbilla dig att du har rätt.

Läs kökshäxans inlägg här ovan. Hon har förstått.

Det du gör är att du lever i en illusion att alla får lika vård trots att inget tyder på att så är fallet. Sedan är du övernitisk beträffande information som visar på motsatsen.

Jag får fram att det var fler 80+ de första 14 dagarna i april än den första 14 dagarna i mars.
Jämför själv @kökshäxan
1-15 mars 3 pat 80+
1-15 april 12 pat 80+

Socialstyrelsens prioriteringsdokument publicerades i mars och det borde ju synas nu i april om det du och @Scar säger stämmer, att 80+ nekas IVA-vård. Istället ser jag en flera hundra procents ökning av 80+ patienter på IVA i april. I reda patientantal alltså.
Och nu är det 13 patienter 80+ för en till lades in idag :up: Så jo, 80+ läggs fortfarande in på IVA @Scar och @kökshäxan

Och nu är det 13 patienter 80+ för en till lades in idag :up: Så jo, 80+ läggs fortfarande in på IVA @Scar och @kökshäxan

Så här ser fördelningen över intensivvårdstillfällen ut för perioden fram till 20 mars resp. 1-16 april för Stockholmsregionen. Att det skett en ändring i åldersfördelningen är tydligt och Svenska Intensivvårdsregistret är som jag kan bedöma en tillförlitliga källa.

källa än

Untitled-1.jpg

Senast ändrad:

Det är andelen som är det intressanta. En ny 80+ patient med covid som får intensivvård senaste veckan då.

Men vissa hävdar att 80+ inte alls är bortprioriterade. Dessutom är det olika ut i olika landsting. Tuffare prioriteringar görs exempelvis i Stockholm eftersom det är större konkurrens om platserna där och det är en hårt drabbade region.

Du vet inte vad du pratar om utan lever i förnekelse. Sedan hittar du på irrelevanta exempel för att inbilla dig att du har rätt.

Läs kökshäxans inlägg här ovan. Hon har förstått.

Det du gör är att du lever i en illusion att alla får lika vård trots att inget tyder på att så är fallet. Sedan är du övernitisk beträffande information som visar på motsatsen.
Förnekelse= inte hålla med
Förstå= Hålla med

Kanske dags för dig att höja nivån på argumenten några snäpp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
579
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
384
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 512
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar