Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu står det inget i mitt inlägg om att jag tycker man ska hålla 2 meters avstånd mellan barn så det blir omöjligt för mig att svara på det.
Det var mer allmänna frågeställningar utifrån vad du skrev än att ifrågasätta dig. Förlåt att jag var otydlig om det.
 
Det var mer allmänna frågeställningar utifrån vad du skrev än att ifrågasätta dig. Förlåt att jag var otydlig om det.

Ok :) jag tror absolut inte att det gör någon skillnad att bara införa någon 2 meters regel på förskolor, antagligen skapar det bara mer oro om någon redan orolig pedagog nu ska försöka få barnen att hålla avstånd.

@mackan jag tycker det du beskriver låter jättebra, och jag betvivlar inte att väldigt många pedagoger (och föräldrar) vet hur dom ska lägga upp även sånt här, samtidigt så läser man hela tiden om lärare som verkar helt panikslagna över att dom inte kan följa dom allmänna riktlinjerna, jag kan ju själv tycka att det är rätt självklart att man som lärare eller pedagog inte kan gå till jobbet och tro att barnen magiskt lärt sig alla reglerna (eller att det ens är rimligt att samma regler gäller inom skolan) men det verkar ändå som att många inte förstår skillnaden och kanske behövs det mer information till den gruppen om vad som kan göras förutom just matsalen som ju är en rätt ny riktlinje
 
Just att hålla 2 meter mellan barnen känns ju rätt omöjligt, men jag såg ett klipp från Syd Korea (eller om det va Singapore? men någon av länderna som haft strikta regler från början) och där hade man lagt mycket energi på att lära även små barn hur dom skulle bete sig för att minska smittan, såklart på ett pedagogiskt och lättsammare sätt. Det hade nog varit bra i många länder för just nu känns det som att man antingen kör på att barn är helt utanför gruppen som blir smittade/smittar andra eller så överför man sin egen rädsla på barnen som inte har vår förmåga att sortera infon och bara blir livrädda. Sen tror jag inte vi har varken möjligheten eller viljan att göra exakt som Syd Korea men vissa saker hade säkert hjälpt i skolmiljö både för barnen och lärarna

Håller med. Det räcker att titta på vågen av klimatångest och andra märkliga fenomen. Även om många föräldrar sköter sig väl finns det de som överför sin ångest och oro på sina barn.
 
Förövrigt kan jag konstatera att jag hade fel rörande andelen 80+ på intensiven.

Svts sida anger tydligen totalen, alla som har eller fått intensivvård. Inte de som har intensivvård just nu.

Därmed kan jag konstatera att de 80+ som skrivits in på IVA de senaste veckorna gått från 10 procent till 0 procent de senaste dagarna. Ingen 80+ har skrivits in på IVA de senaste dagarna.

"IVA-patienter skrivs ut
Totalt har 915 personer fått intensivvård för covid-19 varav 530 patienter vårdas på IVA just nu, enligt Socialstyrelsen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-allt-fler-skrivs-ut-fran-iva

30 patienter i totalen på 80+ har det varit i flera dagar nu. 80+ tycks inte skrivas in alls längre som sagt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/


Någon som vet var man kan få åldersfördelningen på aktuella patienter? Det vore inte helt orimligt att man även börjat sålla bort 70-79 års gruppen. Men jag har inte följt det så noggrant så kan inte uttala mig om hur den procenten förändrats över tid.
 
Senast ändrad:
Förövrigt kan jag konstatera att jag hade fel rörande andelen 80+ på intensiven.

Svts sida anger tydligen totalen, alla som har eller fått intensivvård. Inte de som har intensivvård just nu.

Därmed kan jag konstatera att de 80+ som skrivits in på IVA de senaste veckorna gått från 10 procent till 0 procent de senaste dagarna. Ingen 80+ har skrivits in på IVA de senaste dagarna.

"IVA-patienter skrivs ut
Totalt har 915 personer fått intensivvård för covid-19 varav 530 patienter vårdas på IVA just nu, enligt Socialstyrelsen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-allt-fler-skrivs-ut-fran-iva

30 patienter i totalen på 80+ har det varit i flera dagar nu. 80+ tycks inte skrivas in alls längre som sagt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/


Någon som vet var man kan få åldersfördelningen på aktuella patienter? Det vore inte helt orimligt att man även börjat sålla bort 70-79 års gruppen. Men jag har inte följt det så noggrant så kan inte uttala mig om hur den procenten förändrats över tid.
Jag tycker det är hemskt att de i åldern 10-19 inte får intensivvård.
 
Räkna själv ut hår många 10% av 18 personer är @Scar
5767BA0B-A591-452F-850A-EA6873A53142.webp

Siffror från 5 april, källa https://www.vk.se/2020-03-26/grafik-har-sprider-sig-coronaviruset-folj-utvecklingen-i-vasterbotten


Och fundera sedan på hur många % av Sveriges 80+ som skulle klara av att springa ett maraton?
 
Räkna själv ut hår många 10% av 18 personer är @Scar
Visa bifogad fil 48887
Siffror från 5 april, källa https://www.vk.se/2020-03-26/grafik-har-sprider-sig-coronaviruset-folj-utvecklingen-i-vasterbotten


Och fundera sedan på hur många % av Sveriges 80+ som skulle klara av att springa ett maraton?
Av mina siffror kan man ju konstatera att kvinnor nekas intensivvård! Det är ju inte alls lika många som männen, de väljs alltså bort!
Obs, ironi.
 
Räkna själv ut hår många 10% av 18 personer är @Scar
Visa bifogad fil 48887
Siffror från 5 april, källa https://www.vk.se/2020-03-26/grafik-har-sprider-sig-coronaviruset-folj-utvecklingen-i-vasterbotten


Och fundera sedan på hur många % av Sveriges 80+ som skulle klara av att springa ett maraton?

Sluta fåna dig. Att det ska vara så svårt att fatta att alla äldre som skulle klara sig med intensivvård inte får det och att ribban är ovanligt hög för att bli inlagd.

Kan förövrigt konstatera att knappt 20 procent av de på intensiven i det lugna Västerbotten är 80+.

Ja, även var du bor påverkar möjligheterna att få vård.
 
Det framgår inte av statistiken. Precis som det inte framgår varför 80-åringar minskar på IVA.

Kan du verkligen inte räkna ut det?

80-åringar behöver plötsligt inte intensivvård?
Eller det finns inte resurser till alla och de måste prioritera?
 
Är kriteriet att kunna springa maraton - då är intensivvården förbehållen elitidrottare och medelåldersmän från Bromma :cry:
Nja, det handlar inte om att kunna springa långt per se. Man säger att en förlossning också är att likställa med ett maratonlopp, definitivt inte alla som har fött barn som skulle orka springa så långt.

Det handlar mer om resurser att tillgå i kroppen. Att det finns en viss lungkapacitet, att det finns lite fett och att inte organen redan jobbar på sista versen. Det måste finnas lite att ta av för att klara intensivvård.
 
Sluta fåna dig. Att det ska vara så svårt att fatta att alla äldre som skulle klara sig med intensivvård inte får det och att ribban är ovanligt hög för att bli inlagd.
Men du vet väl att intensivvård kan vara olika saker? Det kan vara både att få ligga på en säng, fullt medveten, och få andas syrgas i en mask. Och det kan också vara att vara nedsövd, ligga i bukläge, ha lungorna kopplade till en respirator som trycker in luft i dem. De flesta äldre klarar av att endast få lite syrgas, men då de redan är fragila och kanske multisjuka klarar de inte av respiratorvård. Och så var det även innan covid; IVA-läkare lägger inte en förvirrad, undernärd 80+ med diabetes, högt blodtryck, hjärtsvikt och nu dessutom en rejäl lunginflammtion i en respirator. Det är OAVSETT antal vårdplatser. Patienten bedöms inte klara den typen av vård.

Edot: ribban finns ALLTID för att bli inlagd på IVA. Det är inget nytt nu.
 
Senast ändrad:
Någon som vet var man kan få åldersfördelningen på aktuella patienter? Det vore inte helt orimligt att man även börjat sålla bort 70-79 års gruppen. Men jag har inte följt det så noggrant så kan inte uttala mig om hur den procenten förändrats över tid.
Svenska Intensivvårdsregistret (SIR), de publicerar data för valfri period över ålder samt även område.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Data stöder de uttalande som representanter för olika vårdorganisationer gjort om hårdare prioriteringar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 389
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp