Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här ser fördelningen över intensivvårdstillfällen ut för perioden fram till 20 mars resp. 1-16 april för Stockholmsregionen. Att det skett en ändring i åldersfördelningen är tydligt.

Visa bifogad fil 48895
Men vad beror den förändringen på? Har de första 80+ blivit friska och skrivits ut nu och är därför inte kvar i siffrorna? I ditt första diagram har du ett tidsspann på 3,5 månader och ackumulerande antal patienter (egentligen vårdtillfällen) eftersom vårdtiden är många dagar, tror jag läst uppemot 14-20 dagar. De ackumuleringarna får du ju inte med i ett jämförande tvärsnitt på 15 dagar.
 
Men vad beror den förändringen på? Har de första 80+ blivit friska och skrivits ut nu och är därför inte kvar i siffrorna? I ditt första diagram har du ett tidsspann på 3,5 månader och ackumulerande antal patienter (egentligen vårdtillfällen) eftersom vårdtiden är många dagar, tror jag läst uppemot 14-20 dagar. De ackumuleringarna får du ju inte med i ett jämförande tvärsnitt på 15 dagar.
Eller beror en eventuell minskning i andelen 80+ att ingen hittills klarat behandlingen av dem och man fått omvärdera vilka som är lämpliga att intensivvårda.
 
Det är andelen som är det intressanta. En ny 80+ patient med covid som får intensivvård senaste veckan då.

Men vissa hävdar att 80+ inte alls är bortprioriterade. Dessutom är det olika ut i olika landsting. Tuffare prioriteringar görs exempelvis i Stockholm eftersom det är större konkurrens om platserna där och det är en hårt drabbade region.
Du säger ju att de prioriteras bort helt. I reda patientantal är det ju 13 vårdtillfället på 80+ de senaste två veckorna, när du hävdar att exempelvis Stockholm väljer bort det helt. Och precis där känner jag en IVA-läkare som menar att du har fel. Hon håller på att intubera 80+ fortfarande.
 
Egentligen inte eftersom prioriteringar görs oavsett. Det är det som gör att vissa inte förstår vad som händer.
Ja prioriteringar görs konstant i vården, det är bara det att de prioriteringar du hävdar görs inte stödjs av de siffror du pekar på. Du tolkar det så för det stödjer din hypotes.'

Det kanske i slutändan visar sig att du har rätt, men det finns inget i det materialet som du pekar på som varken kan bekräfta eller dementera. Det som talar emot mest är att det finns ledig kapacitet. Det kan däremot lätt bli så att de sjukaste sorteras bort även om man bedömer att de har en chans om vi inte är försiktiga och undviker att sprida smitta.
 
Ja prioriteringar görs konstant i vården, det är bara det att de prioriteringar du hävdar görs inte stödjs av de siffror du pekar på. Du tolkar det så för det stödjer din hypotes.'

Det kanske i slutändan visar sig att du har rätt, men det finns inget i det materialet som du pekar på som varken kan bekräfta eller dementera. Det som talar emot mest är att det finns ledig kapacitet.

Du kan omöjligt ha tagit till dig av kökshäxans statistik.

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-5.1490251/page-40#post-19253338
 
Du kan omöjligt ha tagit tagit till dig av kökshäxans statistik.

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-5.1490251/page-40#post-19253338
Jag har sett den men vet att man måste analysera noggrant, och jag ser många svagheter i din teori vid första anblicken, för att se vad som ligger bakom. Den som slänger sig med siffror som du gör visar egentligen bara en sak, att man har noll koll på vad man håller på med. De som har mer koll är mycket mer försiktiga i sina slutsatser även om de har tillgång till betydligt bättre underlag.
 
Det är inte min statistik utan Svenska Intensivvårdsregistrets, SIR:s data och som finns tillgänglig för alla på webben, det bör sägas klart :)
Och du tolkar den genom att jämföra ackumulerade vårdtillfällen under 3,5 mån med 0,5 månad och tycker att du kan dra slutsatser av det? Har du läst statistik?
 
Jag har fått in flera rapporter om att bryta ut diskussionen om den svenska sjukvården. Det blir väldigt svårt att göra eftersom diskussionen för det första är extremt lång och för det andra (såvitt jag sett) mest berört den svenska sjukvårdens hantering av Corona, vilket ju hör trådens ämne till.

Nu känns det dock som att det har blivit så mycket rundgång här i tråden att jag helt enkelt sätter stopp för den pågående diskussionen om hur den svenska sjukvården fungerar/bör fungera. Den som vill diskutera det vidare får hemskt gärna starta en ny tråd. Alla vidare inlägg på ämnet som skrivs i den här tråden kommer att raderas.

/Mod
 
Nu känns det dock som att det har blivit så mycket rundgång här i tråden att jag helt enkelt sätter stopp för den pågående diskussionen om hur den svenska sjukvården fungerar/bör fungera. Den som vill diskutera det vidare får hemskt gärna starta en ny tråd. Alla vidare inlägg på ämnet som skrivs i den här tråden kommer att raderas.

/Mod
Menar du frågan om huruvida det nu sker en ändrad prioritering av Covid-19 patienter på IVA? Frågar mest av nyfikenhet för jag lämnar tråden oavsett men jag tycker den diskussionen ryms inom trådämnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 384
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp