Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ger vård till dom som klarar av att få vården.

Svårt att fatta vad vi skriver?

Bedöms du inte klara av vården så får den inte.

Problemet är inte om du klarar vården utan att det inte finns resurser att ge alla vården.

Att vissa inte förstår hur dagens sjukvård fungerar gör inte det de skriver mindre felaktigt.
 
Det går inte till så just för att sjukvården gör som jag säger. Anpassar nivån så att de som tas emot också tas om hand.

Så fungerar i stort sett all offentlig sjukvård i Sverige idag. Tror du verkligen på riktigt att den offentliga vården ger vård till alla som behöver vård. Det finns inte resurser till det utan det prioriteras.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.
Du kommer med rena konspirationsteorin och kan inte peka på något alls som stödjer din teori.
 
Det finns inte resurser till alla. Att det finns lediga intensivvårdsplatser beror på att man inte tar emot alla på intensiven.

Man kan inte sitta med en intensiv full med 80+ om det kommer en ny våg. Då måste man kunna ta emot.

Läkarna agerar för att minimera lidande och att rädda liv på de som har längst kvar att leva.
Så representanten från Socialstyrelsen på dagens presskonferens ljög alltså? Du har bättre insikt och kunskap där?
Intensivvårdsläkare från Karolinska ljuger om hur intensivvård går till? Du har bättre insikt och kunskap?

Du framstår dock som extremt inkompetent och faktaresistent inom det mesta du skrivit om och så har du mage att hoppa på @Shaggy som icke läskunnig när du själv inte ens kan läsa en simpel mening från lagen eller grundläggande procenträkning och statistikjämförelse. :confused: Håhåjaja.....
 
Jag förstår inte vad problemet är. Det är väl ändå ganska rimligt att sjukvården gör prioriteringar när det behövs och att prio ligger på de som anses vara det mest ekonomiskt försvarbara alternativet. Om man tänker rent krasst så är det ju inte samhällsekonomiskt lönsamt att lägga massa resurser om multisjuka Maj-Britt 80 år behöver en respirator samtidigt som Jonas 30 också behöver en och det bara finns en. Jonas har ett långt arbetsliv kvar att bidra med skatteintäkter. Rent krasst har Maj-Britt redan bidragit med sitt och blir en minuspost för samhället.
 
Jag har inte skrivit det heller. Är du verkligen inte förmögen att läsa enkla texter utan att komma med egna tolkningar som du tar som sanning?

Framöver förväntar jag mig att du diskuterar med mig istället för din imaginära vän. Han finns bara i ditt huvud.
Jodå jag är fullständigt kompetent att läsa ut innehåll ur texter så problemet ligger helt uppenbart någon annanstans :)
 
Jag förstår inte vad problemet är. Det är väl ändå ganska rimligt att sjukvården gör prioriteringar när det behövs och att prio ligger på de som anses vara det mest ekonomiskt försvarbara alternativet. Om man tänker rent krasst så är det ju inte samhällsekonomiskt lönsamt att lägga massa resurser om multisjuka Maj-Britt 80 år behöver en respirator samtidigt som Jonas 30 också behöver en och det bara finns en. Jonas har ett långt arbetsliv kvar att bidra med skatteintäkter. Rent krasst har Maj-Britt redan bidragit med sitt och blir en minuspost för samhället.

Multi sjuka Maj-Britt bedöms nog inte klara av att läggas i respirator och faller då naturligt bort i urvalet.

Detta pga hög ålder och andra bakom liggande sjukdomar.
 
Du kommer med rena konspirationsteorin och kan inte peka på något alls som stödjer din teori.

Snälla du. Du kan inte ha hängt med i samhällsdebatten alls under de senaste decennierna.

Att kalla det konspirationsteori att den svenska vården blivit mer svårtillgänglig visar att man är helt oinsatta i ämnet.

Det är vedertaget för alla insatta.
 
Jag förstår inte vad problemet är. Det är väl ändå ganska rimligt att sjukvården gör prioriteringar när det behövs och att prio ligger på de som anses vara det mest ekonomiskt försvarbara alternativet. Om man tänker rent krasst så är det ju inte samhällsekonomiskt lönsamt att lägga massa resurser om multisjuka Maj-Britt 80 år behöver en respirator samtidigt som Jonas 30 också behöver en och det bara finns en.
Trams. Det ligger helt enkelt inte till så.
 
Snälla du. Du kan inte ha hängt med i samhällsdebatten alls under de senaste decennierna.

Att kalla det konspirationsteori att den svenska vården blivit mer svårtillgänglig visar att man är helt oinsatta i ämnet.
Nu har jag inte ens diskuterat det, du är i fel tråd, här diskuterar vi IVA vård i samband med Corona. JAg har redan bett dig starta en tråd om sjukvården i stort om det är det du vill diskutera.

Jag står fast vid att det är rena konspirationsteorin att folk i dagsläget avvisas från intensivvård om de är 80 år pga platsbrist som du vill få det till. Det råder inte ens platsbrist.
 
Jag förstår inte vad problemet är. Det är väl ändå ganska rimligt att sjukvården gör prioriteringar när det behövs och att prio ligger på de som anses vara det mest ekonomiskt försvarbara alternativet. Om man tänker rent krasst så är det ju inte samhällsekonomiskt lönsamt att lägga massa resurser om multisjuka Maj-Britt 80 år behöver en respirator samtidigt som Jonas 30 också behöver en och det bara finns en. Jonas har ett långt arbetsliv kvar att bidra med skatteintäkter. Rent krasst har Maj-Britt redan bidragit med sitt och blir en minuspost för samhället.
Det är inte riktigt detta som diskuteras men är absolut ett intressant ämne utanför coronatider och det tas ju fram konsensus kring olika ffa cancerbehandlingar hur mycket vården ekonomiskt kan ge. Vissa cancerformer ges i princip ingen vård pga för dyrt med för dåligt resultat för överlevnad. Men som sagt, det är inte det som diskuteras här.

Edit: Lägger till ett utdrag ur Socialstyrelsens dokument för prioritering inom intensivvård, för info.

"I linje med människovärdesprincipen får prioritering inte ske utifrån patientens kronologiska ålder i sig. Däremot är det tillåtet att ta hänsyn till patientens biologiska ålder, det vill säga vilken patientnytta som är möjlig given patientens biologiska tillstånd. Det innebär att en person med en låg kronologisk ålder men en hög bräcklighet kan komma att prioriteras lägre än en person med en högre kronologisk ålder men större förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård. Prioritering får inte heller ske utifrån patientens sociala situation eller ställning, eventuell funktionsnedsättning eller utifrån huruvida patienten själv bidragit till att orsaka sitt tillstånd. "
 
Senast ändrad:
Trams. Det ligger helt enkelt inte till så.
Så kan du komma med någon dokumentation som som visar på att det är lämpligt att vårda multisjuka 80-åringar i respirator under en Coronainfektion. Dvs en vård på kanske 5-15 dagar (8-9 i snitt men troligen längre för de i sämst skick)? Det är de vi diskuterar här.

Och att de har åtminstone en liten chans att komma tillbaks till ett normalt liv.
 
Så kan du komma med någon dokumentation som som visar på att det är lämpligt att vårda multisjuka 80-åringar i respirator under en Coronainfektion. Dvs en vård på kanske 5-15 dagar (8-9 i snitt men troligen längre för de i sämst skick)? Det är de vi diskuterar här.

Och att de har åtminstone en liten chans att komma tillbaks till ett normalt liv.
Jag berättade för @Mangust att IVA-inskrivningar inte sker utifrån ekonomiska prioriteringar, kanske citerade du fel?
 
Klart det gör och siffrorna talar sitt tydliga språk. Endast tre procent av de på intensivvård för Covid är 80+. Detta trots att denna grupp drabbas hårdast och blir mest sjuka.
Nej siffrorna talar inte ett tydligt språk. Du väljer att tolka siffrorna på det sättet utan något som helst belägg för den saken. Att andelen riktigt gamla som vårdas med intensivvård är lågt har andra förklaringar. Läs inlägg nummer 626 igen, jag citerar det nedan så blir det lätt att hitta
Återigen IVA är en oerhört tuff behandling som kräver att patienten är i ett visst skick för att klara den. Många äldre är inte i det skicket även om de är friska och starka innan de insjuknar. Det handlar inte om att prioritera bort äldre det handlar om att inte ägna sig åt onödigt människoplågeri. Varför är det enligt dig lovvärt att plåga människor på principens altare medan det är vidrigt att göra detsamma mot djur? (det senare är iofs jag som lägger ord i din mun du har aldrig sagt något om att avstå från djruplågeri men jag tar för givet att något som är så grundat i vår kultur även gäller dig :) )
Jag har skrivit tidigare i tråden och jag kan skriva det igen. Om min älskade släkting 97,5 år gammal skulle få Corona så hoppas jag vid alla gudar att ingen får för sig den idiotiska idén att ge henom intensivvård. H*n har faktiskt rätt till ett mer värdigt slut än så oavsett mina känslor för personen.
 
Klart det gör och siffrorna talar sitt tydliga språk. Endast tre procent av de på intensivvård för Covid är 80+. Detta trots att denna grupp drabbas hårdast och blir mest sjuka.
Förutsättningen för att det argumentet ska hålla är att du lägger till att du använder outtalade presumtioner om en förväntad kurva på hur vården optimalt skulle vara fördelad.

Så länge du inte redovisar den faktorn så är det inte alls något som siffrorna säger av sig själva. Då är det din egen slutsats av en analys där du inte har redovisat alla förutsättningar som du bygger den på.
 
Jag förstår inte vad problemet är. Det är väl ändå ganska rimligt att sjukvården gör prioriteringar när det behövs och att prio ligger på de som anses vara det mest ekonomiskt försvarbara alternativet. Om man tänker rent krasst så är det ju inte samhällsekonomiskt lönsamt att lägga massa resurser om multisjuka Maj-Britt 80 år behöver en respirator samtidigt som Jonas 30 också behöver en och det bara finns en. Jonas har ett långt arbetsliv kvar att bidra med skatteintäkter. Rent krasst har Maj-Britt redan bidragit med sitt och blir en minuspost för samhället.
En läkare får enligt lag aldrig titta på om Jonas 30 är samhällsekonomiskt mer lönsam än Maj-Britt 80. Ett samhälle där man gör de prioriteringarna inom vården kommer att bli oerhört kallt och ännu mer elitistiskt än det redan är idag. En läkare ska enbart titta på om patienten har möjlighet att tillgodogöra sig vården så om Maj-Britt 80 är i mycket gott skick medan Jonas 30 är i dåligt skick kan det sluta med att Maj-Britt 80 får respiratorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 392
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp